Era tumregler för att konsumera begagnat?

Kan köpa allt begagnat, med undantaget elektronik pga brandrisk och risk för att bli zappad.
Fordon är ok att köpa begagnat för det besiktas

Köper det mesta begagnat till hemmet och mig själv mest pga miljömässigt men priset blir en bonus. Jobbar även med att sälja rekonditionerade telefoner och laptops med garanti.

En tumregel jag har är att det begagande ska ligga omkring halva priset mot nytt. Det beror såklart på ålder, skick osv men generellt håller det rätt bra.

Inom elektronik använder kan man använda en tumregel med att en begagnad telefon/dator förlorar 5% i värde varje månad. Minskningen är såklart större första året, lite lägre kommande åren och går sedan upp mot sista åren. Men funkar rätt bra. Det är också värdeminskningen vi som företag kan betala för produkten så slutpriset på produkten minskar lite mindre än det.

Känner igen det där. Kvittar hur billigt man sätter priset, så ska det prutas bara för att. Har haft ut nya grejer som varit felköp för under halva priset, likväl får bud på 50% av det priset…

Numera har jag av princip att vägra gå ner en spänn, priset är vad det är, eller bara struntar i att svara om det är oseriösa köpare

Nästa gång ska jag nog höja priset när någon skambudar.

Har hänt att jag slängt grejer hellre än sålt till underpris när någon köpare betett sig oseriöst. var värt varenda krona!

Fordon i princip alltid, leasat en gång, och köpt en ny motorcykel när man ha vungbich oekonomisk.

Möbler köper vi sällan nytt.

Kläder sällan, men har börjat titta lite mer på det.

Verktyg har jag fyndat en del, men oftast behöver man dem där och då.

Hittar byggmaterial ibland, men det är ju i regel överblivet, så är ju nytt till lägre pris (tex takpannor, isolering, beslag mm

Elektronik. Sällan, nån mobil till barnen ibland.

Jag köper inte mycket öht men det jag köper är ofta begagnat - köksgeråd, sängkläder, kläder. Cykel så klart.

Och inte minst böcker som är det jag köper! Idag fyndade jag 6 fantastiska begagnade böcker från Better World Books som jag å det varmaste rekommenderar till alla som likt jag läser mycket på engelska. De skänker en bok för varje bok jag läser så nu skänktes ytterligare sex, vilket tog mig till totalt 76 skänkta (& dito köpta alltså).

På sätt och vis handlar jag ju frukt o grönt ’begagnat’ oxå eftersom jag får mycket av mitt gröna från Svinnbruket som jag varit del av sedan start i december 2020 (om jag minns rätt). Många ton har vi räddat från att kastas rätt upp och ned. :face_with_raised_eyebrow:

Man kan ju överkonsumera även det som är begagnat. Tror inte det är helt ovanligt, särskilt när man lurar sig själv att det dessutom är bra för miljön. Själv köper jag nästan inget varken begagnat eller nytt. När jag väl behöver något är det nytt som gäller. Vill hitta exakt det jag är ute efter utan tjafs och att det ska hålla länge.

3 gillningar

Vad för typ av verktyg fyndar du? Jag har iof själv köpt en bordsåg billigt men annars är jag lite skeptisk till elektriska verktyg.

Jag satte ut en spjälsäng på lokala Fb marketplace som ”skänkes”. En snubbe hörde av sig och frågade om jag kunde köra hem den till honom för den gick inte in i hans lilla bil (?).
När jag inte var villig att göra det tyckte han jag skulle betala för en taxi så han kunde få hem sängen. :disguised_face:

6 gillningar

Just att sälja saker för “0” kr går inte. Då är det massa knarkare som hör av sig och inte dyker upp osv :slight_smile:

Skänka saker är typ det svåraste!

2 st spikpistoler (tryckluft) den ena var i nyskick (såg oanvänd ut), den andra var använd men välvårdad. Fick dessutom med spik till den använda som var värt nästan lika mycket som jag betalade för själva pistolen.

Elverktyg har jag nog inte köpt något vad jag kan minnas.

Hahaha, ja det finns folk till allt…

Ja, det är definitivt en fara i att tro att ‘det gör inget att jag (över)konsumerar för det är ju ändå begagnat’, och begagnat-världen svämmar över av slit-och-släng-pryttlar som bara kastas direkt ändå för ingen vill ha det.

Så bra saker, av god kvalitet, som har en lång livscykel och därmed kan förgylla livet för flera användare innan det slutligen går i graven, det är ju det bästa!

Är det på Blocket, Facebook Marketplace eller något annat som det prutats? Är det någon särskild kategori av varor som du brukar annonsera ut och får en massa skambud på?

Korrekt. Sätt ett pris på 3-400 kr och plötsligt blir du av med den gamla sängen, pinnstolen eller soffan som du tidigare gärna Tiptapp:at något för att bli av med.

Nejdå! Man kan ställa det man tänkt skänka på en plats och sägs “bortskänkes, först till kvarn fram till datum xxxx då det slängs”. Sedan behöver man inte göra så mycket mer

Nedskräpning kallas det då.

1 gillning

Vill slå ett slag för vaser och krukor begagnat. Finns oftast betydligt roligare och snyggare än mycket nytt. Och kostar oftast ingenting. Och bestick och tallrikar när man bjuder hem fler gäster än vanligt på trädgårdsfest (typ studenten…).

I övrigt kvalitets/märkesmöbler. Jag brukar fixa till slitna möbler själv för att det är kul men går också att lämna in. Finns mycket kul som skapar ett mer unikt hem än mycket nyproducerat.

Utöver detta så vissa köksredskap. Där är äldre saker oftast mycket bättre kvalité och finns i överflöd begagnat.

Kläder till yngre barn finns mängder av bra på de flesta sidor och butiker. Också ytterkläder!

4 gillningar

Om jag ska handla något så kikar jag alltid på begagnatmarknaden först, för att värna om miljön men också spara pengar. Senaste köpen är vinterjacka, studiomic, studiohörlurar, märkeskläder, hårtrimmer, allt för pangpriser :money_mouth_face:

T.ex. Ralph Lauren kläder tappar 50% värde så fort de lämnar butiken. En skjorta fortfarande inplastad som kostar 1200 ny har svårt att bli såld för 600 på Tradera :laughing: Nyskick går på 150-300.

Tipsar om Auktioner online | Pantbanken Sverige också. Diamantringar kostar hutlöst mycket ny i butik men är sällan värd mer än guldpriset i andrahand. T.ex. en 0,3ct diamantring nypris kan ligga på ~15K medans begagnad ligger på ~3K.

3 gillningar

Nä, inte om det är på ens egen mark och särskilt inte om man slänger det efter en period.

Köper enbart begagnade vackert slitna gamla handhuggna svenska gatsten.

Aldrig maskinklippta importerade gråspräckliga kinesiska.

7 gillningar