Min fru och jag (båda 30-40-år) har det senaste året börjat spara, tidigare år har alla pengar gått till kontantinsats och renovering av både hus och landställe. Eftersom vi båda tjänar väldigt bra (min fru 67 000 kr efter skatt och jag 100 000 kr efter skatt) kan vi lägga undan förhållandevis mycket varje månad.
Idag klarar vi oss på ca. 65-70 000 kr/månad.
Vi båda jobbar mycket och känner att det inte är hållbart att jobba så mycket livet ut och vi börjar att fundera på att spara ihop till en tidig pension. Det vi nu funderar på är om det är värt att köpa ett hus i finare och bättre område. Vårt nuvarande hus kostar ca. 6-7 000 000 kr och de husen vi kollar på kostar ca. 15-20 000 000 kr. Skulle vi köpa ett dyrare hus kommer det medföra att vi måste jobba ett gäng år till, är det värt det?
Precis och det är där jag har lite svårt att komma fram till något vettigt, jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra och undrar hur andra skulle resonera.
Om ett finare boende är viktigare än tidigare pension kan ni ju bara svara på själva. För mig var det inte det. Fast då bor jag iofs ganska så precis hur och var jag vill.
Väljer ni det dyrare huset kanske det också tillkommer ett gäng andra kostnader för att ni ska hänga med grannarna. Sedan tycker jag personligen att det låter jobbigt att ha både hus och lantställe som ska skötas.
Värderingsfråga som andra säger. Men för att underlätta värderingen:
Vad är det det finare huset kommer ge? Närmare till jobbet? Finare utsikt? Bättre ställe att bli gammal på? Mer yta och bättre ställe att bjuda hem folk till? Mer möjlighet till fritidsaktiviteter hemma?
Vad är det att sluta jobba skulle ge er? Mindre stress? Mer resande? Mer tid till fritidsaktiviteter i huset? Mer umgänge med andra?
Om inget av det ni vill göra i nya huset skulle bli gjort för att ni jobbar för mycket så är det inte värt det. Men om det ni skulle göra som pensionärer är att sitta och längta till ett finare hus så är det absolut värt det.
Låter ju lite motsägelsefullt att tycka man jobbar för mycket och planera för att trappa ner…OCH att titta på hus i 20Miljonersklassen.
Lite OT men ändå i ram för titel på tråden.
Undrar hur många som köper det där fina huset, lantstället, extra bilarna mm bara för dom kan?
Dvs dom tjänar bra, deras vänner o kollegor i samam “klass” har ju det så det skall väl vi också ha?
Mer lön, ja men visst skall vi ha det där större huset
Bättre ekonomi, ja en extra lite sportbil bör vi väl ha…det har ju andra i vår situation.
Svårt det där att alltid söka efter mer o större. . .tycker man besöker många med stora fina hus men de flesta rummen används aldrig
Men i detta fall så “försvinner” ju inte pengarna helt om TS köper större/dyrare hus för att vilja ha den livsstilen under några år.
När dom närmar sig att vilja sluta på riktigt kan man ju downsiza då eller kanske till o med bo permanent på lantstället, sälja stora huset o sluta jobba.
Höga inkomster ger många val, så “bara” o bestämma sig
Om ni verkligen vill prioritera mer tid med varandra så låter det dumt att köpa ett mycket dyrare hus som ni behöver betala större löpande kostnader för.
Jag tycker utifrån mitt perspektiv och mina värderingar att det vore felprioriterat att köpa ett så dyrt hus. Jag hade hellre köpt tid för pengarna.