Man föds in i världen med olika spelkort, så är det ju bara. Den hand jag fick tilldelad mig var inget att gråta över men något som TOTALT saknats mig var insikt i vikten av ekonomi och sparande (klassisk 70-tals unge som växt upp under illusionen att “allt ordnar sig bara man är snäll”, jo j*vlar att att det gjorde)
Nu är jag 40+ och insåg för tre år sedan att det enda jag vill är att flytta utanför staden och köpa / bygga en gård. Jag håller på att förgås av stadslivet, utbrändheten är en ständig följeslagare och det här är en förändring jag behöver nu för att överleva. Jag vet också precis att jag vill bo runt Tjörn/Orust och inget annat duger - jag måste hit!
Jag har en inkomst på 50000kr/mån. Började försöka spara för ca 3 år sedan och har samlat ihop 100 000 kr. Det räcker inte ens till insatsen till i redskapsbod. Jag kan köpa ett bobart men nedgånget ruckel för 3 miljoner. Men för det behöver jag åtminstone en halv miljon på sparkontot.
Vägen dit känns nästan ouppnåelig och varje dag som går har jag ångest över att jag inte börjat spara tidigare i mitt liv.
Nu skriver jag inte här för att få medlidande, men för att det kanske finns någon annan här som varit i en liknande situation och som kan ge mig hopp och tips på hur jag ska hantera det här och komma till ro med en tidsplan som är rimlig.
Jag har övervägt att bara flytta ut i skogen och bo i tält för att kunna spara hela min inkomst. Men det är ju faktiskt inte rimligt.
Leva som en råtta och äta snabbnudlar i tre år? Det hade kanske fungerat om jag var ensam, men nu har jag en sambo och en relation att vårda och vi behöver ha ett rimligt liv tillsammans. Min sambo är raka motsatsen till mig vad gäller mina brister i privatekonomi. Alltså är hon förståeligt inte speciellt intresserad av att göra en ekonomisk satsning med mig om jag inte kan dra mitt strå till stacken.
Hur hårt kan jag pressa mig för att maximera mitt sparande utan att misslyckas/gå under?
En given modell vore väl att försöka kombinera din idé men uthyrning i någon form. På de platserna du nämner finns ju efterfrågan. Detta lär inte lösa grundfrågan men skulle ändå kunna ge ett bra bidrag till finansieringen i slutänden.
Börja med något mindre. Det går inte att köpa en gård direkt. Köp ett mindre hus, kanske i ett lite sämre läge än det du skulle vilja ha. Rusta upp, prova på lantlivet. Sälj, köp större.
100 000 kr på tre år är ju bara ~2800:-/mån. Med 50k bruttolön måste du ju få ut iaf ~37-38’/mån? Vart tar resten vägen? Överväger du tält borde du kunna snåla ner idag och spara 20’/mån, du har du din halvmiljon på 2 år.
Edit, jag läste slarvigt. Du skriver ju att du har sambo. Då är nog ändå nyckeln att ni gör resan tillsammans. Vet ju inte vad hon tjänar, men tillsammans borde ni ju kunna spara iaf 30k/mån om det verkligen är ert gemensamma mål att köpa hus/gård. Då har ni iaf er halvmiljon på <2 år.
Men en flytt till en gård låter kanske inte som riktigt rätt medicin om du är rädd att bli utbränd. En gård sköter inte sig själv, och kombinera det med jobb och lång pendling låter som ett bra recept att bli utbränd?
Om du behöver en förändring nu för att överleva, som du skriver i ditt inlägg, är det väl en god idé att du hyr dig ett litet hus där det är lugnt och skönt.
Du behöver inte ha en gård.
Dina tankar om framtiden/vad du tror att du behöver och din ekonomi går inte ihop.
Har du erfarenhet av en gård eller har du tittat på “Hjälp vi har köpt bondgård” (eller liknande)?
Jag är helt för livet på landet, bara man är beredd på att det är ett konstant jobb och inte lika lekande lätt som de visar upp det med kompisar som alltid dyker upp vid rätt tillfälle och löser saker
Jag och sambon sparade 1 miljon på 3 år till kontantinsats. Så klart det går om man vill, vi levde inte heller så snålt. Åkte till och med på några resor under den perioden. Hade inga stora inkomster då.
Jag har samma bakgrund som du. De senaste 3åren har jag även legat på ungefär samma inkomst som du. Min sambo/fru jobbar i låglöneyrken och har varit sjukskriven.
Nu till kontentan. Du har en sambo, ni delar på era utgifter idag och sambon vill flytta med till ön när du flyttar?
Jag tror att ditt mål är uppnåligt för er båda. Jag misstänker att ni tillsammans idag har fasta utgifter på runt 15-20k. Dvs din del av era räkningar bör ligga på 7-10k mat och nöjen ytterligare runt 10k. Med din lön bör du ha runt 15-18k över? Det låter också som att ni bor i en hyresrätt, så det kommer inga pengar vid försäljning av lgh?
Se över dina utgifter, skapa ett exelark per månad och mata in allt som dragits från ditt konto och allt som kommer in. Du kommer snabbt se vart det är som gör att du inte kan spara. Normalt är det att du äter ute mycket(luncher och kvällar) alkohol, nikotin och krogbesök.
Dra ner på saker och skapa ett automatiskt sparande. Har du svårt att inte nalla på sparpengarna så öppna ett sparkonto på typ SBAB.se då ser du inte pengarna och känner dig rik nog att “unna dig” när du loggar in i bankappen och gör en snabb överföring.
Ovan är så som jag och min sambo gjorde för 4år sedan. Vi sparade sedan gemensamt för husköpet, där satte vi tillsammans in 15k i månaden automatiskt och fyllde på med det som var kvar på kontot den 24e.
3år senare så köpte vi gård/hus lite utanför Göteborg. Jag märker inte att mina pengar försvinner från kontot längre. Jag har mentalt ställt om från att jag tjänar X och har X att röra mig med och spendera. Numera är X det jag tjänar på lönelappen, men Y är det som jag har att spendera. Jag lever fortfarande gott och köper saker. Men jag slutade slösa bort mina pengar på småsaker som inte gav mig nått och som jag gjorde av lathet(typ som matlåda istället för uteluncher.
Gällande tjön/orust kravet.
Om det inte är just närheten till havet som är det viktiga(och att kunna ta sig till ett jobb på hisingen “smidigt”) så skulle jag rekomendera att ni tar bilen och åker runt lite kring sjöarna öster om lerum. Där finns otroligt vackra områden att utforska. Samma sak om ni tar er ut till markskommun och rör er i området mellan sätila-kinna-varberg(håller du dig på Göteborg sidan av riksväg 41-40 triangeln så är det bara fint). Båda områdena är otroligt vackra och rogivande, vi åkte runt mycket med fika korgen och utforskade småvägarna i dessa områden när vi letade. Det slutade med att vi upptäckte nya ställen som var helt magiska, men som vi aldrig känt till.
Numera pendlar jag 45min hem till lugnet ef t er jobbet. Innan pendlade jag 40-50min genom köer i centrala Göteborg. Det är fler mil, men samma tid. Och framförallt så är det värt det när jag kommer hem och kan gå runt i ladugården och småpilla med alla projekt som jag konstant har numera
Ta det lugnt och öka ditt månadssparande gradvis så hinner du anpassa dina utgifter efter hand. Försök inte leva som en munk första månaden. Du kanske kan öka med 1,000 per månad till det blir för jobbigt?
Jag gjorde samma resa för några år sedan, alltså drömmen om att äga mitt egna boende.
Börja med ställa upp alla era kostnader i en tydlig excelark.
Sen när ni har en total överblick, börja kapa kostnader, säg upp onödiga tjänster. använd en streamingtjänst i taget matlådor på jobbet osv, det vanliga och klyschiga men det funkar.
Mitt bästa tips för sparande är att det flyttas till en annan bank direkt vid löning, då pengarna inte syns på lönebanken är det inte lika lätt att nalla, och skapar en mental spärr, i alla fall för mig.
Jag gillar Morrow bank just nu då de ligger på 4% ränta och ger ränte utdelning månadsvis dock knöligare att lägga månadssparande till. Men inget inte lite administrativ tid i bankappen/hemsidan inte kan lösa.
När jag gjorde resan hade jag lyxen att kunna ligga på mellan 30-50% sparande av lönen.
Men det hela underlättar om du kan få med din partner på resan såklart.
Vet inte om detta hjälper men jag önskar dig lycka till
Diverse tips som nämner att titta på andra objekt/områden hade jag nog inte börjat med. Du verkar ha en preferens - ha kvar det som målbild.
Börja istället med att titta på en nulägesanalys. Du nämner en väldigt bra lön, 50kkr/månad brutto. Du bör därmed ha minst 37kkr NETTO varje månad att röra dig med.
Sedan nämner du att på 3 år så har du sparat ihop 100kkr under denna period = ca. 2800kr/månad på en NETTO-lön på 37kkr/månad.
Grundproblemet är att du sparar alldeles för lite jämfört med det du vill uppnå. Börja med att stanna upp lite, se över din ekonomi & justera upp sparandet om det finns marginal för detta.
Finns det inte marginal för detta, och att 2800kr/månad är det bästa du kan prestera så är inte ditt mål rimligt = då hade jag börjat justera min målbild till något mer realistiskt.
15% (kontantinsats) för ett hus på 3MM SEK som du nämner är 450kkr. Minus de 100kkr du redan sparat ihop innebär att du måste få ihop 350kkr ytterligare. I din takt med 2800kr/månad så tar det ytterligare 125 månader (10 år lite drygt) att få ihop dessa 350kkr.
Och då nämner du att priser på 3MM SEK är för bobara ruckel. D.v.s. din drömbostad är ännu längre bort. Därtill har jag inte heller tagit hänsyn till eventuella pantbrevskostnader samt lagfart…
Så börja rannsaka din egen ekonomi först. Därefter kan du anpassa dina framtida planer.
Beror något på sparbelopp och avkastning men 100k är någonstans 1/3 till 1/4 av tiden till 1-miljon. Lätt att falla in och bara kolla på summan som är 1/10 av vägen, tidsmässigt är du mycket närmare.