Sjötomt i Stockholm, hur har man råd?

Nej det känns så. Ska bara försöka övertyga henne att det är så och att jag inte vill sluta leva bara för att vi ska bo som von anka…

Ni kanske får acceptera att ni behöver välja trots era höga löner?

100%, jag har aldrig tänkt att vi ska ha råd med det, men jag ville ha något realistiskt att prata om så därför gjorde jag kalkyl så att vi kan prata om att minska på kostnader och öka sparandet och sen se vad det innebär i längden. Tänkte även få lite kloka tips från smarta människor här inne.

Ni får helt enkelt välja om ni ska leva så här extremt lyxliv relativt medelsvensson eller köpa huset ni vill ha.

Tycker jag låter riktigt dåligt om man vill köpa ett fräckt hus med tanke på storleken på era inkomster.

10 gillningar

Ni får helt enkelt välja om ni ska leva så här extremt lyxliv relativt medelsvensson eller köpa huset ni vill ha.

Känns knäppt att du tycker vi lever lyxliv, måste se över mina utgifter för tycker inte det är så dyra saker jag gör… :thinking:

Tycker jag låter riktigt dåligt om man vill köpa ett fräckt hus med tanke på storleken på era inkomster.

Hahah uppskattar ärligheten! Jag har aldrig tänkt att vi ska bo så, vi har en sparplan enligt vad jag tänkt mig (och vad vi diskuterat fram för typ 2 år sen) och nu kom hon och berättade om sin dröm så jag försökte räkna på det och ha en diskussion om det. Kräver ju uppoffringar som du är inne på, just nu är detta bara i funderingsfasen. Vi har dock märkt att vi ligger före vår sparplan och övervägt om vi ska dra ner på vissa stora kostnader, som typ resande.

3 gillningar

En sak jag inte fattar, ni som sparar så mycket. Vad har ni för hobbies? Är ju dyrt att ha hobbies, resa, käka på restaurang osv. Vad gör ni utanför jobbet? :joy:

Vi får ut typ 90 efter skatt/mån, sen är resten bonusar som kommer vid årsslut. Vi sa att vi kunde spara typ 50/mån men då tappar vi ju alla våra resor och hobbies…?

Vardå? Snarare svenssonliv med barn i storstad.

1 gillning

Vi är 30 år gamla och dink just nu :laughing:

2 gillningar

Ok, missförstod, hänsyn till barn i kalkylen var framtid. Då är det lite lyx, men något extremt lyxliv har jag svårt att se finansieras på de utgifterna.

1 gillning

En metod som jag tror kanske skulle funka är att äga ett företag som drar in bra med pengar, och som sedan får äga villan. Att dra in 20-30 miljoner i ett företag är en helt annat sak än att spara ihop pengarna privat. Sedan kan ni hyra villan av företaget till marknadsmässig hyra.

Jag vet inte vad en marknadsmässig hyra är för en 20-30-miljonersvilla men jag skulle gissa på kanske 40000 kr i månaden minst men troligen betydligt högre. Om man får bo gratis blir det istället förmånsbeskattning på motsvarande kostnad. Oavsett hur man gör det, så blir det ett väldigt dyrt boende. För om man fått kapitalet på annat sätt och binder det i ett lyxboende så måste man ju ändå räkna på förlorad avkastning.

Det här är också skattemässigt komplicerat så det gäller att göra allt rätt.

1 gillning

Då kanske man ska ompröva huruvida man måste jobba i den staden, eller på de premisserna. Jag menar att alla val i livet görs utifrån förutsättningarna man har. Är fin adress och vatten utanför fönstret värt 10 miljoner extra?

Klokt! :smiley:

:joy: Vissa här lever verkligen upp till vad vi i övriga riket kallar Stockholmsvanor. :wink:
Har man 200k tillsammans och äter och bor för 30k samt åker kommunalt. Då gör man något annat med resten. Fundera på vad det är…

Köper skivor, musicerar, läser, ser på film, tränar, umgås med nära och kära osv.

Ja? Huset är ju uppenbarligen viktigt för er. Då får man offra lite om man inte vill vänta. Det är precis som när man fick veckopeng som liten och skulle välja mellan godis och senaste numret av Kalle Anka.

15 gillningar

Ja, ibland måste man göra val och prioritera…?

3 gillningar

haha hur kan ni resa för 8-10k i månaden?

1 gillning

Utgifter för två på 60k+ i månaden? Det är inte svenssonliv… Medelsvensson som är 30 år gammal drar in 30k i månaden före skatt. Här har vi utgifter (exklusive sparande) på det efter skatt.

9 gillningar

Ni bränner mer i månaden än vad medelsvensson drar in före skatt. Så nånstans konsumerar ni rätt mycket.

Jag förstår inte hur du kan tycka ni skulle behöva lägga ner alla hobbies och resor om ni ska 40k i månaden att leva på? Jag har hobbies o.s.v. och är inte i närheten av den nivån. Dessutom om boendet vore delat hade jag legat ännu bättre till.

Resor lägger jag visserligen inte mycket på, de finansierar jag på annat sätt.

3 gillningar

Ett prisvärt alternativ kan annars vara att bo på viking line året runt, högt räknat 1500kr t/r två nätter för egen hytt för två. Blir ca 270 000 per år eller 10,8 milj för 40 år. Och då ingår frukost, el, vatten och ström. Daglig havsutsikt. Socialt och trevligt.

30 gillningar

Kom igen lite skärpning och empati i tråden.

1 gillning

Det är inga problem att resa för 100k om året (=8k i månaden). Med två barn kostar en veckas skidresa 50k. Sedan är det klart med större möjligheter så unnar man sig lite dyrare resor. Det är inget konstigt tänker jag.

Till syvende sist kommer det ju ner till frågan:

vad ger mig mest emotionell avkastning på pengarna?

Vad är viktigast för mig. Där behöver man ju sedan prova sig fram. Lex Peugeot vs Tesla för mig och Caroline. För TS är det ju sjötomt eller andra saker.

Sedan vill jag också kasta in att höga inkomster kommer aldrig av sig självt. Det finns alltid mycket jobb - både fysiskt och emotionellt - bakom det.

Så bara för att det är en hög lön betyder det inte att man inte får ha utmaningar, funderingar eller problem.

Ps. Tråden är ju också sjukt illustrativ av det som jag och @moad pratade om att ”som rik får man inte ha problem”. Det är inte sant. Därav lite mer empati. :heart:

16 gillningar

Hur bor ni idag hyr ni eller äger ni att göra bostadskarriär är nog ett måste om man skall komma upp till dom summorna som ett hus med sjötomt kostar

Detta är ju lätt fixat.

Bara att jobba hemifrån hela tiden så har ni 0 minuters restid per dag.

1 gillning

När jag läser tråden är det nog inte saknad empati för vanorna, utan snarare att man inte har empati för bristen på insikt av vad som är “normalt” :smiley:

Folk efterlyser prioritering. Spendera på det du vill och inte på annat. Även TS är ju inne på detta, så jag ser inte riktigt konflikten :smiley:

22 gillningar

Men medge att Wikingline-skämtet var kul. :smiley:

Fast TS har inte barn.

Precis, och då får man kompromissa bort vissa andra saker. Jag föreslog sjötomt på nå’n annan plats än just i Tjockhult.

Primärt behöver TS och hens partner prata om prioriteringarna de vill göra. Alla par tvingas kompromissa, oavsett hur bra de tjänar. En klassiker är väl om den där signerade fotbollströjan får hänga i vardagsrummet eller ej.

Att fråga forumet är en bit på vägen, så ser jag på det. Sedan tycker jag absolut att man kan skoja lite med 08-defaultism trots detta.

Men tillbaka till sjötomten. Vad känner @Balance för nå’n av öarna på “insidan” av stan? Där verkar man också få mer för slantarna, men visst, tunnelbanan går inte dit iofs.

3 gillningar