Då lyckades en bedragare lura min fru att betala en slant för en vara som inte verkar existera. Jag har funderat lite och har svårt att se hur denna typ av bluff går att motivera. Såhär gick det till:
Bedragaren lade upp en vara för 800 kr på facebook marketplace. Priset var misstänkt lågt men inom gränsen. Facebook-profilen var relativt nyskapad, men tydligen inte jätteovanligt för en person som enligt adress bor ute på landet. För mig är det två varningsklockor, men min fru ansåg ändå att det låg inom gränsen, äldre personer på landet som nyligen skaffat FB för att sälja.
Kontakt togs via messenger. Först till kvarn gällde, måste hämta. Frun erbjöd sig att betala halva summan nu och halva summan vid hämtningen. Detta godtogs då vi inte kunde hämta när personen ville (14 på eftermiddagen). Swish så försvann 200 kr.
Jag körde dit och kom till en lantgård. En bonde dök upp och frågade vad jag ville. Han hade aldrig hört talas om personen och jag ringde swish-numret, ingen svarade. Googlade lite och hittade ingen med detta namnet i våran region, telefonnumret dök upp med “scam-varning”. Då klarnade det att det hela var en bluff.
Messade min fru och annons och fb-profil var då bortplockade.
Mina funderingar kring det hela:
Var det värt allt detta (skapa profil, leta upp adress, messa 10-ggr med min fru om varans skick osv) för 200 kr?
vem står bakom bankkontot som telefonnumret är kopplat till? Är det en målvakt (alkis, invandrare, nån som sitter inne). Man är väl inte så dum att man använder sitt egna bankid kopplat till sin egen id-handling?
Hur gör man för att få polisen att utreda detta? Det digitala spåret är ju uppenbart. Swish->bankkonto->fysisk person->bingo
har man något att hämta genom en anmälan någonstans? facebook-hjälpen är ju efterbliven, de skriver att man ska anmäla kontot genom att gå in på det… (hallå kontot är borttaget, annonsen likaså)
Något annat? Vi har handlat hundratals grejor online begagnat och har endast blivit “lurade” en gång innan när vi köpte en grej från fyndiq.se (undvik), då kom det nåt skräp i lådan istället för varan. Det känns inte riktigt som detta brott stämmer överens med de klassiska marketplace-bedrägerierna, dvs betala först, skicka sen eller nån kommer och lämnar check, hämtar varan osv.
Spontantanke är att beloppet är så litet att man hoppas att ingen ska bry sig och inte ens anmäler. Sen om man anmäler är väl chansen att beloppet är för litet för att polisen ens ska orka utreda det.
Jag hade polisanmält det, det finns ett nummer och ett konto, samt en person då. Så många idioter som försöker luras, och jag vet att polisen satsar en hel del på att utreda sånt här. Framförallt mot äldre som blir lurade.
Ja en polisanmälan ska göras, det går ju att greja på nätet numera så slipper man lägga en halv dag på att leta reda på en öppen polisstation i den mån det faktiskt finns någon i byn…
Ofta är dessa bluffar trianglar. De gör upp att köpa en vara av person A för 200, och att sälja en vara (som inte finns) till person B för 200. Sedan får de person B att swisha 200 kr till person A, och hämtar varan hos person A.
Har själv kollat på marketplace och skulle gissa att cirka 60 - 70% av alla annonser är bedrägerier. Känner igen flera annonser från tradera/blocket. Stort antal profiler som är skapade 2023 etc. Skulle inte rekommendera att handla där någonsin.
Tradera är utan tvekan bäst och blocket är helt okej om man bara kontaktar människor med verifierade profiler.
Pengarna är med högst sannolikhet borta men man borde ändå polisanmäla för statistikens skull.
Troligen är det inte endast 200kr.
Du skrev ju att det var först till kvarn. Så alla de pratar med blir givetvis “först till kvarn” och de plockar handpenning av alla.
Beroende på produkten kan det bli många tusenlappar
Personen cashar som sagt in en delsumma av flera personer.
Antingen en oskyldig person i triangel-varianten som nämnts ovan, eller helt enkelt den faktiska bedragaren. Det finns absolut en hel del folk som gladeligen utför bedrägerier i eget namn där offret får fulla kontaktuppgifter (inklusive personnummer i vissa fall). Det kan handla om personer som är spelberoende, missbrukare eller liknande. Då spelar det ingen större roll om de får ytterligare någon dom mot sig och ytterligare något skadeståndskrav eller någon kronofogdenskuld mot sig.
Man polisanmäler och hoppas att de får in många anmälningar om samma person så att polisen tycker att det blir värt att utreda. Annars lär de inte göra något, oavsett om de så skulle ha perfekta bevis och bedragaren till och med bor granne med polisstationen.
Polisanmälan är nog det enda som kan ge något, med lite tur.
Jag har en bekant som är målvakt för liknande scams. Bedragaren har samma namn (på riktigt!) men uppger min bekantes adress så det är många som hör av sig till min bekante när de blivit lurade. Det har pågått i fler år och polisen har faktiskt en öppen utredning där de samlar in alla anmälningar, och en tilldelad utredare som min bekante har kontakt med. Jag vet inte varför det tar sådan tid att väcka åtal. Men det kan i alla fall vara bra att veta att polisen gärna får in denna typen av anmälningar.
Detta påminner mig om en poddcast som heter uppgång och fall. En bedragare som var framgångsrik affärsman, men successivt blev en bedragare som bedrar köpare på fb-market.
När någon försökte ID-kapa mig gick det att sköta hela anmälan genom att ringa 114 14, tog inte många minuter, så det är ingen biggie/inte krångligt att anmäla.
(Sms-lånebolaget kaparen försökte lura stoppade hela grejen innan jag ens fick information, så blev aldrig några negativa effekter för mig. Kändes som jag hade väldig tur.)
Jag ägnade mig för ett par år sedan att både köpa och sälja på FB Marketpace, Tradera och Blocket utan att bli lurad ( Har toppomdöme på Tradera vilket kanske hjälpt ).
Men det är klart att man vid större affärer kontrollerar jag motparten lite extra och använder mig av “social skills” för att undvika vissa köp.
Nu har jag slutat att handla men så här i efterskott är det märkligt att jag aldrig blev lurad - annat än kunder som aldrig dök upp - men även dom lärde man sig med tiden att undvika.
Köpt många kameror på Blocket utan problem men innan jag slog till chattade jag ofta med säljaren för att höra om uppgifter som jag sedan kunde verifiera på annat håll.
Men detta med “social skills” är viktigt och samtidigt lite av det roliga med att köpa och sälja.
Den största varningsklockan är när det är en nyskapad profil som du säger. Sen i kombination med ett “för bra pris” är det nästan garanterat en scam.
Jag har gått på det själv via blocket. Anmäl och förvänta dig inget. Jag fick ett brev på posten att personen i fråga blev tagen men att brottsrabatten tog i kraft med min lurning då han gjort betydligt värre saker.
Önsketänkandet är givetvis att polismyndigheten ska göra sitt jobb och lagföra den kriminelle. Givetvis förstår jag att det endast blir “spaningsuppslag saknas” och ett papper i myndighetens arkiv i källaren.
Nej 11414 ringer jag aldrig mer. Jag hade en fråga gällande olovlig körning på vår gata, ringde vår vän polisen, 1 samtal före, väntetid blev 40 minuter. Jag väntade dock för att jag ville se hur d*vla lång tid det ska ta att komma fram till polisen egentligen. En helt vanlig tisdagskväll.
Ridå blev när personen som svarade dels verkade sitta någon annanstans i landet och inte hade någon aning om vårat bostadsområde eller hur det såg ut här. Sen visste personen inte heller svaret på min fråga (ja, det krävs mopedkort om en person ska framföra ett motordrivet (ej el) fordon på allmän väg, detta fick jag svar på från annat håll).
Ringde polisen en gång innan nån gång runt 2002 då jag blev förföljd av en bil, och då kom jag fram på 10 sekunder, till en konstapel som hade lokalkännedom och som kunde ge bra råd hur jag skulle agera. Så ska det fungera.
Hmm så kan det kanske vara, personen i fråga sade att denne inte var hemma just denna kväll. Sen uppger denne att man kan komma först 14:00 nästkommande dag. Kan säga att detta är första gången vi lämnat handpenning till någon. Jag sa till min fru att “antingen hämtar vi varan nu eller får det vara”, men hon ville verkligen ha den och gick på säljarens linje. Synd, men det får bli läropengar.
Handlar mycket på marketplace, perfekt för barnsaker, har nog handlat och sålt/köpt 200 gånger, aldrig något strul med någon, mer än nån prutpelle och att min fru hade råkat blanda en påse med premium barnkläder med några plagg som hon hade lappat och lagat. Köparen blev inte alls glad och trodde vi lurat denne (trots att alla utlovade premiumplagg fanns med). Köparen fick mer än hälften av pengarna tillbaka som goodwill.