Ja, fast “normalt” är ju väldigt olika beroende på sammanhang. Nej, här i forumet är det inte “normalt” att ha de inkomsterna och lägga de pengarna på resor.
Men jag känner till sammanhang där det är “normalt” att prata om vilken vingård man äger, att åka till maldiverna på höstlovet, alperna på sportlovet och ha en sportbil och en familjebil etc.
Det jag vänder mig emot - och tycker är avsaknad av empati - är att man försöker göra sig lite lustig på TS bekostnad. “Normalt” beror på.
Ekerö kanske kan vara nåt om den där jäkla elektriska bärplansfärjan blir permanent, den tar en ju väldigt raskt in till Tegelbacken iaf. Den är igång i reguljär trafik nu men verkar dras med en del barnsjukdomar.
Det är socialt accepterat att sparka uppåt, men inte neråt. Är man lyckligt lottad får man i alla fall stå ut med att folk retas en del med en. Men rena påhopp ska man inte behöva tåla.
Kanske. Men jag önskar gärna att forumet är mer av ett safe-space för att få lov att kunna säga “fan, det är jobbigt att vara rik”. Det finns det ju få andra ställen där det är.
Gnälla får man, och det är nog mer förståelse för det här än annorstädes, men man kan väl ändå inte vara garanterad sympati? TS problem är ju bara en fråga om prioriteringar, knappast något unikt.
Fast är det generellt jobbigt att vara rik? Är det inte bara att vara rik helt enkelt inte löser alla problem? Resonemanget “min lön räcker inte för drömboendet” kan nog de flesta ställa upp på. Dvs i det här fallet inte jobbigt för att man är rik. Jobbigt för alla. Empati.
Det är inga problem om man räknar om årets resekostnad per månad… Tänk att du inte tar ut dina 4 veckors semester på sommaren utan delar upp den. 2 veckor Karibien i december-februari = 80.000 kr.
1 vecka Medelhavet i maj och 1 i september, ca 25.000 kr per resa. Då är du uppe i 130.000 kr per år= 10.800 kr/ månaden. Släng in några hotellhelger och en skidresa/ weekendtrip så kommer du lätt upp i 15.000 kr/ månaden
Det är bara olika problem och att man kan ha en åsikt om att vissa problem är roligare än andra. Men förändrar inte att det ändå är problem. Så ja, jo, jag påstår att det inte är så enkelt som många vill få det till att vara rik. Det finns baksidor med det också. Precis som med det finns för- och nackdelar med att ha lite pengar. Men det är ju en separat konversation.
Jag har lite svårt att se fördelar med att ha lite pengar, tänk en sjukpensionär eller en fattigpensionär som har svårt att gå till tandläkaren och köpa mediciner, mat och det nödvändigaste.
Tänk om du kommer från Australien. Dina föräldrar och syskon bor där. Du villhöver åka “hem” varje år då dina föräldrar är gamla, din syster ska gifta sig, din bror har fått barn mm. En vanlig flygbiljett ekonomy class går idag oftast på från runt 20.000 kr uppåt, speciellt om du måste åka runt en speciell tid just pga bröllop, jul mm.
Du behöver ta dig till och från flygplatserna, kanske hyra en bil, hotell, mat mm för de tillfällen du inte har möjlighet att bo hos familj och vänner. En sådan resa hamnar lätt på 100.000 kr om man är borta 3-4 veckor (vilket behövs pga sådan lång flygresa med jetlag)
Sedan kommer din fru från Portugal och har exakt samma behov att åka hem som dig. Då flygtiden är mycket kortare räcker det att åka dit någon vecka per år för kanske 20.000 kr totalt. Då är du uppe i 120.000 kr per år = 10.000 kr/ månad.
Helt normalt idag att man kommer från olika länder och bor i ett tredje
Behöver inte vara skräpmat. Om man köper riktigt bra dyrare råvaror typ bröd på bageri, fisk i fiskaffär, kött och ost på saluhall eller liknande samt äter på restaurang ibland så kan man hamna på sådana summor. Även frukt och bär är dyrt.
Värdet på hus/tomt som är kustnära är orealistiskt höga i vissa fall, det är knappast någon som maxbelånar i dessa prisklasser.
Men sjötomter är alltid eftertraktade!
De som köper där är de som gjort bostadskarriärer, entrepenörer, egna företagare, VD på större företag, utlandssvenskar som kommer hem med förmögenhet etc…
Många ser dessa objekt som investeringar.
Sålde nyss ett boende i dessa prisklasser, dock längst en annan kust i söder, en bra affär men jag hatade området
Sålde nyss även ett fritidshus med sjötomt, den gick snabbt kan jag säga.
Men det var längs en större insjö i mälardalen
Min rekommendation är att göra den klassiska bostadskarriären, folk i dessa områden flyttar ogärna ifrån attraktiva områden.
Köp objekt med mycket bra och attraktiva lägen, kommer ge bra avkastning på sikt. Man börjar med en sjöutsikt eller sjönära för 10-15 mkr säljer efter 5 år för 15-20 mkr.
För ett fåtal är pengar är bara ett sätt att skaffa sig det man vill ha!
Ett fåtal har råd med fritidshus i 20 m klassen!
Vist lär 8-10k/månad i mat på två personer rymma en del “lyx”, men så himla svårt är det inte att nå de beloppen, särskilt inte med Stockholms matpriser. Restaurangbesök för två blir inte många/månad för 10k i Stockholm.