Investera 10.000kr i dag

Hej,
Hur hade ni investerat 10.000 kr från och med i dag, med tanke på börsläget just nu? Sparhorisont på ca 5 år.

2 gillningar

Hej och välkommen till forumet :slight_smile:

Om det bara är 5 år i sparhorisont så hade jag bara vågat investera 5000kr (50%) på börsen. T.ex en billig global indexfond som Avanza global eller Storebrand Global all countries som är lite bredare. Resten i räntefonder eller sparkonto.

0-3 år = 100% sparkonto
3-9 år = 10% aktier (aktieindexfonder) per år i sparhorisont.
10 år eller mer = 100% aktier (aktieindexfonder).

3 gillningar

Hade inte brytt mig om börsläget över huvud taget.

5 år sparhorisont dock mycket viktigt! Med så kort horisont maximalt 50% aktieexponering. Förmodligen mindre för att få ännu lägre risk.

2 gillningar

Hej tack för svar.
Befinner mig i en ganska annorlunda situation. Det är nämligen så att det är min farmor som övertalat mig att gå in på börsen, nästan som en typ av sista önskan :rofl. Mot den bakgrunden är det också min farmor som givit mig 10.000 kr att investera för att jag ska lära mig hur det funkar etc… Skulle likväl kunna öka sparhorisonten till 20 + år, men valde att köra på 5 år för att kunna visa farmor utvecklingen. Så tänkte faktiskt gå all in på börsen om du har några tips? Har kikat lite på småbolagsfonder…

5 gillningar

Vilken härlig farmor! :heart:

8 gillningar

Haha ja tack. Hon är underbar

4 gillningar

För att balansera det ansvarsfulla hade jag gått all in i småbolagsfonder samtidigt som jag hade sagt till farmor att jag inte har den blekaste om hur börsen kommer gå på 5 års sikt. Skulle det inte gå bra så gör det ju absolut inget, för du ska ju inte sälja! :wink:

Konkret vad gäller småfonder tycker jag det är svårt, tycker mycket ser dyrt ut. Men för att ge något så AMF eller plus småbolag. Om inte annat är de billiga till avgiften

1 gillning

Förväntar Ni er att Småbolag skall vakna Nästa år ?
Har gått katastrofalt i år.
Jag gillar bl.a Amf Nordamerika och Amf Global.

Jag tänker att likt fastigheter så är utvecklingen för småbolag ganska beroende av ränteläget, och det spås ju att räntan sjunker i framtiden.

1 gillning

Visa nu farmor att du investerar klokt - i enighet med forskningen och rika tillsammans - i en global indexfond eller Lysa :slight_smile:

Låtsas att de 10 000 är en miljon istället.

5 gillningar

Lysa 50/50 eller 50% Global Index / 50% Sparkonto

Smyg igång och vänj dig vid volatiliteten, justera upp aktie / risknivån om tidshorisonten ökar.

1 gillning

Jag började med en fondrobot, typ Lysa, när jag ville komma igång. Om du vill lära dig något så kan du kika på att bygga en egen portfölj med indexfonder mot global, småbolag, Sverige, tillväxtmarknader, kanske teknik, läkemedel, energi.

Jag tror själv på att ha allt i en enda global indexfond (och kanske lite tillväxtmarknad). Men om det är en begränsad mängd läropengar så är det absolut inte dåligt att testa lite själv och se vad som händer. Det verkar ju vara hela syftet med gåvan.

2 gillningar

Om det nu är läropengar som ska in på börsen, så föreslår jag att du väljer ut några aktiefonder du tycker verkar bra/kul/spännande. Lägg till en billig global indexfond till den lilla listan. Dela pengarna lika mellan fonderna och följ utvecklingen under några år. Allt på samma ISK-konto.

4 gillningar

Att göra rätt från start hade sparat mig en hel del pengar. Jag föreslår därför att skippa bra(?)/kul/spännande och enbart gå på den billiga globala indexfonden.

6 gillningar

Jag tillhör de som säger global indexfond, men kryddar med att säga 100%, av det skälet att även om det är en present och börsen kan backa så är det ändå “bara” 10k och då tycker jag de bör ges en god chans att växa.

Och… välkommen till forumet! :smiley:

3 gillningar

Det finns en hel del matnyttigt i nedanstående tråd, med fokus på globalt index men med lite olika vikt på olika faktorer (emerging markets, sverige, småbolag, etc) som kanske kan inspirera lite.

Och heja farmor!

1 gillning

Då skulle jag lägga 70-80% på en global indexfond och resterande 20-30% på fonder som du själv gillar och tror på :slight_smile:

2 gillningar

Nice farmor, hälsa från forumet.

Du kan köra 90 % Avanza global samt 10 % svensk klassiker så som Investor (så du lär dig hur man köper en aktie).

Om din sparhorisont är 20 år, öppna också kreditlina på Avanza och investera för den billiga krediten på 10 % av kapitalet.

1 gillning

För att komplettera mitt svar ovan.

Om detta hade varit hela frågan så hade jag hållit med alla kloka svar ovan.

Jag fokuserar istället på informationen i den senare posten:

Jag tror inte man lär sig så mycket på att göra som man blir tillsagd, dvs det kloka men kanske “lite tråkiga” som de flesta förespråkar. Kommentaren om småbolagsfonder tyder ju på ett visst intresse. Bra att odla det tänker jag, och skaffa sig egna erfarenheter med ett förhållandevis litet belopp. Dessa erfarenheter kan vara mycket värda när man senare i livet förfogar över ett större belopp att placera. Så därför föreslår jag det jag skrev ovan.

Hade vi pratat om ett miljonarv hade det varit en annan situation.

För att göra farmor glad så visar du dessutom att du förstår vikten av kontinuerligt sparande och investerar löpande 100kr (eller vad som är rimligt för dig) per månad samtidigt.

Om 30 år kommer du inse att pengarna farmor gav dig inte var det viktigaste, utan insikten att sparande och investeringar kan ge enorma resultat på lång sikt.

All-in på lite billiga fonder bara.

7 gillningar