Hej en bekant har satsat litet pengar på ett instagramkonto som heter investor_marilyn22_
Verkar som om han köpt cryptovaluta. Bitcoin.
Är han lurad?
Nån som vet något om detta?
Mvh Helena
220724 Tack för alla hjälpsamma och fina inlägg.
Hej en bekant har satsat litet pengar på ett instagramkonto som heter investor_marilyn22_
Verkar som om han köpt cryptovaluta. Bitcoin.
Är han lurad?
Nån som vet något om detta?
Mvh Helena
220724 Tack för alla hjälpsamma och fina inlägg.
Hej Helena, välkommen till forumet!
Jag hade aldrig aldrig aldrig köpt något baserat på vad en anonym person på internet skriver.
Lurad vet jag inte, vilken krypto har han köpt? Kryptovalutor är väldigt volatila, de går upp och ner som en yoyo. Är din bekant bekväm med en sån riskfylld spekulering?
Känner inte till denna exakt, men generellt på Instagram är det endera scam eller så försörjer de sig på att sälja kurser eller signaler (som inte fungerar)
Det är bara att fråga sig själv varför de skulle sälja sin strategi billigt till vanligt folk, istället för till hedgefonder, om det nu faktiskt fungerade.
Bara det faktum att personen i fråga lockar investerare genom Instagram är en skarp varning att hålla sig så långt borta det går!
Är väl bara att kontakta personen på insta och fråga? Skulle tyvärr gissa att man mest får undvikande svar eller inga svar alls.
Ska fråga honom. Han är bara 15 år och känner sig rätt ledsen nu.
Tipsa han om att kolla avsnitt 99 på forumet. Går igenom hur man kommer igång med investeringar på en lite sundare sätt. Hans föräldrar kanske kan hjälpa till med att starta konto och köpa indexfonder.
Samtidigt är det bra att man gör sina misstag i ung ålder och med vad jag gissar relativt låga belopp (kan iof vara mycket pengar för han i nuläget).
Bättre göra misstag när man är 15 och inte har så mycket pengar, än när man är äldre och har väldigt mycket att förlora.
Jag hade rekommenderat honom att sälja kryptot och bli medlem här i forumet Här finns jättemånga duktiga investerare, både de som investerar i tråkiga indexfonder och de som investerar i krypto. Men bättre att lyssna på Sveriges största ekonomiforum än en random instagramprofil. Tycker jag iaf
Om han köpt kryptovaluta själv, utan att ha skickat pengarna till instagrampersonen, så borde han kunna sälja av crypton och få mestadels av pengarna tillbaka. Om det inte var en shitcoin såklart som crashat till 0.
Tror att han tyvärr swishat pengar till denna marilyn
Aha vad tråkigt, då är de med största sannolikhet borta tyvärr. Denna slags konto brukar ofta operera som ett Ponzi-scheme, så det kan vara fördelaktigt att skriva i mejlet att han behöver pengarna nu men att han definitivt ska investera mer senare. Då har han iallafall en liten chans att se pengarna igen.
Men man brukar inte ha så mycket pengar iallafall vid 15, så efter ett tag kan han nog se tillbaka på detta som en billig och värdefull läxa.
Jag rekommenderar honom att kolla på kanalen Coffeezilla på Youtube, då han pratar mycket om scams osv. Det kan vara ett bra sätt att inte blir lurad igen.
Som ovan nämnt, värdefull läxa. Man ska aldrig swisha pengar till anonyma personer på internet. Det går sällan bra. Tyvärr…
Vill man köpa krypto är det bättre att köpa själv.
Är tyvärr nästan helt säkert scam. Men i och med att de använt swish så har ju ändå överföringen gått via svenska banker. Chansen är nog liten att man får tillbaka pengarna. Men är nog ändå värt att göra en polisanmälan och kontakta dess bank(den som han har kopplat sin swish-tjänst till ).
Det var minsann bättre förr när man lärde sig sina scam-läxor genom Runescape och World of Warcraft än att ungdomar swishar iväg riktiga pengar till bedragare
Pengarna är nog tyvärr borta men polisanmäl som någon sa, och det kostar ju inte att kolla med banken.
Som någon annan sa, försök få igång personen på det här forumet/podcasten för att tidigt få en bra grund i privatekonomi!
Hur kommer det sig att en 15-åring handlar på nätet? Tycker man ska polisanmäla sånt.
100% satisfaction guaranteed
Vad kan gå fel?
Välkommen till forumet.
Din kompis är 1000% lurad. Pengarna är borta och han kommer inte se röken av dom igen.
Han får se det som en dyrköpt läxa. Förhoppningsvis fattar han bättre ekomomiska beslut i framtiden.
Har han försökt få ut pengarna och nekats? Ta screenshots på Instagram, meddelanden och swish överföringar och polisanmäl.
Kan vara en yngel på pojkrummet som fått dåligt infall. Då ganske pengarna går att få tillbaka.
I värsta fall är det bedragarproffs, och har han lämnat ut personuppgifter, adress, personnummer etc spärra omedelbart personnumret så inga lån eller telefonabonnemang kan öppnas i hans namn. Stulen identitet är det värsta.
Han bör göra vad som beskrivs här
Jag har tre olika konton på Instagram och är helt övertygad om att detta är en scam.
Även om mina konton är små, med max 600 följare så stöter jag på massa skräp via Instagram.
Vanligast är porrkonton som bjuder in mig i chattar och eller börjar följa mig.
Därefter kommer taggar om att jag vunnit tävlingar jag inte deltagit i.
På tredje plats kommer DMs, taggar och nya följare i form av investeringsbedrägerier via Flashiga konton.
Mina tips är att anmäla kontot till Instagram, blocka dom och att polisanmäla om det skett något kriminellt. Kom ihåg att ta skärmdumpar.
Sen skulle jag se till att sätta en spärr på Swish, så det inte går att swisha över ett visst belopp. Det görs via internetbanken. Jag har det inlagt, men kan tänka mig att om man har naiv koll på ekonomi, så kan det behövas än mer.
Förmodligen blir det en dyrköpt läxa, men de flesta av oss har nog blivit lurade via internet på något vis. Det är delvis så man lär sig.
Om det är Swish så är det väl inte självklart att han inte kan få tillbaka pengarna? Polisanmäl och hoppas på det bästa!
Jättetråkigt, men samtidigt bra att din vän lär sig denna sura läxa nu då här tidigt i sitt ekonomiska liv. Detta kommer han aldrig glömma och i slutändan kommer han spara mycket pengar på att han framöver kommer tänka sig extra noga för. Vi har alla råkat fatta dåliga beslut vid tillfällen. Det är då man lär sig! Hoppas det var ett hanterbart belopp.
Håller med ovanstående, polisanmäl!
Borde inte det ingå i utbildningen i ett SO ämne. Om möjligheter fällor på nätet. Lära ut att historiskvärde uppgång t ex ej varar för evigt och andra scenarior om kryptovaluta etc varna för dem Det blev som ngn skrev en dyrköpt läxa.