Husgrejer att köpa begagnat - vilka uppslag finns?

Jag har tidigare vid flera tillfällen köpt eller fått (gratis) begagnade partier med parkettgolv. Det har varit restpartier som räckt för 10-15 kvm. Olika personer har köpt in större mängder för att helrenovera ett hus och sedan fått en mindre mängd över. Att köpa golv på det här sättet har inneburit att jag fått relativt stor rabatt jämfört med nypriset. Det har så klart krävts en regelbunden bevakning av marknaden, koll på exakt storlek på rummet där golvet ska bytas och beredskap att ganska snabbt åka och handla de partier som dykt upp.

I teorin skulle man förstås kunna göra likadant med t.ex. kakel, klinker eller tapetrullar. Dock brukar de mängder som blir över där sällan vara tillräcklig för ett helt projekt.

Vitvaror av olika slag brukar vara en annan produktkategori som ofta säljs begagnade för låga priser. När man renoverar t.ex. ett kök byter man ofta ut t.ex. spisen, även om den befintliga är i fullgott skick. Att köpa en begagnad modell istället för en ny kan rent ekonomisikt ofta vara en bra affär.

Är det någon som har tips på andra typer av grejer som är relevanta för husägare som är möjliga att köpa begagnade? Jag menar nu inte främst antika fönster till “äldre hus med snickarglädje” eller liknande smala saker utan något mer mainstream. Även tips och tricks för hur olika mindre partier skulle kunna “pusslas ihop” i någon form vore intressanta. Jag vet inte om det går men i teorin vore det ju bra. Jag tänker nu på färgskalor, kopplingssystem eller standarder som skulle göra detta enkelt och inte kräva “unikt god smak” eller detaljkunskaper för att vara realistiskt.

Klippo gräsklippare.

Släkting som jobbar på tarkett. De kan alltid köpa golv som blivit bortsorterat. Lite som när bönderna inte kan sälja en för krökt gurka, kan tarkett inte sälja en bräda med t ex 1 knagg för mycket.

Blir typ 1/5 av priset. Visst får man nån ful del men den sätter man ju i hörnan där man ändå tänkt ha möbler t ex. Sen blir det ju begränsad mängd.

Så mitt tips är att använda sina kontakter.

Vi har också en outlet här i närheten som är en riktig outlet. De får mest in grejer från bygghemma. De har typ halva priset på tvättställ, möbler etc och de är alla i nyskick vad jag kunnat se. Men man kan nog glömma garantin. Men samma sak där, begränsat utbud.

Psauktion kan vara bra att kolla ibland också. Kan finnas verktyg där till kanonpriser.

1 gillning

Har sålt både ett par Morris-tapetrullar och väggfärg (från Byggfabriken) då vi köpt in lite för stor mängd så det verkar finnas en marknad för det. :slight_smile:

Undrar om du inte har några avsnitt av ”Husdrömmar” där det byggs hus med både kostnads- och miljötänk vilket leder till en del okonventionella inköp.

Sen kommer jag att tänka på det som kallas Återbruket här i Göteborg. Kanske finns det nåt liknande i närheten?

Var finns den där outleten någonstans?

Jag har själv köpt t.ex. begagnade gardinstänger på Blocket och sålt ett parti begagnade dörrhandtag.

Returhuset säljer en del begagnade enstaka husgrejer på auktion via Tradera. Det finns även ”auktioner för proffs” där det säljs olika partier av utgångna sorter, konkurslager etc. Om man behöver 200 paket av något så är det vettigt.

När jag skulle renovera badrummet köpte jag badrumsinredning från Svedbergs av några polacker. Som jag förstod det hade de köpt upp ett lager med nya grejer i förpackning och använde dem vid husbyggen men sålde även av en del styckvis via Blocket. Det var helt fräscha och bra grejer för typ halva priset.

Mmm… Förmodligen så det är.

Det kan så klart vara stöldgods, i allafall i teorin. Det köps och säljs allt möjligt. Att direkt annonsera ut varor med bilder och allt om det handlade om stöldgods framstår för mig som lite udda. Har ett större parti varor av viss sort stulits borde det finnas viss koll på begagnat-marknaden sedan.

Bara för att ta ett parallellt exempel så har jag vid några tillfällen köpt presentkort till högre värden. Via Facebook fick jag kontakt med en tjej som sålde ett presentkort på H&M med ett saldo på 5000 kr. För det ville hon ha 2500 kr eller något sådant.

Varför någon skulle sälja detta kunde jag inte förstå. Det var i min värld ett för högt saldo för att vara ”en julklapp från mormor”. Någon hake måste det finnas.

Jag kontaktade H&M för att höra om det fanns någon känd brottslighet eller annan, i deras värld, logisk förklaring. De uppfattade hela frågan som konstig.

Jag stämde träff med tjejen i en H&M-butik. Vi gick tillsammans till kassan och verifierade saldot. Tjejen fick kontanter i handen och jag fick ett presentkort till dubbla värdet. Eftersom vi då hade en nyfödd bebis hemma var behovet av barnkläder stort. Presentkortet använde vi successivt på olika reor och det tog slut tre år senare.

Det finns hakar med att köpa begagnade presentkort också men något ”storskaligt mygel” verkar det inte handla om.