Har under några års tid varit sjuk och inte orkat engagera mig. Pensionär. Överhuvudtaget inte intresserad av aktier.
Vaknat upp till 3 ‘sovande’ konton hos Avanza , Lysa och SEB, där det ligger en del pengar och skvalpar. Huvuddelen på SEB sparkonto med 2% ränta !? Har börjat flytta pengar till sparkonton på Lysa och Avanza 3,7-3,9 % ränta.
Har även fonder på Lysa (robot) och Avanza (huvudsak global) Fonderna motsvarar ca. 25 % av totala sparbelopp.
Med en sparränta (fritt uttag) på uppemot 4% känns det tveksamt att gå in på fler fonder.
Alltid omöjligt att sia om vad som ska ske, men nog ser världsläget inkl. Sverige minst sagt oroande ut
Tror ni att jag är rätt på det, att gå nästan all in in på Sparkonton och nöja mig med 3-4 % återkastning ??
Syftet med sparandet är inget speciellt, men något jag fick lära mig i skolan en gång i tiden.
Pengarna får väl barn å barn ärva, då jag har allt jag behöver redan. Kan dom växa är det ju positivt.
Riskbenägenheten är inte så stor.
Tack Jan.
Det där med barnen var närmast ett sätt att uttrycka att det inte finns nån direkt plan för kapitalet.
Ibland får jag en ide som kan vara dyr, ny bil, långresa eller annat. Det kan lika bra bli 0kr till barn.
Dom klarar sig väldigt bra själva, så det är inte ett mål i sig.
På aktier har jag genom åren bränt 100-tals tusen, så den är ‘no-go’, då jag därmed förstått att jag inte äger känslan för den sysselsättningen. Fonder har däremot funkat ok då jag följt Rika Tillsammans i flera år. Dom globala står där ännu och funkar bra,
Den enda ‘planen’ är att kunna plocka ut ett hyfsat belopp årligen, att dryga ut pensionen med…
Jag ska med glädje kolla dina rek avsnitt nu.
Mvh
Först därefter kan vi hjälpa dig. För just nu frågar du egentligen:
Ska jag använda en cykel eller ett flygplan?
Ja, svaret beror ju helt och hållet på vart du ska. Ingen mening att prata om bästa cykeln om du ska till Thailand och ingen mening att prata flygplan om du ska ner till ICA på hörnet, eller hur?
Lea bank har 4,3% med fria uttag och Serafim finans 4,12%. Titta på finansportalens sida sparräntor eller compriser så hittar du högst sparränta bundet eller med fria uttag. På lång sikt om du vill att barnen ska ärva hade jag köpt några billiga aktier med bra utdelning tex. Telia eller nån bank eller investor.
Min kusin köpte Nordea för en större summa 1990 och då var aktien billig nu är den nära all time high så inte bästa investering just nu kanske. Den pendlar mellan 60-120kr och avkastningen är 7-9%. Telia är ju billig nu med hög direktavkastning. Man ska nog titta på historiken för att ha en större chans att lyckas.
Tack, Jan.
Point taken.
Har tidigare gjort så att jag köpt 1-2 aktier med ‘hjärtat’, alltså grejor som jag tror är riktigt bra, något som marknaden visat sig inte hålla med om. När jag gått in och kollat med sådär 1-2 års mellanrum har detta varje gång bekräftats. (Sista köpet av Tobii för 3-4 år sedan blev ett nytt klavertramp). Efter helgen säljs skärvorna av det lilla äventyret. Nu är det bara fonder kvar, och dom klarar inte en amatör som jag att slå med aktiespekulationer. Nu har jag fått det bevisat, som kloka människor poängterat i åratal, så ingen ide att försöka vara listig.
Lysas Fondrobot och Coeli Global Select R finner jag göra jobbet gott.
(Globala Länsförsäkringar å Spiltan är ju också ok )
Du får gärna säga något mer om detta? Nyfiken, för det mesta jag sett pekar på att historisk avkastning inte säger något om framtiden. Enda undantaget är väl momentum riskfaktorn men jag gissar att det inte är det som du syftar på.