I tråden:
Kastade en användare ljus på en invändning som jag möter väldigt ofta. Min tro är nämligen att de flesta skulle kunna nå sina mål snabbare och ha ett mycket rikare liv (inte bara i ekonomisk mening) om man vände på resonemanget från:
När jag har tjänat X pengar, då blir jag ekonomiskt fri och då kan jag göra Y…
ofta med den implicta meningen - som jag nu kraftigt överdriver för att göra en poäng:
Jag går till jobbet där som är okej (=jag gillar mina arbetskompisar, men trivs sådär och jag är rädd för att byta) och välbetalt. Jag avstår konsumtion idag (=hög sparkvot) för att i framtiden kunna säga upp mig (=RE, retire early) för att kunna ägna mig åt det jag vill eller tycker är kul.
till att resonera så som jag har fått hjälp av många coacher, mentorer och personer i min omgivning som faktiskt är ekonomiskt fria som resonerar enligt följande istället:
Börja med att göra Y och hitta på ett sätt att tjäna pengar på det.
Eller något längre utvecklat.
Utgå från det som du tycker är kul idag, det som du gör när tiden bara försvinner och ger dig massor av energi. Sannolikt är du redan bra på det eftersom du har lagt tid på det. Om du lägger till frågan: “Hur kan jag tjäna pengar på det som jag tycker är så roligt att jag hade gjort det även om jag inte fick betalt?” Då kan du tjäna pengar på det redan idag. Eftersom du tycker att det är kul blir det effortless och ekonomisk frihet blir ett resultat istället för ett mål.
Det vill säga att man vänder på resonemanget.
Invändningen jag ofta möter - och jag själv resonerade enligt för många år sedan - är att om man tjänar pengar på det man tycker är kul, då riskerar det att bli ett tvång och då är det inte roligt längre. Då tappar man bort glädjen i det.
Jag förstår resonemanget, jag själv valde teknisk fysik på universitetet när jag väldigt uppenbart borde ha valt data. Men resonemanget gick “om jag väljer data, då blir data i skolan, data på jobbet och data på fritiden”. I efterhand jättedumt eftersom jag led mig genom kurser i fasta tillståndets fysik och längtade efter programvarukurserna. Ung och dum.
Idag tänker jag snarare att jag går all-in på det som jag tycker är kul. Den dagen det inte är kul, då gör jag något annat som jag tycker är kul. Som min coach uttryckte det vid ett tillfälle:
If you don’t like a decision you have made earlier. Change it. Move. You are not a f-ing tree.
Sedan gäller det så klart göra det på ett ansvarigt sätt. Jag själv gillar metaforen om de tre syskonen:
- Storebror - det som jag gör idag och som ska försörja mig de kommande 0 - 2 åren. Resursallokering: 60 %.
- Lillebror - det som ska försörja mig om 3-5 år. Resursallokering: 30 %
- Lillasyster - det som kanske ska försörja mig om 5-10 år. Resursallokering: 10 %.
Tricket är att jobba på dessa tre projekten redan idag och samtidigt. Exempel: mellan 2007-2015 tjänade jag inte en krona på bloggen. Det var mitt lilla syster-projekt. Idag är det storebror. Idag har jag nya lillebror-projekt (Spirecta) och lillasyster-projekt. Sedan växlar man mellan dessa som en våg där de ersätter varandra. Att säga upp sig på dagen för att börja med något nytt, fungerar väldigt sällan.
Ja, det var mitt lilla söndagsrant, vad tänker du?