Man kan köpa bolåneskulder av spansk bank , här kommer ett exempel lägenhet bolån är 148000 euro, marknads värde 200000 euro, fick köpa bolånedkulden för 60000 euro , spansk regeringen ersätter banker på deras förluster, krav är att jag måste sälja skulden på statlig aktion och jag får alla pengar upp till 148000 euro, alla pengar över 148000 euro går till Spanska staten. Skatt är 21% avgift till mäklare 5% av bolånet (60000 euro) 3-12 månader innan vinsten är på mitt konto.
Jag fattar inte. Du köper en skuld för 60 k och säljer den. Spanska staten garanterar upp till 148 k. Du menar väl ändå att du säljer lägenheten? Vad händer om ingen vill köpa lägenheten?
Att gå in i ett enskilt projekt låter som extremt riskabelt, om du inte är finansiellt stark nog att gå in i 20 liknande för att diversifiera mot skitmackor.
Hur har idén kring affären växt fram ? Om det är någon som försöker sälja in idén till dig enskilt, och det inte är du som har kommit in i denna marknad pga kunskap om NPLs-marknaden och hittat ett projekt, så skulle jag med hög sannolikhet tro att det är någon som försöker blåsa dig. Att spanska staten skulle täcka bankers kreditförluster på bolån är skitsnack. Om så vore fallet skulle bolåneräntor gå mot 0 eftersom kreditrisken försvunnit, alternativt skulle det skapas en enorm lucka med skenbolag som banker säljer sina dåliga lån direkt till.
Om du ändå är intresserad av marknaden (NPLs i just Spanien är en stor marknad av diverse skäl) så finns det aktörer som InDemo där du kan investera i NPLs i Spanien med mindre insatser.
Jag känner inte till upplägget, men tycker spontant att det nästan låter för bra för att vara sant. Om detta vore riskfritt och det inte fanns några hakar förstår jag inte varför spekulanter inte driver upp priset.
Var kommer uppgiften om marknadsvärdet? Är det priset lånet ursprungligen beviljades för?
Jag har tidigare funderat på att köpa fastighet i Spanien och om man tittar på t.ex. Idealista så ser man att det finns speciella filter för objektets status så man kan filtrera ut objekt som har hyresgäster med besittningsrätt eller är illegalt ockuperade. Dessa faktorer verkar kunna påverka priset rejält och kanske även försvåra försäljning. Har fastigheten ditt lån är knutet till något av dessa eller liknande problem?
Fick infon av paradise world video och åkte ner till Torreveija och hade två möten med mäklaren och ett möte med en spansk bank, detta är så intressant att jag satsar 450000kr och kommer sen lägga upp här fakta och alla mina utgifter och vinster.
Det låter för bra att vara sant
Jag bor i Helsingborg så om någon vill träffas och få info så hör av er
Betänk att parten som säljer till dig (banken) alltså tycker att det är en bättre affär att sälja lånet till dig för detta belopp än att behålla det själv.
Varför tycker de att det är en dålig affär att behålla lånet om det nu är så säkert att få igen pengarna?
Jag förstår fortfarande inte upplägget. Om du kan köpa lägenheten för 60 k genom att köpa låneskulden så kanske det kan vara lönsamt jämfört med att köpa ett annat objekt för 200 k. Vad jag vet så fungerar det inte som du beskriver, i alla fall fungerade det inte så för 5 år sedan.
Då sålde SAREB (Spaniens motsvarighet till det svenska Securum, den statliga banken där dåliga bostadslån samlas upp av staten) ut lägenheter som hade tagits i lösen när innehavaren inte längre kunde betala sina lån. De såldes genom auktion. Jag har själv lägenhet i Spanien och var med och bjöd på en.
Men berätta gärna mer hur du lyckas med din investering. Jag tror att din chans att lyckas är att hitta en underprissatt bostad och möjligen lyckas sälja den till någon annan. Men varför skulle du hitta denna guldklimp? Det finns ju många som köper bostäder i Spanien nu och fynden försvinner först…
Banken äger inte lägenheten bara skulden , alla fastigheter måste säljas på statlig auktion, sen kan banken köpa lägenheten på auktion och då får banken sälja lägenheten till eller nära narknadsvärdet
Det påstod jag inte heller. Jag frågade varför banken vill sälja lånet/skulden till dig och tycker att det är en bättre affär än att behålla lånet själva, om det nu är så säkert att pengarna fås tillbaka.
Jag hittade en sajt som verkar beskriva upplägget ganska väl, troligtvis eftersom de erbjuder denna typ av tjänst. Även om jag inte räknar med att få se några nackdelar på denna typ av sajt verkar den lagliga processen som beskrivs vara potentiellt lång och komplicerad. Givet vad jag hört om byråkrati i Spanien skulle jag personligen hålla mig långt borta från att spekulera i detta då jag inte kan språket eller har detaljerad kunskap om processen och vilka typer av problem som kan uppkomma.
Vissa banker tar lägenheten till auktionen och säljer och får då upp till bolåneskulden eller köper banken lägenheten på auktionen och sen säljer lägenheten till privat person, men vissa banker gör inte så.
Sen finns stora företag som köper bolåneskulden ex 300 lägenheter och den säljer bolåneskulden till ex mig
Nu förstår jag lite mer. Det blir ju som en spansk version av Savelend men med fastighetslån. Du får alltså lägga in kapital till köp av en låneportfölj som du då får en del i. När den sedan avvecklas får du förhoppningsvis tillbaka mer än vad du har satt in.
Det kanske kan ge hög avkastning för det verkar i alla fall vara hög risk och det ska ju ge hög avkastning. Jag hade hållit mig långt borta från detta.
Det handlar om att de inte kan/vill ha dåliga lån på balansräkningen och inte vill agera fastighetsförvaltare/mäklare så det blir enklare/mer effektivt att bara sälja skulden. Det är inget mystiskt utan samma sak sker överallt, och är grunden i allt som har med distressed debt investing, inkassoverksamhet etc att göra, men dåliga bolån av någon anledning blivit mer publikt i Spanien än övriga länder. I Sverige dumpar banken via auktion hos kronofogden.
Med det sagt, att gå in i fåtal enskilda projekt som privatperson är onödigt dålig diversifiering. Skiten träffar fläkten lite då och då. Typ att låntagaren som bor i lägenheten visar sig vara Enrique Yxmördarsson.
Nej, Indemo i sig är liknande Savelend i att det är öppnar upp för delfinansiering av diverse projekt (som i Indemos fall råkar vara förfallna bolån i spanien), men här pratar alltså trådstartaren om att gå in själv som juridisk egen person i ett enskilt sådant projekt på marknaden. Dvs, helt utan diversifiering och med hela den juridiska karusellen själv.