Jag investerade i en platform år 2022 som jag såg reklam på Google där man skulle kunna tjäna mycket pengar på. För att starta investeringen behövde man överföra 150 USD. Jag fick en Personal Financial Adviser.
Hon ägnade mycket tid åt mig som kund och diskuterade investeringar. Hon rekommenderade att investera mer och mer för att få högre vinst. Det resulterade i att jag investerade 1544000 kr. På platformen kunde man se alla affärer som har gjorts med vinst eller förlust. När jag ville ta ut pengarna 598184 EUR ca 6500000 kr som man såg platformen så vart pengarna låsta.
För att få ut pengarna ville representative of the Blockchain Financial Monitoring department ha en avgift på 8% dvs 47855 EUR som inte kunde tas av totalbeloppet. Det var först då jag insåg att jag har blivit lurad. Jag kontaktade Finansinspektionen, jurist och polisen. Jag fick reda på att jag är utsatt för grovt bedrägeri.
Allmänna reklamationsnämnden avslog mitt ärende då banken inte gjort något fel med utlandsbetalningarna.
Jag har lärt mig min läxa den hårda vägen.
Självklart är det tråkigt att ha förlorat mycket pengar på dumhet men livet går vidare ändå.
Började läsa mycket på RT men gjorde mig inte medlem förrän i slutet av 2023. Här får man bra tips och råd så nu känns allt bra. Jag har tagit nya tag och ska börja spara ihop mycket pengar som jag har nytta av och inte skänka bort till bedragare.
Tack för att forumet finns och att ni tog er tid att läsa.
Jag instämmer med andra såklart i att det var modigt av dig att dela.
Har själv använt internet innan det knappt fanns något internet och detta hade ju förmodligen inte hänt om Google inte hade släppt in bedragare som annonsörer, tyvärr har just detta exploderat och man ser denna typer av annonser på Aftonbladet nu när google även är där med sitt skit.
Tycker du tar det bra, för en del kan detta vara sina livs besparingar och då fungerar ju inte riktigt hjärnkontoret.
Tyvärr så är detta ett vanligt bedrägeri och det finns väldigt många olika siter/aktörer med samma upplägg. Många äldre personer som har drabbats då man ibland kan ha svårare för att avgöra vad som är legitimt på nätet.
Beklagar att du blivit utsatt för bedrägeri. Starkt av dig att berätta om det.
En av mina medarbetare berättade om att han gjort och gör liknande investeringar. Jag tänkte direkt att det är bedrägeri. Men han vägrar tro mig och säger att allt är transparent och hans advisor visar och berättar allt digitalt. Jag kunde tyvärr inte övertyga honom att sluta med det. Jag ska visa upp berättelse för honom och det kanske kan hjälpa då.
Har hört om fler som lyckats blåsa folk via bankerna.
Helt plötsligt så kan någon föra över miljonbelopp utomlands utan att banken reagerar.
Offren får inte ens prata med banken om detta.
Man kan ju undra om det finns ett samarbete mellan bedragarna och banken eller dess anställda?
Varför vill de inte möta kunden om det är enskilda som gjort det? Utredning? Nej
Är det en siffra fel eller var det +1mille? Och banken frågade inte vart pengarna kommer ifrån och vart och varför de ska? Många som har problem med att överföra kaffepengar till gammelmormor utomlands då banken är rädd för penningtvättare.
Nej tyvärr var det inget fel på siffrorna. Jag förlorade över 1,5 miljoner, 140631 EUR. Banken började fundera först ett halvår senare varför jag gjort så mycket utlandsbetalningar och frågade om de skulle stoppa att jag kunde göra utlandsbetalningar men då var det redan för sent.