Era tumregler för att konsumera begagnat?

Jag har fastnat i en “fälla” att jag förmodligen lägger orimlig tid på att jaga begagnade saker samt återbruka. Det som driver mig är oftast inte “besparingen” utan att jag får ångest av att konsumera, känner mig som en riktig kugge i maskineriet så fort jag konsumerar.

Det krävs ganska enormt med energi för att handla begagnat. Vad försöker ni handla begagnat och varför?

Saker jag oftast köper nytt men gärna hade köpt begagnat
Kläder: Jag gillar enkla kläder från typ Lager157 och har inga problem med kvalitén. När en T-shirt där kostar 30 kr är det svårt att motivera att leta efter begagnade kläder. Senaste begagnade jag köpte inom denna kategori var ett par Icebugs löparskor för vinterlöpning för 400 kr, den typen av lite dyrare och specifika produkter försöker jag gärna köpa begagnat men annars blir kläder oftast nytt.

Byggmaterial: Det är helt enkelt för krångligt och oftast behövs det större mängder än vad som säljs begagnat. Någon gång har jag köpt t ex överblivet trallvirke för ungefär halva priset men jag upplever marknaden för byggmaterial som ytterst liten.

Saker jag i princip alltid köper begagnat:

Möbler & inredning: Vill oftast ha äldre saker och upplever här att det oftast är en enorm skillnad i priser mellan nytt och begagnat. Oftast är det inte heller någonting man behöver akut så brukar ha en bevakning på Blocket tills någonting dyker upp.

Vad har ni egentligen för tumregler och tankar kring när ni handlar begagnat kontra nytt?

3 gillningar

Tyg=aldrig begagnat. T.ex. kläder och stoppade möbler.

Glas kan gärna vara begagnade. Vi brukar köpa begagnade champagneglas som vi har med oss när vi bor på hotell och inte säkert vet att det finns champagneglas på rummet. Värdelöst att dricka Champagne ur “fel” glas! Vi lämnar sedan glasen på rummet.

Faktaböcker som jag kan ha nytta av på jobbet, är lärare, köper jag begagnat när jag ser något vettigt.

1 gillning

Just glas och annat som är i kontakt med mat eller dryck är jag lite kluven till. Har en massa ärvt glas och porslin men ofta kan det innehålla bly och annat otrevligt.

Så jag håller mig till vin i gammalt glas nån gång ibland men nyköpt till vardags.

Tycker de mesta som är begagnat är överpris, och extremt svårt att hitta riktiga fynd om man inte är riktigt snabb. Tex har jag hittat vissa begagnade grejer 3-4 år gamla för 500 kr under inköpspris nytt. Och de vägrar sänka priset.

Då köper jag hellre nytt mer värt.

7 gillningar

Jag köper aldrig begagnat. Kan inte minnas hur många år sedan det var sist. Däremot bidrar vi till begagnatmarknaden genom att sälja av ibland.

Jag handlar väldigt mycket begagnat. I den grad att jag funderar om den tid jag lägger på att leta efter fynd är värt det - men jag tycker det är kul så jag fortsätter ändå.

Köper mestadels möbler och inredning men också annat. Marketplace är där du kan hitta de absolut billigaste sakerna (dock är det lite mer jobb att hitta dom). Blocket och Tradera har smidigaste frakt alternativen så då spelar inte vart du bor någon roll. Mycket enklare att göra sparade sökningar som aviserar när de kommer upp i dessa två plattformar.

Bor du i storstad är det betydligt lättare att hitta saker begagnat (obviously). Bor du mindre centralt så tenderar folk att överprisa har jag märkt. Medans i storstäder så är det sån andrhands-inflation så du måste nästan sälja svinbilligt för att nån ska köpa. Men som nån annan skrev så handlar det i många fall att vara snabb.

Fordon, möbler och heminredning. Resten av familjen köper ofta kläder begagnat, själv köper jag väldigt sällan nya kläder så då blir det oftast nytt och på rea.

1 gillning

Jag handlar sällan ”prylar”, men i klädväg gärna jeans och måttligt använda skor och liknande som är ”grövre”.

Elektronik om något behövs. Senast en chromecast för en tvåhundring.

Bil - såklart!

Skivor i drivor.

2 gillningar

Jag tänker också mer på konsumtionen än kostnaden, men jag vill gärna köpa begagnat när det är lämpligt.

Jag köper inte kläder begagnat, för jag vet att kommer använda kläderna tills de slitits ut, och då vill jag ha kläder med mycket liv kvar.

Det svåraste med att köpa begagnat är att folk är så dåliga på att skriva annonser. Det saknas ofta grundläggande info, eller beskrivningarna är vaga och tvetydiga. Nyligen köpte jag en tv begagnat men många annonser innehöll ingen mer information än typ “Philips tv svart ok” och en bild på en svart Philips-tv. Betyder “ok” att den är fullt funktionstestad eller är den i “ok” skick, men inte “bra” skick? Ingen fjärrkontroll på bilden och inte omnämnd i texten.

Det är också knepigt att hitta rätt kombination av saker. Hade t.ex. tänkt köpa en mindre loungesoffa att ha ute, men många säljer bara dessa i paket med soffa, fåtöljer och bord som inte jag har behov eller plats för.
Och många försöker sälja utslitna eller rent trasiga saker billigt för att slippa slänga dem själva, och skick kan både vara en subjektiv bedömningsfråga och svårt att avgöra på bild.

Så jag fastnar också lätt i evigt letande. Dels för att annonserna är dåliga men också avstånd till säljaren, att få en tid att fungera osv. Jag åker inte gärna och tittar på en sak om jag inte är åtminstone 90% säker på att jag ska köpa den.

Små saker köper jag gärna på tradera och får dem hemskickade. Kostar ju lite frakt men min bil kostar pengar att köra också.

Jag försöker sälja också men det blir rätt ofta att jag donerar dem till återbruk om det känns enklare. Det är viktigare att de kommer till användning än att jag får lite pengar för dem.

2 gillningar

Dåliga annonser är ett stort problem. Jag blir alltid förvånad (och lite glad inombords) när någon gjort en utomordentlig annons för någon pryl de säljer för typ 50 kr!

Jag har själv en massa saker hemma jag vill bli av med som kanske har värden mellan 100 till 500 kr st önskar att man i princip bara kunde fota allt i en hög och ha en AI som gör annonser åt en. Min smärtgräns för att sälja saker går runt 500 kr, kan sälja för mindre om det är något som är lämpligt att skicka och en väldigt standardiserad produkt som någon bara säger “jag köper” utan en massa frågor.

Om jag säljer t ex en teknisk pryl brukar jag skriva t ex modell och räknar då med att folk kollar upp saker själva. Många köpare verkar dock inte förstå att de flesta som säljer saker inte är experter och man får helt orimliga tekniska frågor om saker. Typ man säljer däck så frågar personen “passar däcken till en Bil XX med årsmodell YY?”

3 gillningar

Problemet är att det iallfall historiskt har varit så att man som säljare blir nedspammad med skambud och jag brukar medvetet sätta priserna högre än vad jag själv vill ha av just den anledningen.

Dock har jag märkt nu på Blocket att jag aldrig får några skambud längre så man borde kunna gå mot en mer normal prissättning :slight_smile:

Senaste grejen jag sålde var för 250 kr då var den en som bjöd 200 kr (skickas snabbt med Blocket paket) jag tror verkligen inte köparen tänkt sig just att den ville betala 200 kr och inte mitt pris på 250 kr utan tror det blivit inbäddat i folks dna som handlar begagnat att man alltid ska ha lägre pris än vad som står i annonserna…

Vi har en lokal firma som uteslutande säljer returvaror från typ bygghemma.se. Där kan man fynda t ex duschdörrar, handfat osv för ca 50% av priset. Oftast är det bara nån liten repa eller nåt som inte syns. Virke har de dock inte, skulle inte vilja använda rötet virke själv om jag ändå bygger om, lika bra att det eldas upp och blir fjärrvärme…

2 gillningar

Känner igen mig :slight_smile: Har en väl börjat med begagnat är det svårt att sluta. Både pga ekonomi och klimat är ju begagnat så mycket bättre och iom digitaliseringen är det ju enkelt att hitta det man behöver. En sak jag inte köper begagnat är cyklar, vill inte riskera att göda cykeltjuvarnas verksamhet.

1 gillning

Jag skulle kunna tänka mig begagnade glas att dricka ur hemma men vi har massor av glas som vi har köpt så det är inte aktuellt att köpa mera glas för hemmabruk.

Om vi ska dricka Champagne en kväll på rummet på hotell känns det onödigt att använda glas vi har köpt för nypris och sedan lämna glasen på rummet och då är begagnade glas ett bättre alternativ.

Kläder: köper underkläder och basplagg nya, plagg som är mer karaktär i (klänningar, blusar, ytterplagg) begagnade.

Böcker: försöker komma ihåg att kolla bibliotek och Bokbörsen först.

Till hemmet: köper nytt där jag behöver styra exakt på mått eller färg, tar över eller köper begagnat där det finns mer flexibilitet.

Jag försöker hålla min konsumtion låg och min förnöjsamhet hög genom att fokusera mer på att bara köpa det jag både behöver och vill ha, och mindre på att jaga fynd.

När det gäller begagnat så varierar det. En gång hittade jag en mixer från Hamilton i nyskick på Blocket, ny pris för den är 5600 kr, men fick den för cirka 2000 kr.

Fann appen Vinted, har köpt mössor, tröjor, skjortor och t-shirts från kända märken som Morris, Tommy Hilfiger och Ralf Laurent. Den bästa dealen på Vinted var när jag köpte fyra Ralph Laurent skjortor för priset av en ny skjorta.

Min Apple Watch 4 mm har nu problem med batteriet. Jag har planer att köpa en ny Apple Watch inför hösten, så har då börjat kika på Blocket. Det finns en del annonser på Blocket men priset som skiljer cirka 800 kr jämfört köpa den nyskick. Istället föredrar jag att köpa en helt ny Apple Watch med garanti hos exempelvis Netonnet eller El giganten.

Precis som TS skriver, så varierar det med vinsten med att köpa begagnat, beroende på vad man söker på begagnatmarknaden.

Nu gick det nog lite fort va’? :sweat_smile:

Men härligt med alla Ralph Lauren-fynd. :+1:

1 gillning

Kanske en sammanblandning av Yves Saint Laurent?

Kanske, men ekot då? :thinking: Eller jo, det var ju fyra skjortor. :crazy_face:

Vad gäller fast egendom så handlar de flesta av oss begagnat…

Personligen är begagnatinköp min lekhink. Investeringarna sköter sig själva på tråkigast möjliga sätt, så jag får utlopp för nörderibehovet genom att gräva ner mig i värderingar på begagnatmarknaden - konst, antikviteter och juveler. Där har den som är villig att lära ett ordentligt övertag över kreti och pleti. Veteranbilar också, för den delen, men den marknaden har blivit dränkt av snabba klippare och är svår att göra fynd på numera.

1 gillning