Har gjort en kalkyl nu med sambon som drömmer om sjötomt i Stockholm och det är fasen svårt att ha råd med de husen som idag kostar typ 20-30m.
Hur gör man det egentligen? Hur mycket behövs? Vi tjänar idag hyfsat bra, typ 200/mån och känns som att 250-300/mån tillsammans är svårt att komma över.
Vår kalkyl som räknar med 7% avkastning på hyfsat aggressivt månadspar (30k) som ska öka lite per år tog hänsyn till barn (lägre spar under några år), insats till större boende x2 och den landar i 18m om 20 år, dvs 9.9m inflationsjusterat. (Plus insats i boende)
Vad räcker det till? Hur stort skulle vi kunna ha råd med då utan att lägga hela lönen på huset?
Vi funderar över om man kan ha råd med sånt utan att vara börs vd eller egenföretagare. Är svaret att flytta utanför Stockholm eller Sverige? Hur resonerar ni?
Gjorde kalkylen för att man skulle kunna sätta en plan, men landade i att det kändes orealistiskt och stressigt att bo så dyrt.
200’/mån är ju höga löner. Men i relation till ett hus på 20-30m är de inte så höga. Med det vanliga “taket” på 4,5ggr bruttolön skulle ni kunna låna 10,8m. Så man kan kanske säga att ni skulle kunna köpa det med er sparkalkyl på 20år och maxbelåning.
De som köper ett hus för de pengarna börjar nog inte från 0 och sparar från skattad lön. De har sålt företag, ärvt pengar, lyckats med annan typ av investering eller liknande.
Om enda kriteriet är sjötomt finns ju billigare hus i stockholm. Men ska det vara fint hus i “fint” område förstår jag att det känns dyrt.
Sjötomt i attraktiva lägen är knappast billigare i andra länder. Däremot utanför storstäder är det ju en helt annan prisnivå.
Jag tycker ert månadssparande är relativt litet och försiktigt. Nu borde kunna dubbla det. Nettoinkomsten borde vara i häradet 100-120k. Lever ni på 40k i månaden så borde nu kunna investera 60k-80k.
Håller med! Tycker min sambo är galen som vill detta men hon måste ju få drömma. Jag försökte mest räkna på det. Vi umgås med folk som kommer från pengar så svårt att inte jämföra sig med andra.
Finns det en medelväg ni kan enas kring? Mitt på Liiidiiingööö och ute vid kusten i Uppland kostar ju ganska olika t ex. Att drömma om havsutsikt är ju inte fel, men då räknas ju knappast Mälaren ändå.
Tänk utanför lådan, våga överväga det otänkbara. Vad sägs om Karlholmsbruk? Oxelösund? Hallstavik? Bara namnen väcker ju fasa, men det finns rätt gott om fina hus utan direkt utsikt mot den tunga industrin.
100% att det går att hitta en mellanväg. Ska kika lite mer på hemnet för att fatta. Men du får väl inte en sjötomt i Täby/Bromma/Nacka för mindre pengar? Ska man ut långt så tappar man tid i vardagen och då är det inte värt att bo med sjötomt tycker jag…
Det är ju vettigt, en bra anledning. Men om man inte vill kompromissa om läget kanske man får kompromissa om nåt annat, annars får man acceptera att det blir dyrt. Vad tycker du t.ex. om brutalistisk arkitektur? Den här otroliga och mycket välbevarade 60-talsvillan på 360 kvm i Mälarhöjden verkar nästan osäljbar, har legat ute i över ett halvår, så det finns säkert prutmån. Mälarhöjden är överlag betydligt billigare än Ålsten och Bromma på andra sidan, oklart varför, det är jättefint. Är väl för nära Bredäng, kan tänka.
Missade detaljen att vi borde kunna leva på 40k/mån. I teorin absolut, men svårt att göra det i praktiken? Boendet kostar typ 18/mån, vi käkar nog mat för typ 8-10k/mån, reser för typ 10k/mån, sen hobbies och lite shopping på det. Jag sparar ändå 25% av netto intäkten, min Sambo som tjänar mer och är mer slösaktig…
Men hon sparade typ hela sin bonus nu senast så kanske blir 10k/mån extra i sparande om man räknar in det.