Köpa designmöbler för att få njuta mer av kapitalet

Köper ni desingmöbler?

Jag har börjat bli sugen på att köpa möbler av lite högre kvalitet som håller över tid och som dessutom har ett starkt andrahandsvärde. Som ett sätt att njuta mer av kapitalet. Det blir så abstrakt när det kommer till aktieportföljen (jag är på nivå 4). Skönare att få ta i en riktigt fin trästol varje morgon än att se en någt högre siffra i excelarket. Jag tror mig kunna avvara den alternativkostnaden.

Vad rekommendrear ni när det kommer till fotöljer samt matbord och - stolar? Har sneglat på Fritz Hansen PK22 och Carl Hansen & Søn CH24. Kom gärna med förslag på vad ni tycker är snyggt och som ni tror håller ett bra andrahandsvärde.

(jag har sökt, men hittade ingen specifik tråd på ämnet)

7 gillningar

Det säkraste kortet är väl att köpa möbler som är ganska neutrala i formspråket. Väljer man de mer extrema så kan de ju gå ur mode. För typ 20+ år sen var plast inne och en del köpte Verner Pantons plaststolar. Skulle tro att de går relativt billigt på andrahandsmarknaden idag även om det är en designmöbel. Samma sak med fåtöljen Pastil.

Tyvärr tycker jag att genren stilren (dansk) design har använts för mycket i olika offentliga miljöer så om de ska användas hemma måste de kombineras med roligare former och färger för att inte ge intryck av kontor eller väntrum.

Svenskt tenns möbler har ju annars varit väldigt inne de senaste åren. Norrgavel står sig också bra i pris om än inte riktigt lika lyxiga.

8 gillningar

Bara en liten korslänkning:

För att svara på frågan, har kompisar som gör det här med framgång. Men de brukar alltid tjata om att man måste gilla konsten / prylen först och främst. Att den sedan ökar i värde eller håller värde är liksom en bonus. Men likt sparande handlar det ju om att ge sig själv bra odds.

Innan jag typ kom upp nivå 4 så var det här aldrig ens en tanke som slagit mig. Vi hemma provar oss framåt så smått men typ än sålänge är det typ en lampa och två fåtöljer :see_no_evil_monkey:

4 gillningar

Jag köper gärna designklassiker begagnat. Behåller oftast värdet och går att fynda på loppis och ibland på auktioner.

Hade jag haft bättre inkomst hade jag gärna lagt mer pengar på fler specialbeställningar från lokala snickare. Har gjort det en gång, det är en möbel jag troligen kommer behålla hela livet.

8 gillningar

Alla vet vi hur det gick med Tesla! Inga mer experiment tack @janbolmeson :joy::rofl:

4 gillningar

Vad kul tråd!

Var på fabriksrundan föra helgen i Småland fick då möjligheten att se lokala företag och köpa produkter för ett lägre pris. Jag blev imponerad över Sveriges industri.

Ett av företagen som jag besökte var Swedese som gör så fina möbler som Lamino, Rockhängaren tree och Flower

Ett annat företag som har utställnings lokal i Småland är Bruno Mathsson med sina fina och väl designade fåtöljer.

Pratade med en bekant, designmöbler är en personlig prioriteringsfråga. Skulle jag köpa en design möbel just nu? Nej föredrar spara kapitalet i en indexfond men framtiden kanske.

4 gillningar

När jag fyllde 30 slog det slint någonstans och vi bestämde oss för att skaffa en “designer”soffa för 60 000kr, dock fick vi en deal på halva priset pga att vi hade kontakter hos återförsäljaren.

Kontentan av upplevelsen var att, visst det var ju en fräsig soffa, men den från IKEA som vi nu har bytt ut den mot många år senare, är bättre.

Vet inte vad poängen är med min anekdot, men överlag tror jag nog mer på att leta möbler som passar ändamålet i första hand, om designmöbeln råkar göra det bäst, så visst.

14 gillningar

Problemet är väl att mode kommer och går också. Vad som har ett bra andrahandsvärde idag kanske inte har det om 10-20 år om man då behöver likvidera det.

Ett andra problem är väl att man aldrig likviderar prylen ändå. Man tycker så mycket om den så det skulle vara bland det sista man ens tänker på att sälja av. Så det blir väl ofta bara låsta pengar resten av livet.

Ett tredje problem jag har med värdefulla prylar är att de tenderar att inte användas. Hamnar förr eller senare i ”finrummet” eller ”finhyllan” och står oanvända mer än vid någon högtid. Tycker man har sett det massor av gånger hos äldre.

Vi tänker väl mer att vi köper det vi gillar oavsett om det är dyrt eller billigt, håller i ett par år eller hundra.

8 gillningar

Risken finns ju att nypriset på möblerna ökar snabbare än din förmögenhet om man tittar på hur det gått sista årtiondet. :joy:

Tycker det är knepigt det här med designmöbler, många klassiker är ju möbler som från början drog nytta av nya produktionstekniker för att producera prisvärda produkter, men nuförtiden känns de snarare dyra. Frågan är om det är för att IKEA har givit oss ännu billigare möbler, eller om man helt enkelt tar extra betalt för att de är klassiker.

Det känns liksom lite oklart varför en fåtölj ska kosta uppemot hundratusen, eller varför String ska ta femhundra spänn för ett hyllplan i fanerad spånskiva (de brukade vara fanerad furu, så jag är i allmänhet lite lack på att de sänkt kvaliteten).

Femtusen för en matstol känns dock på något sätt överkomligt i jämförelse.

3 gillningar

Slog till på väldig bra möbler i samband med senaste två flyttarna…galet mycket pengar men jag “bakade in kostnaden mentalt” i lägenhetsköpen.
Kommer troligen aldrig byta möbler igen.
Eames EA kontorstol o Nelson Home Desk skrivbord på kontoret
Hästensäng o byråer från Asplövs Snö serie
Noguchi Dining Table matbord med Eames DSW stolar
CLIC stereomöbler o en custombygd Biostol från Fortress
Utemöbler från HAY
En Knoll Barcelona. . o lite annat.

6 gillningar

Jo det är udda men jag gillar det..hm inte van vid Mac..så vet inte varför bilden la sig ner..den är rak på originalet o om jag vrider orginalet så blir ändå bilden som nedan i forumet..hmm

5 gillningar

Skall vara lite färg..har rött tema i hallen o gult i matdelen.
ni får ursäkta att bilderna lägger sig..dom är INTE så i original men blir så när jag klistrar in i forumet
EDIT..FRAMGÅNG!!

8 gillningar

Vi köper gärna tidlös design och ser det som en investering eftersom värderingen är förhållandevis bättre en ”vanliga” märken.

Mitt råd är att köpa när det finns reor om du köper nytt. Det gäller att ha tålamod och bevaka kontinuerligt.

Nedan är vår bästa köp från 2022, Mogensen J39 Valnöt som vi gav 5000kr/st nya. Idag kostar de ca det dubbla.

7 gillningar

Hej! Kul ämne. Vi har tidigare köpt VÄLDIGT fina möbler och det där med andrahandsvärdet ska du ta med en nypa salt. Hade en Rolf Benz soffa, Cassina matbord med stolar samt diverse svindyra möbler. Nu köpte vi allt till ”rätt” pris då vi hade grymma kontakter men det ger inget när du väl ska sälja. När vi flyttade så sålde vi allt pga platsbrist men det du får är en bråkdel av ”värdet” (Såklart är det värt vad folk vill betala) Men tex så var där ett nypris på bara soffan på 200k+ och vi fick 5000:- genom Stockholms auktionsverk…..

Simpson ensemblen får :star::star::star::star::star:

1 gillning

Vi vill inte äga möbler som man är orolig för när man är husdjursvakt eller vid besök av barnbarn.

3 gillningar

Jag och min bästevän åkte till Nordiska galleriet, vi blev imponerade på priserna i butiken. Samtidigt som vi var i butiken googlade vi runt och fan samma möbel på tradera eller blocket för en extrem lägre summa.

Vi kom fram till nej det är inte värt köpa dyra design möbler från Nordiska galleriet.

1 gillning

Eftersom vi tillbringar mycket tid i hemmet så är konst och designmöbler högt prioriterat

4 gillningar

Har en del dock inte det riktigt dyraste pjäserna. Finns en fåtölj för 200 000 jag skulle kunna tänka mig men svårt att ha utan att djur/barn/vuxenbarn kommer åt den.

Jag har dyra lampor, det är en bra grej då de är fina att se på och risken får åverkan är liten.

3 gillningar

Var typ 10 år sen jag kollade på möbler

Fritz hansen myran är min favorit när det gäller köksstolar. Hay tyckte jag gjorde väldigt fina matbord och rätt prisvärda då åtminstone. Välj ett bord som har en extra iläggskiva

Köksstolarna köpte jag på auktionsverket. Hade kollat skicket innan jag budade och dom var i toppskick. Det ingick även dynor trots att det inte stod i beskrivningen. Det blev prisvärt

Risken med begagnade stolar är dock ofta att dom kan vara ordentligt slitna

2 gillningar