Köpa soffa - rekommendationer?

Är i behov av en ny soffa då den gamla är väldigt sliten. Vi spenderar ju en väldigt stor del av vår tid i soffan, blir alltid någon film/tv-serie varje kväll och på helgerna kan det bli än mer än så. Tittade lite på IKEA som har några soffor till ett rimligt pris men även läst en hel del om Sweef på Facebook men det känns nästan som att folk är köpta så mycket som folk älskar sin soffa från Sweef. Var och tittade i showroomet och visst var sofforna sköna men är de värda 2-4x så mycket pengar som sofforna från Ikea? Nu var iofs den soffmodellen vi tittade på (Valen XL) helt ny i butik (inlevererad för 1 dag sedan) så den kanske inte var helt “inbruten” på samma sätt som sofforna på IKEA är, den kändes rätt så hård.

Är det värt att spendera så mycket pengar på en soffa? Tips? Tankegångar?

Soffor är något som finns i överflöd på begagnatmarknaden. Jag har nog aldrig köpt en ny och ändå alltid varit nöjd med mina soffor. Så här är svaret enkelt nej. :smile:

6 gillningar

Köpa begagnad soffa låter äckligt.

Har en soffa från Sweef och är riktigt nöjd, den är nästan för skön.

Sen tycker jag inte priserna skiljer sig så mycket om du kollar på Mio eller andra butiker. Ikea är ju billigast i allt typ så svårt konkurrera där. Ikea är ju annars mer student inredning när det gäller soffa och sängar etc.

Sweef priser är generellt medelnivå, finns soffor som kostar upp mot 100 000 i vissa butiker.

1 gillning

Vi “brukar” köpa våra soffor på MIO.

Sweef har många snygga soffor men jag har ingen uppfattning om kvalitén.

Vad du än gör, köp inte från ILVA.

Som konstaterat ovan: Det finns hur mycket som helst på begmarknaden. Köp en premiumsoffa på Blocket. Billigare och 10 ggr bättre än ny från IKEA.

1 gillning

För 20 år sen köpte vi en dyr soffa från Eilersen (”Great lift”). Den har avtagbar klädsel som går att tvätta, och är betydligt snyggare och skönare än något du hittar på IKEA, men kostar 3-5 ggr så mycket. Min bror hånade mig lite för prisnivån för han hade minsann fyndat en hel soffgrupp på Mio. Vi köpte även ett par svindyra fåtöljer från Dux.

20 år senare har vi fortfarande samma tidlösa soffa och fåtöljer som ser nästan nya ut. Brorsan har bytt soffgrupp minst tre gånger.

6 gillningar

Ikea är inte jättebra på soffor. Man kan se det på deras utställningsex, de ser ofta nedsuttna ut, klädslarna sitter inte 100% som de ska och ryggkuddarna tappar form. Håller med om att det är bättre att köpa märkessoffa begagnad, vi har en begagnad Ihreborn på landet som är typ 15 år och ser jättefin ut både i klädsel och dynor.

1 gillning

Vi har soffa från Sweef mycket nöjda med soffan på alla sätt.

1 gillning

Vet någon om Sweef har naturfiber i sina soffor? Jag letar soffa men har svårt att hitta med annat än typ konstfiber… :tired_face:

Norrgavel har bara naturfiber i sina soffor, https://norrgavel.se. Brukar även gå att hitta på blocket om du har tålamod.

2 gillningar

Vi köpte vår soffa begagnad för 500kr för snart 10 år sedan. Den ser ungefär likadan ut idag som den gjorde då.

Finns det finare och bättre soffor? Ja absolut!
Skulle vårt liv bli avsevärt mycket rikare om vi bytte soffa? Tveksamt.

2 gillningar

Tyckte också det, men min sambo övertalade mig att Ikeas Ektorp går att tvätta i 60 grader plus att det går att köpa ny klädsel.
Har nu tre soffor, tre fåtöljer och två fotpallar och det gick på under 4000. Med extra kuddar och filtar så är det både snyggt och bekvämt.

2 gillningar

Ektorp är sköna! Lite otympliga dock men har man plats så. :slight_smile:

Vi köpte en stor Ikea vimle i ljus färg.
Sitter otroligt bra i den, och den ser ny ut fortfarande efter 8 månader.
Det som är bra med denna är att det är en populär modell och det finns nya överdrag att köpa till för ca 500kr styck om det blir spill på som inte kan tvättas bort.
Nu när vi funderar på att skaffa katt så är det ju fördelaktigt att man inte har en svindyr soffa med svindyr beklädnad om nu katten får för sig att klösa på den osv.
Samma med ev barn framöver. Då ska det kunna tvättas eller bytas enkelt.
Överdragen är väldigt lätta att få av och på också så det är ju en fördel.

Med en populär modell såhär är det ju en fördel att det finns mycket delar såsom extra moduler och nya billiga överdrag om man bara vill fräscha upp eller byta färg någon gån också.

Efter 8 månader SKA den se ny ut! Vi böt ut den MIO soffa vi hade haft förra året och den såg så gott som ny ut efter över 10 år.

Jag har egentligen ingenting emot IKEA och vi har en del IKEA-möbler men man får vad man betalar för, om man har tur nu när även IKEA börjar bli ganska dyrt. Just soffa skulle jag inte köpa där då det för oss är en för viktig möbel. Kanske till ett gästrum eller ett barnrum men inte att sitta i varje dag.

Tycker IKEA senaste tio åren varierat i kvalitet. Man vet inte riktigt vad man får längre.

Vi har köpt IKEAs dyraste skinnsoffor för ungefär 15 år sedan både till vår villa och vår lägenhet i Spanien. Våra vuxna döttrar har också köpt sådana för 7 år sedan.
Skinn för att det är lätt att göra rent och hållbart, IKEA av prisskäl och enkelhet att köpa. Sofforna har kostat ca 13 kSEK styck för tresits. Inga vinyldelar…
Men ingen av oss har heller något specialintresse kring heminredning.

Jag röstar för begagnat! Det går att hitta kvalitetsmöbler i gott skick för en bra peng. Det ger mig ett extra lugn att veta att fallet inte blir så högt ifall jag spiller eller har sönder möbeln i framtiden, då kostnaden varit så låg. Har du husdjur känns det som en självklarhet att köpa begagnat. Känns det äckligt så se till att soffan har avtagbar klädsel och tvätta den efter inköpet.

Utöver Blocket säljs soffor via auktionsställen. Värt att kolla in och provsitta om man är intresserad.