Era tumregler för att konsumera begagnat?

Gjorde det en gång, ställt ut en möbel vid soptunnan men personen dök aldrig upp! Fick ta in den igen för det skulle komma regn och förstöra den

Nä man stuvar in i bilen och kastar sen om ingen kommer och hämtar efter en viss tid. Det är idiotsäkert! Ibland lyckas man bli av med grejerna så man slipper köra iväg med det och ibland inte.

1 gillning

Som tumregel köper jag aldrig begagnade saker som har burits på kroppen, enda undantaget jag kan komma på är ett fickur i 14 karats guld, men det bärs inte direkt på kroppen heller.

Annars köper jag begagnade böcker till mitt bibliotek, böcker som vanligtvis inte går att låna på folkbiblioteket. Vad gäller möbler så har jag köpt begagnade möbler från IKEA, kontorsmöbler som de vil bli av med för nästan ingenting (t.ex. 249 kronor för ett jalusiskåp med lås).

PS. Golfprylar… det köper jag begagnad.

Fordon och däck, definitivt. Finns knappt på kartan att köpa en ny bil :slight_smile:

Fiskeprylar, gärna! Ofta har värdeminskningen redan skett så det går i princip att testa och sälja vidare om det där spöt inte faller en i smaken.

Skor/kläder mer sällan. Men det händer emellanåt, ffa när något favoritplagg gått ur produktion och det inte riktigt finns någon 100%-ig ersättare. Klassiska skor där innersulan hunnit forma sig efter första brukaren hade jag avstått, men ett par löparskor som är nära nya absolut. Barnkläder som sällan hinner slitas nämnvärt är givet.

Köper jag cykel begagnat skulle det vara efter noggrann koll av säljaren. Häpnadsväckande många tveksamma annonser på exempelvis FB.

I övrigt sprang min fru och jag på loppisar några år innan barnen kom så inredning, porslin, vaser, blomkrukor etc finns det gott om. :slight_smile:

Det kvittar faktiskt var man lägger ut eller vad det är.

Många har som standard att börja på halva priset, även om man la ut en sprillans ny bil för en krona skulle det inom 3 sekunder komma ett mail med texten:

50 öre, hämtar ikväll!

Hatar även folk som trots att man varit extremt tydlig i telefon att pris x är vi överens om (efter lite rimlig prutning) , jag säljer inte för lägre, och sen när de ska hämta varan likväl börjar pruta igen, men något påhittat skäl som att de kört långt, har ont om pengar osv…Alltså inte pga att det jag säljer är i sämre skick än förväntat, är alltid tydlig med vad det är jag säljer och i vilket skick för att slippa allt sånt. Tror man i vart fall.

Men oftast går det smidigt trots allt.

1 gillning

Jag känner inte riktigt igen den här bilden. Jag har både köpt och sålt ganska mycket begagnat. Det har så klart inträffat att personer försökt sig på osaklig prutning, typ ”50 kr hämtar om en timme”. Jag brukar ignorera sådant. Att någon försökt pruta ner något lite extra vid hämtning har också hänt. Ibland har det varit kopplat till att någon brist eller skada upptäckts som jag inte noterat innan. I så fall har jag ofta låtit det passera. Om varan varit i anvisat skick och priset varit korrekt har jag som regel vägrat. För det mesta har ju just det här med att köparen kört långt gjort att denne betalat annonserat pris.

Hur sådant här ser ut kan förstås bero på var man bor någonstans. Köparna är normalt lokala. Kanske har något också förändrats efter pandemin. Jag har uppfattat att priserna gått upp rejält på många enklare varor. När människor fått sämre ekonomi har man börjat fokusera mer på att få in pengar på sina varor. En leksak som tidigare såldes för 50 kr med målet att bli av med den vill man nu få 200 kr för med målet att få in pengar. Det blir så klart mycket mer relevant att pruta då.

Begagnade objektiv till kameran har jag handlat mycket. Man är nyfiken på ett speciellt objektiv och köper det för under halva nypriset. Är det ine som man tänkt sig så kan man sälja det igen för samma peng (ibland mer).

Köper böcker på seconhand och har även köppt mycket kläder på vinted

1 gillning

Andra hand är första hand för det mesta för mig och vår familj. Mycket inköp till barnen. Har mellanlager i garaget. Har OneNote på vilka kläder som behöver fyllas på, i telefonen, för att inte köpa för mycket. Har även excel m vilka skor vi har, mått och typ av skor, även den tillgänglig och filtrerbar i telefonen.

Har bra bevakningar på Blocket, lokal köp o sälj på FB, och färdiga sökningar på Tradera. Slökollar i princip aldrig. Detta för att jag annars lägger för mycket tid.

3 gillningar

Jag handlar själv mycket begagnat men förstår inte riktigt varför det specifikt tar så stor energi att handla begagnat. Jag brukar normalt göra ordentliga undersökningar innan jag köper något, nytt eller begagnat. Det är ganska energikrävande att köpa saker över huvud taget.

Saker jag köper begagnat:
Kläder - Jag köper det mesta av mina vardagskläder begagnade. Utbudet är hur stort som helst och priserna är jättelåga. När jag var yngre brukade jag besöka butiker typ Myrorna. Där bläddrade jag runt i ett ställ med skjortor. De flesta av plaggen var halvsunkiga och en hel del hade skador. Så fort ett plagg hade något vettigt märke blev prislappen ofta ganska saftig. Idag beställer jag allting på nätet och det är mycket enklare. Nivån på plaggen är högre, utbudet av rätt storlekar mycket bättre och priserna lägre. Något behov av att betala markant högre priser för plagg av bättre märken finns ofta inte heller. Det jag inte köper begagnat är främst på funktionskläder av olika slag. Efterfrågan är så hög på de finare plaggen att poängen med att handla dem begagnat försvinner.

Byggmaterial - Restpartier av golv har jag köpt och även inredning till kök och badrum. Vi pratar här om oanvända varor som säljs begagnade, inte om regelrätt begagnade varor. Att köpa begagnat golv vore möjligt men förlusterna blir ofta ganska stora.

Elektronik - Ljudelektronik köper jag normalt begagnat. Jag menar nu förstärkare av kända märken och liknande saker. Saker som är uppkopplade köper jag normalt nya. Det kanske kan fungera att köpa begagnat också men ofta är de nya varorna snabbare, bättre, mer kompatibla etc. Det kräver mycket kunskap för att undvika trassel med begagnade varor i den här kategorin. Jag har vid några tillfällen gått på nitar.

Leksaker och brädspel - Att köpa leksaker begagnade är vettigt. Det gäller särskilt dyrare grejer. Även brädspel är bra att köpa begagnade. Då köper jag helst på nätet där innehållet är redovisat i detalj. Att stå och själv räkna 250 olika kort i ett spel på Myrorna är inte vettigt.

Möbler - Saker från IKEA köper jag ofta begagnat om det går. Att det går att mäta sakerna väldigt enkelt underlättar. Soffor är en kategori som är extremt fördelaktig att köpa begagnat. Har köpt en begagnad soffa och skulle absolut kunna göra det igen. Särskilt stora soffor mer eller mindre vräks ut när någon ska flytta.

Jag älskar också Vinted. Dock rekommenderar jag att hitta märken du gillar, som har bra kvalité, som är utanför de “mest välkända”. Min erfarenhet är att Ralph Lauren, Gant etc sticker rätt fort eller säljs dyrt, medan “mindre kända” märken som Bruun & Stengade, Eton säljs ännu billigare.

Min tumregel är väl att jag hade kunnat köpa något begagnat om jag själv inte slängt den om jag hade den. Alltså, mycket jag köper har ju märkts att det varit begagnat, men det är i bättre skick om jag själv köpt det för två år sen och använt regelbundet. Dessutom går jag hellre i en bekväm, snygg skjorta i kanonkvalité än en från Lager157. För min del känns det en betydlig skillnad, dessutom passar formen mig bättre och jag vet vad jag kan förvänta mig av något Jag köper online om det är en viss storlek och passform än att köpa online från Lager157 eller annat. Mindre spridning mellan plagg/modeller/storlekar/passformer helt enkelt.

Second hand för män är verkligen köparens marknad också. Det gör inget om var tionde plagg var skräp eller något, när jag köpt tio skjortor till priset av en.

Jag vill åt bra kvalité, känsla, och passform. Inte dyra kläder i sig. Så för mig funkar det kanon att köpa begagnat, både byxor, skjortor, och jackor. Drar gränsen vid underkläder dock :slight_smile:

2 gillningar

Det här med att hitta märken som är bra är ett bra råd. Det behöver inte bara gälla dyrare märken utan även de enklare märkena har ganska stora skillnader i kvalitet. När man jobbar hemifrån är det inte lika noga med att allt ska vara så perfekt heller. En skjorta av finare bomull som sitter perfekt är ju trevlig att ha även om det skulle vara en fläck någonstans på den.

Japp. Många bemödar sig inte heller att försöka få väck en fläck, eller sy fast en knapp, varför vissa plagg blir superbilliga om man har en flaska Vanish och lite nål och tråd

1 gillning

Att man kan fixa till plagg är sant. Det är vettigt att göra det. Samtidigt är det en del fläckar som inte går bort. Att kunna hitta sätt att använda även dem är vettigt. När jag tidigare mest köpte nya plagg kändes det väldigt surt när någon extra fin skjorta blev förstörd. Nu bryr jag inte så mycket. Jag hämtar några fler från förrådet och låter den fläckade skjortan bli ett hemmaplagg.

1 gillning

Stående sökningar på ens favoritkläder på tradera/e-bay/sellpy eller liknande. Kryssa för nytt, oanvänt. På så vis har jag sänkt mitt klädkonto radikalt.

1 gillning

Aldrig kläder begagnade, använder mina kläder till de gjort sitt, sen blir de målar kläder, efter det blir de garage trasa, sedan brännbart.

Men en bra tumregel för att köpa begagnat är sådant som kvinnor traditionellt köper, soffor, mattor, diverse möbler, porslin, bord, stolar, utemöbler osv. Det hinner för det mesta inte ens bli begagnat innan de tröttnar och köper nytt. Så det är nästan som nytt, för nästan ingenting.

Typ som att många män köper bilar och bara använder några tusen mil och sedan tröttnar. Mitt nästa, andra bilköp blir mitt sista. förmodligen en bil som gått 5k mil tillverkad 2020-2023, får hålla resten av min förar karriär.

Det går utmärkt att lämna på återvinningsstationens del där man ger och skänker saker. Det blir dock jobbigt för miljövännerna, som flyger varje år, då de inte ser den glada människan som får ta emot saken.

1 gillning

Jag tror att grejen är att kunna skänka bort utan att behöva åka iväg med sakerna. Det kan vara svårt.

Jag har tidigare använt bortskänkes-sajter i ganska stor omfattning. Det har generellt fungerat bra. För det mesta har jag haft saker upplagda där i kanske två veckor innan jag åkt till tippen med dem. Det har minskat behovet av att åka till tippen väsentligt. Det finns faktiskt efterfrågan på många saker som är lite trasiga eller slitna.