Rikedomstrappan och FIRE

Hej.

Har varit dålig på att följa med här på ett tag så det kanske har diskuterats redan? Hur tänker ni på t.ex. på nivå 4 och är FIRE? Inga andra jobb eller uppdrag öht. utan bara inkomst från kapital. Tänker att pengarna skall ju räcka ett tag om du är ca. 50 år gammal. Sen är det ju skillnad på 10 och 100 milj.. Lyssnade lite på avsnitten och “beteendet” på nivå 4 är way off för mig iaf. men förstår hur ni resonerar delvis. Jag kanske missat nåt men det är ju skillnad om du fortfarande har jobb och inkomst därifrån samtidigt som börsen avkastar, då har jag större förståelse. Men det kanske bara att jag missar nåt.

God avkastning på er!

Det har diskuterats i en av “trapptrådarna” och eldvakter landade väl i någon sorts konsensus om att i FIRE får man dra av ett steg för att det ska bli riktigt jämförbart. Så, “resefriheten” försvinner s a s. I synen på livet i stort tror jag att detta stämmer rätt bra. Det stämmer med min syn på mitt eget FIRE-liv iaf.

2 gillningar

Många kan plocka tjänstepension redan vid 55. Min syn är att göra en kalkyl som sträcker sig fram till döden och ur det perspektivet är det en självklarhet att göra en pensionplan baserat på minpension.se och ha den med i den totala kalkylen.

1 gillning

När dör man då? Nejdå, förstår vad du menar och i mitt fall kan jag inte ta ut nåt än på ett bra tag från pensionerna. Har allt räknat lite så lite koll har jag.

Hmm. Så med noll på kontot men månadslön på 80000kr så uppnår jag det iaf. Eller 90 miljoner på kontot och inte jobba, då är det nivå 3 iaf? Väldigt med om och men i teorin osv. Inte för att teorier och antaganden har praktisk betydelse i mitt fall då jag vet hur jag vill leva. Där jag trivs och får ihop kalkylen. Sen bryr jag mig nada om yta och hur man borde leva, spendera och göra. Har som sagt ett liv som jag trivs med och “nöjd med det jag har”. Men ska försöka läsa lite mer i trådarna så kanske jag blir klokare.

Inte riktigt säker på att jag fattar frågan. Hur skiljer sig beteendet hos 4or i FIRE från andra 4or?

Jag gick inte in i FIRE innan jag var ganska säker på att kunna behålla samma livsstil som innan. Det har funkat bra hittills.

Sedan har jag iofs alltid varit lite återhållsam jämfört med vad mina tillgångar skulle tillåta. Det underlättar säkert.

Jag får väl jobba på att bli en riktig 4a och växa in i kostymen :wink:

4 gillningar

Jo men det är väl lite så jag tänker och undrar. Om man tar hänsyn till inkomst (lön) eller som FIRE. Jag grottar vidare.

EXAKT!

Jag vet inte om ditt inlägg var menat att uppfattas som raljant, men oavsett: Rikedomstrappan är en beskrivning av rikedom i nå’n sorts generell värld. Det pillades ju t o m med decimalkommasteg här (på typiskt RT-manér) för att nyansera den. Man kan se den som en hjälp eller som ett problem eller som oviktigt.

Jag delar helt åsikten att trivas och få ihop kalkylen är det som gäller. Att jag sedan inte flyger business class eller ens flyger i onödan känns som meningslösa detaljer i sammanhanget.

5 gillningar

Precis. Nja kanske lite raljant. Man får tolka fritt men samtidigt vill jag förstå.

Trevlig helg!

Okej, då tolkar jag dig som raljant. :wink:

Varför är det viktigt frågar jag då, helt oironiskt? Rikedomstrappans steg är inga självändamål. FIRE är ju åtminstone ett tydligt mål, oavsett om det behövs 3, 13 eller 30 miljoner för att våga skjuta ut sig från sitt pappersvändande bakom skrivbordet.

Och japp, nu är det helg! :smiley: :+1:

Viktigt? Sk**er löst i nivåer mm. Har bara kastat ett getöga på teorin och lyssnat med ett öra men tycker utifrån min ringa kunskap det låter “fel” hur man kan/ska tänka, leva, spendera osv. Sen kanske jag är en udda fågel och bara trivs där jag är “mentalt" på lägre nivå. Oavsett uppskattar jag höra av andra hur de tolkar ämnet. Men jag nöjer mig nog här och fortsätter där jag är men kommer kika lite närmare på det. Inte för att det kommer förändra något men det är bra att kunna lite om mycket.

1 gillning

Jag tänker att Rikedomstrappan fungerar på den stora massan och på gruppnivå men sämre på individnivå och framför allt på outliers som tex de som är i FIRE eller har ambitioner att nå dit.

Tänk ordet “stol”. Det är en bra beskrivning på en möbel man kan sitta på. Alla vet vad en stol är. Men ordet “stol” säger inte mycket om storlek, utformning, material, sittkomfort osv. För att få en korrekt bild måste mer detaljer ges. Sedan finns det dessutom stolar som är utformade så att det är svårt att säga om det egentligen är en pall och andra som kanske även kan klassas som fåtölj.

Likt förbaskat är ordet “stol” användbart. Det gäller bara att veta när det är tillräcklig information med bara det ordet och när mer beskrivning krävs.

3 gillningar

Tror du har rätt i det.

Det är som du själv sade skillnad på 10 och 100Msek. Och trappan säger ju inget om ålder. Återigen, skillnad på 10Msek vid 70 eller 40. Och utgifterna, t.ex. “resefrihet”, ställs ju i relation till restaurangfrihet på nivå 3. Det kan innebära vad som helst - skillnad på resor och resor. På nivå tre är det väl lite mer komplicerat att resa öht - iaf i USA med två veckors semester.

Trappan är väl inte tänkt att man både ska vara FIRE och resa runt. “Tidsfriheten” som vi kallar FIRE kom ju först på nivå 5, men det är förmodligen för amerikanska förhållanden. Vi blir “fria” tidigare på trappan tack vare allmäna trygghetssystem.

2 gillningar

Lite OT, men jag trodde på allvar att du skulle göra kopplingen mellan trappan och liggande stolen som man fick lära sig i mellan(?)stadiet. Lite besviken nu. :joy:

2 gillningar

Övertygad att det finns en geografisk komponent också. Sitter man i en Stockholmsvilla för 15 mil så är det lätt att leva nivå 3-liv trors att man definitionsmässigt är en bit in på nivå 4.

1 gillning

Det beror kanske också på hur högt belånad den är?

Exakt, stolar kan som sagt se olika ut. Kan tänka att det finns dom med 11-12msek i TJP som ännu inte kan användas, 5-6msek i värdepapper och några hundra tusen på bankkonton. Därutöver 3msek övervärde på huset, obelånad på bilar, båt mm. Så enligt modellen definitivt nivå 4 med isch 20msek men fortfarande bostadslån 9msek. Tja då gör man ingen FIRE och lever nog nivå 3-liv :sweat_smile:

1 gillning

Beror då också på om man har kvar de lånade pengarna (investerade eller säkrat i sparkonto).

2 gillningar

Upplever att många av dessa diskussionerna ofta hamnar snett på grund av oförståelse för andras situation än sin egen som ju är både ”sann” och ”rätt” i ens eget värld.

Upplever det mer och mer i forumet på senare tid. Det viktiga tänker jag är att fatta sitt eget i formerade beslut utan att lura sig själv.

FIRE kan fungera på vilken nivå som helst i trappan. Vi har ju folk i communityn som gjort FIRE på nivå 3-6. Trappan är bara en modell som på gruppnivå beskriver problem, utmaning och tankar. Den sätter ord på saker, det är ju inte en naturlag som alla måste lyda.

9 gillningar

1 gillning