En tanke som slog mig när jag satt och chattade med mig själv är att det kanske finns en till trappa - kompetenstrappan. Alltså, hur mycket kompetens och erfarenhet man har inom privatekonomi och investerande.
Man kan ju tänka sig att ens kunskap och erfarenhet byggs på allteftersom man jobbar sig uppåt i rikedomstrappan, men så behöver det ju inte vara. Man kan ju faktiskt ha hamnat på nivå 4 utan att ha någon koll alls på hur man ska tänka och förvalta sin rikedom. Då blir det lite fel när man kommer till Rika Tillsammans och ser att man ska hålla på med hävstång och sådant man inte ens förstår vad det är.
Det kan också vara det omvända, tex att man befinner sig på nivå 2 och har stenkoll på privatekonomi och investerande. Då kanske hävstång fullt rimligt att ge sig i kast med.
Kan man verkligen bara utgå ifrån var man är i den ekonomiska trappan utan att ta hänsyn var man befinner sig kompetens- och erfarenhetsmässigt?
I och med att strategin ändras på de olika nivåerna av tillgångar. Så kan man ju tänka sig att man är bra på en strategi men inte en annan. Både uppåt och nedåt.
Man kan tex ha ärvt pengar, vunnit eller typ varit framgångsrik idrottare och helt plötsligt sitter med en massa pengar och vet knappt vad “ränta” betyder. Då kan det vara svårt att förstå tipsen/infon om sitt eget steg eftersom det tas för givet att man under resan gått igenom en massa nivåer och erhållit kunskap den kunskap som förväntas erhållas vid varje steg.
Så, det här med att rikta information på rt baserat på ekonomiska trappan kanske inte är helt klockrent.
Jo men då är det ju ändå det som du ska lära dig om. Du MÅSTE inte lära dig om hävstång för att du ärvt 30 MSEK. Men typ allt på nivå 1 blir ju ändå irrelevant för dig oavsett vad du vet innan och ej.
Läser du om vad nivå 4 innebär så är det därifrån lättare att hitta rätt avsnitt att lyssna på (ping @janbolmeson detta kanske är en bra grej förresten - att någonstans, på npgot sätt, länka till de mest relevanta avsnitten per nivå.)
Det var ju det som jag uppfattade var tanken. Att man skulle kunna tagga avsnitten med vilken nivå det berör och det är just det som blir fel när kunskapsnivån helt skiljer från vilken nivå man är i. Har man vips fått 30 mille kan det vara bra att lära sig om buffert, fonder, budget, likviditet, räntefonder, aktier, hävstång, indexfonder, fondrobot, ränta, ränta på ränta, fyraprocentregeln osv. Man behöver lära sig från grunden, annars är det lätt att det går åt helvete vilket det ju också gör för många som blir rik fort.
Har man fått 30M kan man vara rätt kass på pengar och ändå få det att räcka. Framförallt måste man inte alls optimera längre. Man behöver inte få tips om hur man får extra småinkomster och man behöver inte lära sig särskilt mycket om buffert heller.
Får man helt plötsligt tillgång till mycket pengar är det nog många som tänker att de måste vara agera och söker sig eller blir uppsökt av diverse lurendrejare. Har man inte grundläggande kunskaper så är risken stor att man hamnar väldigt snett. Har man lite otur kan pengarna försvinna väldigt fort.
Buffert och lättillgängliga pengar kan behövas om man tex blivit inlurad i något som låser in alla miljoner i någon slags investering. Det kan finnas skattefrågor man har noll koll på och som kan komma som en fullständig överraskning när man har sina pengar låsta och vips har man stora problem.
Det finns hur mycket som helst som kan gå snett om man inte har kunskap.
Trappan som kallas rikedomstrappan är ju bara balansräkning så visst kan man lika gärna göra en fiktiv trappa för resultaträkning med olika steg.
Skillnaden mellan lägsta spannet steg 4 och ingen inkomst jämfört med högsta spannet och hög inkomst är oändligt stort. Lägger man till det stor skillnad i investeringskompetens är det ännu en dimension. Vilka kostnader man har ännu en, ålder också. Så trappan är ju en enorm förenkling och som sagts i podden flera gånger så kanske den ger RT ett verktyg för kartegorisering och fyller ett syfte där. För den enskilde individen blir det tyvärr mest ett jämförelsemått och comparison is the thief of joy.
Föredrar personligen att man håller sitt för sig själv och jag räknar på passiv inkomst kontra kostnader som indikator för min ekonomi.