Investeringsbedrägeri | Blivit lurad på 1.5 miljoner

8 gillningar

Är det här del 2 i din tidigare teori om att banken blåser dig eftersom de vill ha ränta när du ska låna pengar?

8 gillningar

Rörande att du delar med dig Thompa! Starkt! Skönt att detta fått ett slut så att en ny framtid kan skapas. Du verkar redan vara på god väg.

Även om det kan låta klyschigt så är du inte ensam, många utsätts för detta på olika vis, unga som gamla. Sedan kan man bara hoppas på att alla återhämtar sig på det sätt du gör :pray:t3:

2 gillningar

Nu förstår jag inte ett ord av vad du säger Göran. Kan bara tala från min egen erfarenhet av att ha arbetat på bank. Ingen privatkund kan via sin app eller internetbank komma runt den fasta beloppsgräns banken satt upp för utlandsbetalningar. Detta kan endast möjligen ske på kontor och då behöver kontoret ha underlag på transaktionen. Ska du överföra miljoner från kammaren behöver bedrägeriet vara återkommande. Rätta mig om jag har fel.

Vad menar du med att offren inte får prata med banken om detta? Det är självklart att kunden kan ringa in till kundtjänsten eller besöka kontoret om den börjat misstänka bedräglig aktivitet på kontona. Sedan finns det särskilda rutiner för hur detta ska hanteras, som ytterst kommer av de lagkrav som ålagts bankerna.

Däremot, tro det eller ej, kan inte banken alltid vid handen ge svar på alla frågor den bedragna kan ha. Ibland får man nästan uppfattningen att vissa tror att banken är en universallösare som kan tränga in sig i alla världens system och spåra allt genom ett enkelt knapptryck. Det funkar inte så av förklarliga skäl.

Om nu Oscarbedragaren skulle lura Görankunden på pengar, och slugebanken har ett samarbete med Oscarbedragaren, då kan jag lova dig att Oscarbedragaren får ligga i. Slugebanken skulle vilja ha en stor del av kakan eftersom den tar en massa risker. Samtidigt hade förmodligen Oscarbedragaren också fått vara med och finansiera bankens bedrägeri- och penningtvättsavdelning. Låter som en riktigt kass affärside… Rätt dåligt exempel av mig egentligen, men vad ska man svara på ett sådant utlåtande?

4 gillningar

Pengarna fanns ju ingenstans och hade han betalat “avgiften” så hade han bara blivit av med mer pengar förstås.

5 gillningar

Jag beklagar situationen, men jag måste ändå säga att du verkar ha gått vidare på ett fint sätt utifrån vad jag kunde utläsa. Det kommer svida extremt mycket och det känns aldrig bra att bli lurad, men från och med idag är det ett nytt liv. Lycka till :smiling_face_with_three_hearts:

Globala indexfonder är ingen raketstrategi. Men om du investerar lång tid, kommer makalösa saker att ske på kontot, på sikt, i bakgrunden av livet (förmodligen).

3 gillningar

Vad jag lärt mig på senare år är att inga investeringserbjudanden är värda att satsa sina pengar i. Och då menar jag sådana som inte är kriminella/bedrägerier.
Låter man bli slipper man på köpet att bli bedragen.

Och att inte satsa sina pengar i något man inte vet exakt vad det handlar om. Här handlar det inte bara om själva kunskapen utan även ens egna kompetens.

Har åkt på några blåsningar när jag köpt aktier. Håller mig numera till globala indexfonder.

En lite rolig blåsning var när jag i min ungdom gjorde mitt första aktieköp. Jobbade på dåvarande Postverket och fick erbjudande om att köpa aktier i Nordbanken (tror jag det hette då? eller PKbanken?) som var postens “husbank”.
Jag resonerade som så att aktier är bra investering på lång sikt, att bankaktier var säkra aktier och att eftersom det var postens husbank var det extra säkert. Tyckte jag bockade för alla bra boxar s a s.
Förlorade i stort sett allt när den gick i konkan. Som tur var var det inget större belopp.
Men var lite snopen… :crazy_face:

4 gillningar

PK-banken blev Nordbanken 1990, när staten köpte Nordbanken och slog ihop den med PK-banken.
Nordbanken var innan dess en sammanslagning av Upplandsbanken och Sundsvallsbanken.
Sedan bakades även Gota (Götabanken) in under finanskrisen på 90-talet.

De flesta banker hade det tungt i början av 90-talet, och jag minns av det skämtades om att man kunde köpa en aktie i SE-Banken för mindre än en varmkorv.

3 gillningar

Oj. Jag undrar om hon drog tillbaka anmälan till reklamationsnämnden :flushed:. Hon skulle ha gjort det, fått pengarna och sedan anmält att hon blev utpressad av banken. :sunglasses:

vexxsel.online verkar vara en offshore broker och därtill tyvärr en global scammer. Det är sannolikt endast FBI som jagar och lagför den typen skurkar.

För de som är intresserade så är detta ett intressant pod-avsnitt kring just detta.

3 gillningar

Bra att du gått vidare :slight_smile: det låter som en story från Robert Kyosaki eller Ramsey nästan. Först ned sen upp.

Off topic så är inte banker så mystiska och mäktiga. Det är mestadels vanliga lite halvt uttråkade människor med genomsnittlig utbilding och medianlöner. På helt vanliga kontor med helt vanliga datorer med windows 10 på.

Det ligger på kunderna att inte gå in och skicka pengar till skumma personer. Ibland följer man upp transaktioner och ibland inte. Ibland stoppas dom och ibland inte.

Utgår man från att en bank ska rädda en från att bli lurad på pengar så är det nog lite kört första gången…

1 gillning

Jättetråkigt att höra! Ett tips i efterhand som jag gjort med etoro är att testa att både sätta in och ta ut pengar. Om det tar tid eller är struligt ska man undvika.

Jag beklagar verkligen att din läropeng blev så dyr!
Samtidigt vill jag tacka dig för att du delar med dig eftersom du varken är den första eller (tyvärr) den sista att bli så grovt lurad.

Jag har flera vänner som satsat pengar i liknande saker. Det var inte fullt så höga summor men illa nog ändå. Jag störde mig mycket på påståendena att “man kan inte veta vad som fungerar” och att “att det inte är reglerat via Finansinspektionen är en förutsättning för att kunna leverera höga vinster”. Jag har alltså mer eller mindre öppet idiotförklarat en av mina vänner som höll på och pratade vitt och brett om sina “smarta investeringar” när vi träffats. Som jag sett det är det väl hanterbart om någon vill satsa pengar på olika dåliga projekt och tro på diverse hokuspokus. När det däremot handlat om att försöka locka in andra personer i det hela så har en röd linje passerats för mig. Det var just detta som fick mig att reagera så starkt. Andra vänner reagerade på att jag uttryckte mig så “hårt och kategoriskt” när jag totalsågade de olika “alternativa investeringarna”. Sedermera har den aktuella vännen tydligen “tappat tron på möjligheten att bli rik snabbt och enkelt”. Han har tillfrisknat, på ren svenska.

6 gillningar

Och jag blev blåst när jag gick med och köpte 400 Telia-aktier i juni 2015 för 85 spänn/st. Den där “big bad deal” som Hr Rosengren (och den där filuren Jan-Åke Kark) pushade genom till hela svenska folket… det var max man fick köpa som privatperson (34000 kr).
När jag sålde bort det där många år senare så var det förstås till en redig förlust…minns inte vad jag fick i den försäljningen (strax under 16000 tror jag, efter avdrag för courtage) men jag kvittade åtm 100% av förlusten mot nån vinst jag då hade.

EDIT: ingen aning om varför jag skrev 2015 där… för det var ju fel. Det var våren 2000 som erbjudandet att köpa för 85/st kom, och inget annat. Börsintrot av Telia var i juni 2000.

1 gillning

Bra poäng, såklart är det så här. Banker är som vilka andra företag som helst, och eftersom de är stora (i Sverige) och har många 1000 anställda (Swedbank=9500, SEB=7500, HB=6500, Nordea=6000), så är det normalfördelningen som gäller. Medelmåttor med medelmåttigt intresse som går till jobbet som vanligt.

Det som bekymrar mig mest är infiltration bland de anställda i banker. Personer som söker jobb på och anställs av banker och som har kontakter med bedragare/kriminella sen tidigare. Beredda att ge kriminella bedragare inside info och under radarn hjälper till att lugga kunder. Det området, kontroll av vem man anställer,m måste stramas upp på alla finansinstitut. Hellre olika problem med diskriminering på arbetsmarknaden i finans-sektorn än lätt för insiders att få jobb på banker.

2 gillningar

Ja det var inget bra pris 2015… Telia börsnoterades 2000.

Roliga historier om dåliga affärer, jag har gjort flera, men när jag var 14 år köpte jag 4 st SVEA aktier. Fick reda på att aktien blivit inlöst, men de sket totalt och slängde på luren när jag sa mitt innehav.
Swedbank gjorde faktiskt ett seriöst försök att jag skulle få tillbaka min förmögenhet på ca 300 kr. De lyckades tyvärr inte men heder åt banken.