Hejsan,
Jag har aldrig haft någon stark känsla kring vad jag ska bli. Jag är en av de här personerna som när man frågar “Vad är du bra på?”, “Vad gör du när tiden bara försvinner?” så har jag inget svar. Jag upplever inte att jag har några “hårda” skills, utan mer mjuka, så som bemötande, människosyn och liknande. Det enda jag kan komma på att jag gör när tiden försvinner är att spela någon form av datorspel där progression av ens karaktär eller bas utgör en stor del. Även om datorspel får allt svårare att fånga mitt intresse.
Jag har provat på ett par utbildningar. Påbörjade först ett basår med idén om att bli läkare. Ganska snabbt insåg jag att matematiken var snäppet över min förmåga och att jag samtidigt inte hade det driv som krävdes. Provade därefter fysioterapeutprogrammet. Jag alltid tränat mycket och är ganska påläst inom ämnet. Jag slutförde en termin. Det sket sig till slut p.g.a. min dåvarande psykiska ohälsa. Jag var inte i skick att studera på högskola helt enkelt. När jag ser tillbaka på utbildningen och dess innehåll idag så kan jag inte påstå att det var särskilt intressant eller roligt. Den väckte liksom ingenting inom mig. Men det kanske är orealistiskt av mig att tro att den bör göra det.
Till sist lyckades jag ändå slutföra en utbildning. Jag blev undersköterska med motiveringen, “man måste ju ha ett jobb”. Utbildningen var enkel och krävde minimal arbetsinsats av mig, samtidigt som jag kunde försörja mig vid sidan om. Där är jag idag.
Jag tror jag har gjort varenda personlighets- och yrkestest som finns att göra online. Har även läst en hel del litteratur inom personlig utveckling och kring att “hitta sitt syfte”.
Inget av det här hade väl egentligen varit något problem om det inte vore för den meningslöshet jag ibland upplever i vardagen. Min fritid går åt till att antingen utforska olika yrken och utbildningar(nu senast snöade jag in på programmering) varvat med sysselsättningar som döljer den tomhet som annars infinner sig.
Jag vet att det finns andra som jag, som inte upplever att de har någon särskild spetskompetens och/eller glasklart syfte. Min något överdramatiska fråga är väl egentligen till er;
Hur hittade ni något som gjorde livet värt att leva?
Men alla är självklart välkomna med sina tankar och idéer. ![]()