Finansiell rådgivare till son slarvar bort 200 000 kr och vill ha än mer… 🤦‍♂️

Entusiaster blir sällan nöjda. Jag är inte heller helt nöjd med Lysa. Men jag drömmer ändå om att alla känner till Lysa. Inte bara för att t.ex. Avanzianer i snitt inte slår index. Men också för personer som dessa:

4 gillningar

Jäklar vilken nitlott till son alltså.

4 gillningar

Dessutom arbetar han tydligen som finansrådgivare.

Inte ens en nybörjare på aktier, som har följt några grundläggande råd, bör ha lyckats spekulera bort 25 % av kapitalet i detta börsklimatet.

5 gillningar

Exakt, hur lyckas man?? 5X BULL i kinesiska techaktier?

1 gillning

Oj. Vilken historia. Lät definitivt som de skrev i svaret påhittat för skojs skull. Slutade det där eller hjälpte de henne med hur hon bör gå tillväga?

Och på så kort tid. Måste ha varit penny stocks och nyemissioner.

Vilken finansrådgivare gör det åt sin pensionerade mamma :face_with_monocle:

3 gillningar

Bear OMX X20 måste det ha varit :stuck_out_tongue:

Står ju inte på hur långt tid det är. Borde väl var rätt lätt att slarva bort 25% denna våren på Tesla, lite tech och Bitcoin?

2 gillningar

Jag misstänker att tanten deltog i uppfostran av gossen? Nu är han ju vuxen och gör sina egna val, men visst påverkar det. Så visst har jag lite empati för henne, men bara lite…

1 gillning

Är det vanligt att man får sluta jobba med 12 månaders lön? Jag är dåligt insatt i allt som har med facket att göra men det låter som att hon är någon som inte skötte sitt jobb ordentligt men att de kunde ändå inte säga upp henne hursomhelst.

Jag förstod det som att han började när hon slutade på jobbet, 30 augusti 2020. Det är inte helt omöjligt att han var med och blankade en viss aktie som gick mer eller mindre spikrakt uppåt i början av året.

1 gillning

Det är inte så ovanligt om större företag behöver dra ner. Till exempel Volvo ifjol, jag vet personer som fick minst 12 månaders lön och samtidigt jobbar som egen konsult.

1 gillning

Hon har slarvat bort sonens uppfostran och betalar nu priset.

3 gillningar

Så kan det vara, men det fråntar inte den vuxna sonens ansvar. Hur länge kan man egentligen skylla sina dåliga beslut på sin uppväxt?

Hur som helst en tragisk story, som inte direkt ger ökad respekt för ”proffesionella” rådgivare

2 gillningar

Sonen upplever nog inte att det är ett dåligt beslut :slight_smile: Det är ju där uppfostran kommer in.

Det där kan man nog diskutera i all evighet, vad är arv och hur mycket påverkas vi av miljön. Samt när börjar och slutar det egna ansvaret? Man kan ju också se det som att mamman var ”dum” nog att lita på sin son, så där kan man också tillskriva henne eget ansvar?

1 gillning

Modern är ju vuxen och har ett ansvar. Hon lät sin son förvalta hennes pengar. Hon “trodde” säkert stenhårt på honom.

1 gillning

Ser faktiskt inte det “extremt hemska” i vad sonen gjort. Hade det varit bättre om en oberoende finansiell rådgivare slarvat bort pengarna? Varför valde hon sin son? Det om något är dåligt omdömme.

Tänker mig in i sonens situation. Att jag ska hjälpa någon närstående att tjäna pengar på investeringar. Väljer något jag tycker är säkert, säg en indexfond. Kanske kraschar fonden nästa dag, 20% upp i rök. Då är det ju som så ofta sägs på det här forumet: jag har gjort det bästa jag kunnat med den informationen jag haft.

Är din son snickare och du tycker han är för dyr? Leta då efter en annan snickare. Samma sak här. Sonen kan väl be om 50% om han vill, och hon kan ju tacka nej och hitta nån annan eller göra jobbet själv.

2 gillningar

Fast i det här fallet var det aktier han investerade i. Ända tills 200 000 kr var borta och hon bad om att få lägga pengarna i fonder istället.

Vi har ju bara fått ett perspektiv.

Med lite benefit of the doubt kan man ju tänka sig att hon sagt “du som är finansiell rådgivare, du kan ju hjälpa till”. Han är inte bekväm med att ta betalt, men går med på det och informerar om riskerna. När aktierna sedan störtdyker så börjar morsan klaga och gnälla. Även då går han med på att lösa det åt henne, gratis, men säger sedan att efter att hon fått tillbaks allt HON riskerade, så vill han ta betalt: som från vilken klient som helst.

2 gillningar