Hejsan.
Jag hittade en sida på nätet som efter man registrerade sig på Bitlet kunde man använda en promo code och vips så fick man 0,35 bitcoin.
Efter verifiering kunde man ta ut dessa bitcoin. Verifieringen inkluderar även att jag måste sätta in 0,01 till dom för att verifiera wallet adressen. Här blev jag lite feg, att måsta skicka iväg dessa 0,01 btc. Det är ju en slant som kan försvinna för evigt eller så går det bra. Är det någon av er här som har erfarenhet av Bitlet tidigare och har det fungerat bra eller dåligt?
Välkommen till forumet!
Ställ dig sedan frågan: Varför ska de ge dig 35 gånger pengarna helt utan arbetsinsats?
Just det. Det skulle de inte.
0,35 btc är ju f ö mycket pengar…
Varför skulle någon ge dig 152.897 kr, om du först gav dem 4.368 kr?
Uppenbart lurendrejeri tyvärr
Tror vi alla har en liten figur någonstans inuti huvudet som säger “men tänk om det är sant?”.
Hos de flesta av oss är dock figuren liten och kommer inte till tals.
Bara bedrägeri. Undvik.
Klassiskt bedrägeri är “Skicka mig pengar så får du dubbla tillbaka!” och det här är tveklöst en variant av det.
Exakt alla “du tjänar mycket pengar snabbt och säkert” är bedrägerier. För crypto behövs inte ens “mycket”, “snabbt”, eller “säkert” för att det ska vara bedrägerier, utan i princip allt som inte är att köpa bitcoin/ethereum för marknadspris (eller lite över) är bedrägeri på någon nivå.
Behövde du uppge adress, personnummer, kopia på pass mm vid registrering? Spärra allt och flytta!
Kedja sedan fast dig i mammas källare då du inte är pålitlig nog att klara dig i själv i samhället. Hårt men sant, titta dig i spegeln och fundera på varför du tror detta är sant. Är inte elak, vill ge dig en tankeställare.
Men du frågade iaf så hoppet är inte ute för dig
Jag kan erbjuda dig 0,36 BTC om du skickar 0,1 BTC till mig så jag kan verifiera dig först.
Lovar att skicka
Ja, det verkar vara bluff så därför fegar jag lite. Tittade lite i Bitlets term of use och där står det svart på vitt om den insättningen för att bli verifierad vilket gör det “trovärdigt”.
De kan skriva vad de vill i sina avtalsvillkor. När de stuckit med dina pengar så finns det ändå ingenting du kan göra för att få tillbaka dem.
Nej det ”verkar inte vara bluff”, det är helt garanterat en scam. Att någon skrivit ut förutsättningarna för bluffen svart på vitt gör det knappast trovärdigt.
“men tänk om det är sant” har lurat av många mycket pengar. Stäng ner webbläsartabben och var glad att du inte gick på det.
Det är en scam. Ett rent bedrägeri. Undvik
För att citera en vän till mig, fetstil mitt tillägg:
Leta inte raketer eller bonusinsättningar på shitcoinmarknaden på oklara/osäkra “börser”.
- Köp bitcoin vid löning
- Flytta till self custody
- Trejda inte
- Glöm att du köpt
- Köp bitcoin vid löning
- Flytta till self custody
- Trejda inte
- Glöm att du köpt
Repetera in i absurdum!
Nej. Alla scammers säger att de är trovärdiga. Gå inte på allt som står i skrift. Ryssland har “fria val” också. Det står i deras konstitution. Litar du på det?
Alternativt:
- Undvik
- Repetera in absurdum
Det funkar också.
…nu förstår jag inte? Inte skaffa bitcoin? Vem skulle göra så mot sig själv!? Ve och fasa!
Hoppas verkligen att du inte gjorde det