Hej
Finns någon här som har erfarenheter av handel med Kryptovaluta?
Mvh Thomas
Hej
Finns någon här som har erfarenheter av handel med Kryptovaluta?
Mvh Thomas
Javisst! Vad gäller saken? ![]()
Köper och säljer lite EFT:er, oftast med Bitcoin som underliggare. Kanske lite dyrt men funkar ändå bra för varuslag som svänger så pass mycket i värde som kryptovalutor gör.
Testat
Strike (dca gratis efter en vecka - lite jobbigt med att sätta in pengarl
Trijo (svensk support - enkelt att sätta in, swisch, mer avgift än strike)
Och certifikat via Avanza
Tror om man bara vill få lite exponering så är ändå Avanza enklast. Bättre villkor med ISK. På de andra så behöver du skatta 30% på vinsten..
Har handlat med hjälp av Prosbera Group. Pengarna har sedan fastnat i Blockchain som kräver mig på en massa pengar för att jag ska kunna lösa ut mina BTC. Känns som att jag fastnat i nått bedrägeri?
Ja. Pengarna är borta.
Vad motiverade dig till att använda Prospera Group och inte någon av de vanliga coinbase, binance, crypto.com eller dylikt?
Har aldrig hört talas om Prospera Group men vid första anblick låter det som bedrägeri om de påstår att pengarna fastnat i blockkedjan.
Vilken blockkedja? Vilket svar fick du? När utförde du transaktionen?
Viktigaste regeln krypto generellt: Not your keys - Not your coins
Försök alltid äga nycklarna själv genom hardware-wallet.
Om du använder en tredjepartsaktör blir det viktigt att välja någon som tydligt följer EUs regelefterlevnad och sprida ut riskerna.
Är du säker, känner du någon som råkat ut för det här?
Det blev liksom bara så. Har aldrig provat förut och de kändes seriösa
Jag kan se mina BTC i Atomic Wallet
Om det är Prospera så hittade jag det här: Prospera Invest (clone)/ ProsperaGroup | Finansinspektionen
Lite otydligt vem som kopierat vem eller om båda namnen är för blufföretag ![]()
Eller kvitta 30% på förlusten… ![]()
Detta är helt säkert en scam:
Pengarna har sedan fastnat i Blockchain som kräver mig på en massa pengar
Om det stämmer borde du helt enkelt kunna ta ut dina BTC och skicka dem till en annan wallet.
De står som unverified i Atomic Wallet. European Union Economic Asset Athority försöker hjälpa mig eller vad dom nu gör. Enligt dom krävs en insättning på 6700 euro för att verifiera att krypto handeln skett med “vita pengar”
Då har du inte fått BTC.
Det de anspelar på är att Bitcoin har stora transaktionskostnader och överföringar kan ibland ta lång tid.
Men det är inte det som sker här.
De vill helt enkelt scamma dig på mer pengar. Håll dig borta.
Då misstänker jag att en Nigeriansk kung snart kommer behöva pengar för att kunna hjälpa till med slutfasen av att få ut pengarna. Sorry, men du är utsatt för ett bedrägeri i flera steg.
Ok, fattar att man blivit grundlurad. Något tips på hur man får tillbaka pengarna?
Du kommer inte få tillbaka pengarna tyvärr.
Ok, tack för hjälpen
Ett vanligt uppföljningsbedrägeri är sedan att en ”advokat” eller liknande kontaktar dig och vill hjälpa dig få tillbaka pengarna (mot betalning). Men det är i praktiken samma folk som gjorde det första bedrägeriet, som använder sin kunskap om det/dig för att försöka lura dig igen.
Var på din vakt mot den typen av uppföljningar.