Jag tror ofta inte att det finns någon illvilja i den frågan. Har man en passion som gjort att man valt en karriär så tycker jag frågan ”Vad arbetar du med?” är väldigt relevant. Det blir ju som att fråga ”Vad brinner du för?”.
Om frågan ”Vad arbetar du med?” är obekväm eller jobbig så har man kanske valt fel jobb eller inte riktigt förstått sig själv. Varför jobba som bibliotekarie om man hatar böcker? Varför jobba som sjuksköterska om man inte gillar att hjälpa andra människor?
Var och hur man väljer att spendera 40h i veckan tycker jag ändå säger en hel del om en person…
Det är bara några generationer vi haft så mycket val att vi kan välja sådant vi är passionerade för, om vi hittat det.
Människor behöver arbeta för att ha inkomst, försörja sig och sina barn.
Vilka råd ger du till folk som vill hitta sin passion i livet?
Det är ganska lätt att vara passionerad på jobbet om man har en chef som ser/bekräftar att man anstränger sig och har ett par bra arbetskamrater som ömsesidigt hjälper varandra.
Plockar man bort den bra chefen och de två bästa kollegorna, då plockar man bort en stor del av passionen för jobbet.
Så, det är bra att pröva olika arbetsplatser och yrken för att hitta sammanhang där man känner att man fungerar bäst med de andra.
Ja! Som född med svåra sjukdomar och sjukpensionär tidigt i livet känns det som att jag inte ÄR. Den som inte arbetar finns inte typ. Med undantag för studier med ett tydligt mål.