Verifiering vid cryptouttag

Investerat en del i cryptovaluta, försöker nu ta ut Bitcoin, för att vidimera processen har jag fått ett Mail från block-chain.icu som säger att jag skall skicka samma belopp för att sedan erhålla de då dubbla beloppet. Ingen fråga om id, inkomst eller bostadsadress.
Verkar inte vara ok ?

Låter verkligen som en bluff.

2 gillningar

Tråkigt, men du har helt enkelt blivit blåst. Pengarna du sett växa har aldrig funnits, och pengarna du satt in kommer du inte få tillbaka.

5 gillningar

Tyvärr kan du glömma alltihop. Det var aldrig på riktigt. :frowning:

:thinking:

Du verkar vara den enda. Om man Googlar “block-chain.icu” så är det bara den här tråden som kommer upp, plus fyra andra generiska resultat. Bokstavligen inga andra klagar eller skriver om mail från den här domänen.

Skrev du rätt domän?

Scam!
Var är det du investerat? Låter som du lagt in dina pengar i en oseriös leverantör (dvs scammare).

Antagligen samma scam som

Det där är 100% BLUFF

Vilket bolag köpte du crytovaluta? Om det är ett seriöst bolag ska du kontakta kundtjänst och vertifierar allting. En vecka sedan fick jag en epost från “Apple” och påstod att jag har köpt en ny iphone 15 och om det var fel klickar en länk. Jag visste att det var nätfiske eftersom epost adress inte var “apple”. Då kontaktade jag Apple SE och vertifierade att meddelandeinte inte är från Apple och jag har inte köpt en ny iphone 15.

Jag har fått samma meddelande. Från @block-chain.icu
Mäklaren skickade ut alla medel via Blockchain.com heter det. Fixk ett fint brev därifrån med uppgifter om att jag skulle verifiera. Summan var specad på 30% av beloppet. Jag betalade in. Då skickade de vidare pengarna till en Earn Wallet. Där visade det sig sen att jag behövde betala en gas-fee.
Efter det “försökte de skicka ut medlen” men bara €100 kom fram. Troligtvis för att det var en så stor summa, säger de. Så nu vill de ha en validering igen - men nu tänker jag inte betala in något mer. Lm de fixk ut de €100 till mog qå kan de väl få ut resten om de vill…

Jag kan se spårningstraffik och om man tittar i Earn Wallet så ligger alla BTC där - men jag kommer inte åt dem.

Börjar fundera på om allt är fejk och bara siffror som syns och inte finns på riktigt.

Någon som vet hur man kan få pengar tillbaka? Är det omöjligt? Har fortfarande sporadisk kontakt med “mäklaren” och han säger att pengarna ligger där och väntar på att jag hämtar ut dem. Ingen annan kan komma åt dem tydligen…?

Frågorna är många…

1 gillning

Ja, dyra läropengar.

1 gillning

Verkligen, men jag har inte tappat intresset för bitcoin dock. Så nu återstår att försöka lära sig hur det funkar och vad som är “på riktigt”. Inte lätt för en nybörjare…

Välkommen till forumet, trots tråkigt ärende. :slight_smile:

Du kan sluta fundera i det här fallet.

Ja, det är omöjligt eftersom du blivit blåst.

Hen säger ju så eftersom hen fortfarande tror att du kommer att betala mer än du redan gjort.

Cirkulera, här finns inget att hämta mer än visdom.

2 gillningar

Fruktansvärt tråkigt att ha blivit lurad!

Kan tipsa dig om att hålla det enkelt för att undvika bedrägerier.

1. Handla via större erkända börser,
  2. Hämta hem dina coins från börserna till plånböcker du äger själv
  3. Undvik allt som inte är bitcoin, om du inte bara vill spekulera/spela på lotto
  4. Undvik alla konton som skall ge dig ränta på dina coins. Garanterat ett bedrägeri

Att låta sina coins vara kvar hos en börs innebär en risk, för du har 0 kontroll då, utan litar helt på börsen.

Brukar rekommendera nybörjare att använda sig utav Trijo. De kanske inte är billigast, men de är stabila och har en riktigt bra svensk support. Vill du lära dig så har de under några år drivit podcasten Bitcoinpodden som också är bra.

Det finns andra börser, men vill du äga coins själv, så hade jag börjat där under tiden kag lärt mig mer :slight_smile:

Tack för svaren… surt, men så är det…