Familjen blev lurade på 900 000 kronor i bedrägerihärva

Alltid tragiskt när folk blir lurade, speciellt en barnfamilj. Samtidigt är det fascinerande vad som gör att dessa bedrägerier lyckas lura så många.

Tex att de satsar hela 900.000 istället för insatsen som var 300.000. Dvs om man ska göra något, så gör det ordentligt. De hade ju kunnat satsa 300 får tillbaka 350 för att sedan satsa 300 igen osv. Hade det inte varit bluff så hade det tagit längre tid att göra vinsterna och de ville ju köpa hus nu. Så vi kommer tillbaka till det som Jan alltid säger att “ingen vill bli rik långsamt”.

Själv har jag naturligtvis gjort mina misstag också så jag ska inte kasta sten i glashus, utan det är själva mekaniken som gör att vi är villiga att ta en sådan risk som är värt att belysa. Pappan hade gjort lite research för att se att det var ett riktigt företag som gick lite med vinst och inte bara ett mail från en “pris” i Kongo (som han säger). Men det är ju fortfarande väldigt stor riskskillnad jämfört med bankkonto eller indexfonder.

Samtidigt var ju deras dröm ett fint hus. Om det nu var möjligt att ta blankolån på 900.000, så kanske de kunnat använda de pengarna som kontantinsats till hus (dock med hög ränta), istället för att satsa de pengarna för att ev tjäna 150.000. Helt enkelt att det alltid finns olika sätt (med olika risk) för att uppnå ett visst mål som antingen kan ta olika lång tid (sparkonto med ränta) eller kosta olika mycket (blankolån med hög ränta).

Jag hoppas att de lär ut mer om bedrägerier i skolan idag, så att vi slipper mer av dessa historier i framtiden. Tror dock att viljan att bli rik snabbt nog alltid kommer finnas kvar.

3 gillningar

Läste precis om detta par. Så tragiskt och med så stora konsekvenser.

Personligen tycker jag inte man ska låna till investeringar, oavsett om de är lite mer säkra eller med högre risk. För går det åt pipsvängen, så räcker det för min del att bli av med mina egna pengar.

Att bli av med bankens är en helt annan nivå av ångest. :see_no_evil::grimacing:

Så ledsamt när det drabbar en hel familj. :disappointed_relieved:

Undrar om de försnillade pengarna är utomlands eller nergrävda i skogarna? Saknas tydligen 16 miljoner kronor. :thinking:

Eftersom de blev lurade, får de inget skadestånd? :thinking:

Två regler: investera aldrig lånade pengar och låter det för bra för att vara sant, ta inte erbjudandet. Då är det ofta bluff tyvärr.

3 gillningar

De dömda ”ska” betala tillbaka enligt domen, men då minst en är hos kronofogden, så lär de aldrig se de pengarna. :pensive:

Det låter ju faktiskt som att det fanns en riktig affärsplan från början. Men att lägga alla ägg i en sådan korg och dessutom låta nå’n jäkla hästhandlare förfoga över så mycket pengar låter fullständigt vanvettigt. Att man gör det med lånade pengar är dessutom bortom stendumt. Alltid.

Sedan har jag alltid undrat över klassikern att “betalningen inte gick genom så försök igen”…

Men usch, man blir ledsen för de drabbades skull ändå såklart. :pensive:

Förövrigt så är straffen alldeles för låga för bedragare som förstör livet för andra oavsett om det är naivt av de som blir lurade.

4 gillningar

Att sitta i fängelse i knappt två år för att ha lurat till sig 25 miljoner låter som en väldigt bra deal för den som inte har något samvete. Inte undra på att många väljer att syssla med denna typ av verksamhet.

13 gillningar

Ge upp tre år för att uppnå FIRE? Många som skulle kasta sig över den möjligheten…

(Förutsett att man kan gömma undan och nyttja dem sen såklart, men borde vara överkomligt speciellt om man vill flytta utomlands.)

Läste om de imorse å visst är de tråkigt att folk blir lurade… De handlar mycke om att folk ser en chans att tjäna pengar… Tråkiga är att vissa vill tjäna pengar för att lura andra…

Har lite svårt att sympatisera med fall som dessa. Att man kan vara så korkad, speciellt med tanke på att det finns barn i bilden, och plocka ut 900.000 kr i blancolån för att investera och försöka göra snabba pengar.
Blir tyvärr en väldigt dyr läxa för denna familj. Såklart tråkigt, men går man in med 900.000 kr förutsätter jag att man gör en ganska så grundlig “due diligence”. Låter inte som att personen i inslaget har gjort det, googlade på bolaget och säger “det hade gått med vinst, tror jag, det senaste året”…

Verkar dock inte vara nattsvart för familjen, lånekostnad på ca. 5000 kr i månaden de kommande 12 åren. Tråkigt dock att börja med -900.000 kr när man tittar på hus och nästa fas i livet…

1 gillning

Korslänkning (tyvärr). Tes: de flesta gör inte sin egen analys utan bara lutar sig på att någon annan har gjort det

4 gillningar

Jag har lite blandade känslor kring det hela. Visst ska man våga ta risker och försöka uppnå det man själv anser är ett bra liv, men samtidigt får man ju inte vara genomnaiv…

Jag hade haft större empati om det handlade om att få ihop pengar till en operation till sitt handikappade barn eller nånting, då kan omdömet bli påverkat. Men nu hade de sålt sin lägenhet för att spekulera i detta för att snabbare kunna köpa en villa, inte riktigt samma dignitet för att uttrycka mig milt.

5 gillningar

Långa kännbara straff kan vara en del av lösningen, ett par år på ett statligt hotel är ingenting för en gangster som har över 20 miljoner som väntar utanför murarna.

Stod ju i texten att några blivit lurade att köpet inte går igenom och därför signerat igen fast det i själva verket var ett nytt lån de signerade. Just det hade jag tyvärr lätt kunnat gå på… Kanske därför denna familj åkte på 900 000 kr?

Fruktansvärt måste det vara. Tycker definitivt synd om dem. Men det kunde ju lika gärna varit någon som förlorat lika mycket utan att det var en bluff. Tex stor lånad summa in i en förhoppningsaktie eller krypto på toppen precis innan en konkurs/kraftigt börsfall. Då hade jag plötsligt inte tyckt synd om dem utan bara tyckt att de var korkade. Lite dubbelmoral från min sida…

Hur kan man lura sig själv att tro på snabbacash. Investera x kr få tillbaka xx. Varför tror alla att de kan göra bra affärer genom stt låta ngn anna investera dem. Känner inte ens empati i detta ärendet. Bara rubriken att de blev lurade på 900000. De satsa ju dem självmant.

Tråkigt såklart, men detta är darwinism. Vi gör alla dåliga affärer med jämna mellanrum.