Investera 10.000kr i dag

Jag hade kört på en lång räntefond just nu. Om jag ska göra ett bet. Typ Storebrand Obligation A. Den har stor pontential att öka framöver. Framförallt, om räntan avstannar och börjar sjunka.

Å andra sidan har också aktier potential att öka om räntorna och inflationen börjar falla.

Summa summarum, kör en 50/50 portfölj.

Jag hade kört på denna portföljen:

50% Storebrand Obligation A
40% Länsförsäkringar Global Index
10% PLUS Allabolag Sverige

MEN! Om du på något sätt är i behov av pengarna t.ex. att du saknar buffert osv. Så hade jag lagt pengarna på ett sparkonto med ränta typ SBAB med 3,75% ränta och insättningsgaranti.

Håller helt med Carl-Johan. In med pengarna i en globalfond/fondrobot och börja köra med automatiskt månadssparande. Detta kommer göra farmor glad :grinning:

4 gillningar

Värt att kolla på vilken bank du vill investera hos. Courtage/avgift kan bli en stor peng på lilla summan 10k. Tror därför du inte ska dela upp det!

1 gillning

Åh så bra att du tog upp frågan!
Mina barni skolåldern har fått en investeringspeng på 10000 i arv. Jag måste ta reda på hur jag kan guida dem till att tänka rätt. Det ska bli intressant att följa din tråd!

Om jag bara hade 10.000 kr i kapital och fem års horisont skulle jag köpt BAT. Efter dippen för några dagar sedan pga en planerad avskrivning över 30 år (som redan borde varit inprisad eftersom det handlar om cigarettmärken i USA, men bevisligen inte var det) blev en redan snuskigt billig aktie ännu billigare. Om räntorna håller sig på dagens nivåer kommer det vara ett riktigt bra köp, sjunker de kommer det vara ett fantastiskt.

Hej pch välkommen till forumet!

Vad roligt! Det låter som att din farmor vill att du ska få upp ett intresse för investeringar och har köpt en fantastisk inträdesbiljett till dig. En vana som kan bli långt mer värdefill än den de 10000 du fått. Jag hoppas att det är vad hennes present kommer att bli. Jag fick nåt liknande när jag fyllde 18, men som jag inte hade vett att förvalta.

Mitt råd är att sätta in de tio 10000 på Lysa som en målkanin som kommer att dra iväg med ränta på ränta.

Ditt mål blir nu att med eget månadssparande och ränta på räntaeffekter att springa om farmors investering i dig. Förhoppningsvis tar detta lite tid och en dag har du fyrdubblat hennes investering och byggt en bra grund att investera vidare från.

1 gillning

Å skit i alla råd om snabba klipp!! Din farmor bad dig inte sätta allt på rött i roulette vilket i många fall har högre avkastningchans än klippen… iaf för såna som mig.

1 gillning

Med tanke på scenariet så håller jag helt med majoritet ovan

Hade tänkt rekommendera MPCC (jag tror på det men ger inga löften) men i denna situation så är det nog ett dåligt val.

Hej!

Jag skulle gjort det lätt för mig och lagt in allt på LF global indeks Eller Avanza Global.

Har du möjlighet till det så skulle jag också sätta upp ett månadssparande på 500kr i samma fond via autogiro. Då ser du hur mycket hjälp du får av att aktivt spara mot din framtid. Här är ett exempel på just 500kr i månaden över 20år och hur mycket som du får tillbaka. Vill du testa att labba med det själv kan du justera sparbeloppet här:

Alltså du är inne på tråknissarnas sida nummer 1 och frågar. De är helt insnöade på lysa o indexfonder. Köp hellre några investmentbolag till rabatt o kanske ett medlemskap i aktiespararna. Läs på , gör lite aktie o fondköp, begå några misstag, bli erfaren och sen rik. Det är inte jättesvårt men kräver en del kunskap o tålamod. Saknas det helt så visst kör på nån indexfond med låg avgift o svag avkastning.

1 gillning

Rätt svar på den här frågan kom någonstans kring svar 1 till 3. En stor del av tråden är sedan fylld av vilseledande komplexitet, som att komplexitet vore bättre. “The Allure of *Complexity” som Morgan Housel skriver om. Upplever ett mönster i detta forum av detta.

Med ISK och globalfonder är det där en ickefråga.

1 gillning

Gjorde en fact check på detta. Tog sveriges största bank SEB. Och det stämmer vid köp av aktiefond. 0kr engångsavgift. Tack för påpekande!