Olika sätt att tjäna pengar och hur de bidrar till att bygga en förmögenhet

Trillade över den här bilden för någon dag sedan - väldigt bra upplevde jag.

Bilden hänger ihop med följande artikel skriven av Nathan Berry. Upplever att den här bilden är så pass bra att vi kanske till och med kommer göra ett avsnitt om den.

Vad tänker du som ser den?

Jag ser tydligt i efterhand hur jag började längst ner till vänster och gradvis de senaste 20 åren har försökt förflytta mig åt höger i bilden. Den hänger också bra ihop med Robert Kiyosakis “inkomstkvadrant” / “cashflow quadrant” som pratar om skillnaden att byta tid mot pengar eller bygga ett system som tjänar pengar (=passiv inkomst).

10 gillningar

I vilken stege ingår “investera i global indexfond” :wink:

Några reflektioner:
Har personligen “fastnat” i stege #2, tycker steget vidare från den till #3 eller 4# är både svår och innefattar ofta att ta betydligt större risk än att stanna kvar i #2 och investera det som blir över i indexfonder :thinking: Men uppsidan är ju också mer eller mindre obegränsad i dom senare alternativen.

2 gillningar

Haha… Ja, den saknas. :slight_smile: Tänker att det egentligen är ett helt parallellt spår.

Ja, håller absolut med om att det är stor skillnad. Framförallt mentalt och det är inte helt enkelt. Ska fundera lite mer på hur man kunnat förtydliga det.

Korrekt svar är investera i Lysa fondrobot och lekhinken ska gå in hos Avanza/Nordnet i 100% LF Global indexnära :hugs::joy::rofl::grin::+1:.

Tänker spontant att en trappa skulle representera det bättre än stegar, då man går från ett trappsteg till ett annat (sällan man går mellan stegar).

Det jag också reflekterar över är att till vänster kräver mindre eget kapital än till höger. Visst går det att göra tex appar till mobilen väldigt billigt men ska man koppla ihop dem så att dom pratar med en databas så kräver ju det en liten slant.

Hade absolut varit ett intressant avsnitt :smiley:

1 gillning