Rikedomstrappan ger bra mått på den individuella välfärden. Skulle det gå att kunna gör motsvarande trappa och räkna bort bostad (både bolån och eventuellt värde på bostaden) samt pensionen? Bägge är inte särskilt likvida. Vi räknar ju inte med bil, mc eller andra tillgångar där.
Om vi gjorde en ny rikedonstrappa exklusive pension och bostad, hur skulle trappstegen se ut då?
I princip alla som äger sin bostad seden en längre tid och inte är alltför unga i storstadsregionerna har mellan tio och 100 miljoner.
Utan att för den delen ha mkt pengar.
Mer intressant mått på vilken livsstil man har råd med (om det är intressant) är ju hur mkt pengar man kan slänga upp kontant imorgon - utan att flytta eller sälja något förutom möjligen fonder / värdepapper och guld.
Ja, det går bra. Speciellt vid låga inkomster, då till exempel 0.01% regeln kan slå väldigt fel. Även författaren tar upp att i vissa aspekter så kan man räkna utan pension och semi låsta tillgångar (om jag minns rätt).
Nettoförmögenhet skall ju inkluderar mc, bil mm. Det är ju dessutom snabbare att konvertera en bil eller mc till pengar än att sälja ett hus. Men ja, många räknar inte in bilvärdet.
Pensionspengarna borde ju räknas in, man ja, för yngre personer är de låsta länge till, och man kan inte få ut dem i en klumpsumma, men likväl är det en del av ens förmögenhet.
So which is it? Are they Level 3 based on the liquid net worth or Level 4 based on their overall net worth? While technically they are in Level 4, given the breakdown of their assets, I would suggest that they spend as if they were in Level 3.
Tycker det skulle vara kul om det fanns en kalkylator där man kunde välja vilka tillgångar man vill ta med i kalkylen, och på så sätt få fram ett svar.
Jag skulle göra ett trappsteg för varje krona. Exempel: den som har 642 573 kr på banken och inga andra likvida tillgångar är på trappsteg nummer 642 573. Enkelt och begripligt.
Jag håller helt med här även om jag förstår att det till viss del var ironiskt. Jag fattar inte grejen eller uppståndelsen kring trappan. Helt skev vinkling av verkligheten i mitt tycke.
Istället för att komplicera saker med trappsteg, mycket enklare att bara räkna ihop en summa så är man klar. Att försöka dela folk med lika egenskaper med hjälp av abstrakta trappsteg som dessutom är väldigt vaga känns inte som något egenvärde för mig.