Skillnaden är att ett mål prioriterar man och aktivt arbetar mot, medans en dröm bara är en fantasi och om den uppfylls eller ej är helt upp till slumpen.
Just nu låter det som att det bara är en dröm, och om du vill göra det till ett mål så förstår du nog själv att du behöver ändra något.
Jag tycker det är rimligt, till och med sunt, att börja bygga upp ett sparande parallellt med utgifterna. Huset kommer kosta precis så mycket pengar ni har över, vilket gör att det nog är bra att se till att det inte finns hur mycket som helst över. På sikt är det nog bra att vara lite diversifierad mellan bostad och fonder också …
Vi har gjort en omfattande renovering för både lånade pengar och löpande inkomster. Det kostade väldigt mkt och det var lätt att bli fartblind och stressad för kostnaderna. Vi investerade inget under den tiden. Efter ett tag blev jag trött på att alla pengar gick till huset, vi kunde inte resa alls mm.
När det gått ett tag bestämde vi att inte göra allt vi tänkt utan vänta med att renovera en del (som behövs göras men inte är akut). Det ser inte så snyggt ut överallt men det känns tryggare ekonomiskt. Och jag har börjat tänka över inköpen mer.
Så kort och gott. Jag skulle nog investera en mindre summa varje summa varje månad om jag var er. För att det känns bra. Men viktigast är nog att man inte far iväg på saker man inte behöver när man bygger. Lätt hänt!
Just nu är det som att leva i en enplansvilla med väldigt stor parkering(grus på hela tomten). Så vi upplever inte riktigt att vi bor på en byggarbetsplats. Övervåningen kommer vi kunna färdigställa utan att störa nedervåningen då vi har en balkongdörr på övervåningen.
Ingen av oss har problem med att vara helt färdiga om 10 år. Även ett befintligt hus behöver ju renoveras och som de flesta husägare brukar säga - ett hus är aldrig klart. Finns alltid något som behöver fixas!
Tycker om idén om både och, både spara i fonder och investera i huset!
Vi har bestämt oss för att spara 2000kr i månaden i fonder, resterande sparande går till huset. Känns som en bra och roligare plan än att allt går till huset!
De tre första är, för mig, inte sparmål på samma sätt. En resa är ju mer tillfällig omflyttning av pengar, samma med bil och absolut dyra hobbies.
Barnspar är mer sparmål, men samtidigt så är det inget måste. Mina föräldrar hade inget sparande till mig, det har löst sig bra ändå skulle jag säga. Nu har vi förmånen att kunna spara till barn och det kommer såklart underlätta för köp av boende eller annat längre fram, men det finns ju inget självändamål i att lägga pengar i hög till barnen om du inte kan lägga undan till din pension eller säkra ett boende.
Hur är en bil en tillfällig omflyttning av pengar, men inte ett hus? Vi betalade t.ex. mer till vår bil än till vårat hus.
Och rent krasst tror jag att de flesta oftare sparar till resor än till en buffert (tyvärr), varför är en buffert ett mer legitimt sparmål då än en resa?
Spara till boende är inte heller ett måste, det är helt okej att bo i hyresrätt.
För mig är bil inte jämförbart med ett boende, men det hindrar ju inte att någon annan ser det som jämförbart såklart. Jag ser bilen som en form av förbrukningsvara.
Såklart måste man ju inte spara till något alls, om man inte vill. Men vill du köpa ett boende som målsättning så är kanske bosparande en form av förutsättning för att nå dit och, givet ens situation.
Att buffert är mer ”legitimt” än en resa är, ut mitt perspektiv, för att bufferten ser till att du klarar dig, ditt liv och utgifter vid ex arbetslöshet, sjukdom etc. Att spara till en resa istället och inte ha en buffert för livet kan ju då te sig lite oekonomiskt och oplanerats. Sen kan det nog mentalt vara enklare att spara till en resa eftersom det är en konkret belöning för det. Bufferten vill du ju helst inte använda.
Kanske sätta av automatiskt en summa till börsen varje månad. Resten går till huset och övriga aktiviteter, som resor. Kanske sätta av först till semestern och livet. Det som blir över går till huset.
Sedan detta med att bygga, renovera, bygga till, köpa saker. Det går ju att göra hur dyrt som helst om man köper allt nytt med dyra val, tar in hantverkare, arkitekter etc. Eller hur billigt som helst om man köper begagnat eller billigare utan att nödvändigtvis tumma på kvaliteten, återanvänder material, ser det som en hobby och designar, bygger, renoverar själv.