Bryta kontakten med familj efter orättvisa

Det tar emot att skriva för såret är väldigt öppet fortfarande, men jag känner att jag behöver få ur mig det någonstans.

Jag har valt att bryta kontakten med min mamma efter ett djupt ekonomiskt svek. Jag avskyr att hamna i den här situationen för jag vill allt annat uppfattas som girig, men likväl sitter jag här med ett djupt sår. Och jag inser ju längre tiden går, att detta handlar om mer än pengar.

För ett tag sen fick jag veta att min mamma, i julas, valde att ge 1,8 miljoner kronor till min syster och hennes man – med syftet att de skulle kunna köpa en lägenhet till sitt äldsta barn, vilket de också gjorde kort därefter.
Själv fick jag i samma stund 1000 kr i presentkort att gå ut och äta för.
Jag fick inte ens veta att det hade hänt, förrän ett halvår senare alltså för ungefär en månad sen när min mor råkade försäga sig att min syster hade köpt en lägenhet till deras äldsta dotter. Jag hamnade lite av i chock där och då och fick lägga på telefonen. Efteråt hade vi en kylig sms dialog och min mor visade ingen förståelse till mina känslor utan var otroligt kort och känslokall. Hon har alltid haft svårt att prata om känslor, men så kall som hon var denna gång har jag aldrig upplevt tidigare. Ska tilläggas att hon är en extremt ekonomisk person som håller väldigt hårt i sina pengar. Hon har alltid klagat på hur dyrt allt är, och hur mycket hon har lagt på olika aktiviteter som är dyra osv. Men hon har gott om pengar och har absolut ingen anledning till att vara snål mot varken sig själv eller andra.

Jag och min mamma har haft en god relation under mitt vuxna liv. Vi har haft regelbunden kontakt, ofta pratat i telefon varje vecka. Jag har försökt vara närvarande, omtänksam, en son man kan lita på och jag har ställt upp mycket för min mor på så många sätt eftersom vi förlorade vår far för 15 år sedan. Hon behövde då mycket stöd och jag har hjälpt henne med allt möjligt från mental peppning, renovering och andra praktiska saker.
Min syster däremot har aldrig gjort samma insats som jag under alla år, och det är helt okej. Hon har fått tre barn och har haft fullt upp med aktiviteter med barn och annat. Jag köper det, vi har levt olika liv, och jag har aldrig förväntat mig att få pengar av min mor för att jag har “ställt upp” desto mer. Jag har nog bara alltid känt att jag måste ta hand om henne för att hon är ensam.

Men jag har i alla fall förväntat att bli behandlad hyfsat rättvist, både i form av tid och engagemang från hennes sida, men också ekonomiskt i form av gåvor/arv.

Min syster och hennes man har en god ekonomi. De har båda haft trygga, välbetalda jobb i många år, har ett fint hus med god värdeökning och ett stabilt sparande.
Jag och min sambo har ungefär samma ekonomiska kapital som min syster, men de tjänar betydligt mer än oss varje månad. Jag själv är i startfasen av att bygga upp ett företag, vilket innebär att jag än så länge lever mest på mitt sparkapital. Jag har dock gjort investeringar - likt min syster - i form av bostad/börsen så har en trygg grundekonomi vilket gör att jag vågar satsa.

Jag och min sambo har inga barn ihop, min sambo har ett barn sedan tidigare. Vi ska snart gifta oss, men vi kommer inte kunna få egna barn tillsammans. Ibland känns det som om det gör mig mindre värd i min mammas ögon. Som om familjeband bara räknas om de innehåller barnbarn. Hon gör allt för sina barnbarn. Skjutsar på dem och ställer upp i vått och torrt. Jag förstår att i hennes värld så ger hon pengar som en gåva till barnbarnen (minderåriga). Men i min och min systers värld, så blir det 1,8 miljoner till min systers familj, och 0 kr till mig eftersom det är de som får pengarna på kontot och kan investera dem.

Min syster bekräftade, (efter att jag ringde upp henne), att hon också tycker att det känns orättvist att de fick så mycket pengar och att hon hade varit lika ledsen och förmodligen känt likadant som mig. Men i slutet av vårt samtal så fick jag ändå höra “unnar inte du våra barn detta?”. Det sved.
Det handlar ju inte om hennes barn. Det handlar ju om oss syskon, den orättvisan som har uppstått.
1,8 miljoner är otroligt mycket pengar. Hade det rört sig om en halv miljon så hade jag inte mått lika dåligt och kunnat hantera det emotionellt, men 1,8 miljoner är verkligen inga småpengar. Det är pengar som jag skulle kunna investera i bolaget eller på börsen och göra enorm skillnad, ge tryggheten som jag behöver idag. Det gör ont, framförallt gör det ont att de dolde detta. Inte sa ett ljud.

Det finns mycket sorg i det här. Sorgen över att inte räknas eller känna sig lika mycket värd, trots att man alltid försökt finnas där. Idag en månad efter allt har hänt så känner jag en tomhet. Tomheten kommer av att inte ha en familj som bryr sig om hur man mår. Det har varit många sömnlösa nätter med tårar och tunga känslor.

Jag förstår att människor förmodligen reagerar väldigt olika kring detta. En del kommer bara säga “släpp det och gå vidare i livet”. En del kommer säga “Du är bara girig”. En del kommer säga “Förlåt och försök ha en relation”. Jag vill nog mest bara känna att jag inte är ensam i mina känslor och i min reaktion.

Har du varit med om något liknande – att ett syskon eller deras barn blivit ekonomiskt gynnade på ett sätt som skapat avstånd i familjen?
Hur gick du vidare?

39 gillningar

Jag har inte varit med om det själv men jag skulle definitivt rekommendera terapi över detta med målet att kunna komma över det.

Som utomstående kan jag ärligt säga att jag ser det på ett annat sätt än du. Din mor älskar sina minderåriga barnbarn. Dessa har förmodligen inte alls samma ekonomi som du eller din syster.

Att skänka 1,8 miljoner till dig eller din syster är inte livsförändrande. 1,8 miljoner till en fattig student (barnbarn) däremot är en väldigt bra start i livet och gör stor skillnad.

Hon ger dessa pengar till ett älskat barnbarn och inte till din syster.

Men jag förstår också ditt sätt att se det. Men jag skulle försöka se det på det andra sättet för att kunna komma över det hela.

18 gillningar

Frågan är om inte gåvan räknas som förskott på arv?

Även om det uttryckligt är given som en gåva har du din laglott som är 25% av din mammas tillgångar när hon dör.

(antagande att ni är två barn och din mammas make är inte med )

Vanligen ärver ju två barn arvslotten, 50/50 av tillgångarna men man kan ge bort hälften av arvslotten. Men det måste vara reglerat i ett gåvobrev formellt ifall föräldern ger bort en del av arvslotten.

Är det inte det kommer det räknas som förskott på arvet vid bouppteckningen.

Rätta mig om jag har fel här?

Det svider inte mindre ny, och det kanske inte gör skillnad för ditt ekonomiska läge förrän i framtiden men det kan vara bra att veta.

18 gillningar

Det finns olika aspekter.
Juridiskt. Som någon skrev ovan, en gåva får inte kränka laglotten. Men om gåvan ges långt före dödsfall kan det bli svårt att bedöma. Om du vill veta mer om detta så finns mycket skrivet och du kan få god rådgivning av en kompetent jurist.
Familjemässigt. De flesta av oss har nog en inställning att barn bör behandlas ungefär lika, inte millimeter men knappast heller miljoner i skillnad. Jag hamnade själv i en liknande situation. Det som då kändes värst var sveket från min syster att rakt av acceptera stora gåvor utan att tänka på konsekvenserna. Vi hade en hygglig relation men efter gåvan hr vi inte träffats. Jag funderade ett kort tag och valde sedan att inte träffa föräldrar och syster mer. Det hade blivit för upprivande för min del, och skönt att lägga det bakom sig.

17 gillningar

Jag tror att min mor har skrivit ett gåvobrev gällande pengarna.
Det borde banken iaf ha krävt i form av så stor överföring tänker jag?

En förälder får väl ge bort hela sin förmögenhet till vem de vill så länge de inte ligger allvarligt sjuka eller inför dödsbädden om jag förstått det rätt juridiskt?

Om de (mor och syster) fortsätter visa oförståelse inför det hela så kommer jag kanske strida för laglotten den dagen vår mor går bort. Men det är en klen tröst just nu och när jag är så gammal så har jag förmodligen inte behov av de pengarna.

Jag tänkte samma sak. Varje gång någon av mina systrar fått en ekonomisk hjälp har det getts som förskott på arv med en rättvisetanke. Ett exempel är när vi stod med bebis och bilbehov varav mina föräldrar skänkte sin bil till oss efter att ha värderat den och gav motsvarande bilens värde till mina systrar i kontanter.

Men det har alltid gjorts transparent och i kommunikation med oss i förväg. Jag skulle inte ha några problem att inte få ut ”min del”, utan det emotionella kanske snarare blir en effekt av att även ha blivit typ förd bakom ljuset och sen inte bli förstådd när man tar upp det.

6 gillningar

Tack för ditt svar. Jag förstår att man kan försöka strida för det juridiskt när hon går bort.

Sorgligt att hon har valt att sätta mig och min syster i denna situation och att min syster gjorde likt din syster. Tog emot pengarna utan att säga nåt. Känner också att sveket är så stort att det är omöjligt att komma över. Nu har det gått en månad utan kontakt. Känns inte bättre på nåt sätt, men inte heller sämre.
Hur längesen är det du slutade träffa din syster och föräldrar?

Det juridiska beror nog på hur lång tid det går till bortgång. Är det lång tid så blir det svårt att beräkna. Det kloka är som någon skrev här ovan att försöka behandla lika och transparent och skriva ner allt tydligt på papper.
I mitt fall hände detta för tolv år sedan. Efter en kort tvekan kände jag att det kloka var en brytning. För min del kändes det rätt men det är säkert olika för olika personer. Efter det har vi inte träffats och nu är båda mina föräldrar borta. Min syster och jag med familjer kunde kanske haft en kontakt på äldre dar, men så blev det inte.

2 gillningar

Känner du att det är du eller din mamma som förlorar mest på att ni inte längre har en relation? Om du känner att du inte saknar henne kan du bara försöka gå vidare utan att ha en relation med henne. Om du känner att du förlorar mest på det är det dumt att “straffa henne” om det är du som förlorar mest på det.

3 gillningar

Vad ska terapeuten göra?

Vad jag förstått är sorg just en sådan sak som psykiatrin klassar som en naturlig del av livet. Inte en sjukdom man kan behandla eller bota. Det ska vara ett väldigt extremt fall isf.

Det är väl inte särskilt sjukt att känna en sorg när den närmsta familjen bedragit och gått bakom ryggen på en?

4 gillningar

Juridiskt kan hon utan vidare skänka bort hälften av sina tillgångar till barnbarnen utan att kränka laglotten vid ett framtida arv.

Hur skulle du känna om det fanns ett testamente som gav 50% till barnbaren att dela på och 25% var till dig och din syster ?

Hur mycket av din mors tillgångar är 1,8 miljoner ?

Sorgligt att läsa måste jag säga. Man reagerar på olika sätt i dessa situationer och det är svårt att råda någon annan hur de ska göra. Följ ditt hjärta. Jag vet inte om någon har rätt eller fel att säga att du överreagerar eller att du är lite väl känslig. Det är dina känslor och jag förstår om du känner dig besviken. Jag är mest “besviken” på själva sättet det gjordes på, att det inte fanns en transparens från hennes sida. Ni kunde ha samlats och så kunde din mor ha berättat hur hon tänker. Nu upplever iaf. jag att hon vet med sig att det inte var särskilt snyggt och just pga. det smusslat med det.

Om du ska bryta kontakten eller inte måste du själv fundera på och komma fram till. Förmodligen ska allt annat vägas in. Är allt annat tipp topp eller är den här händelsen en av många andra som skaver.

Jag har inte varit i exakt samma situation men har av andra anledningar valt att bryta kontakten till mina föräldrar. Så för mig är arvfrågan ett ickeproblem då jag har avsagt mig all arv.

1 gillning

Jag blir lite nyfiken, hon har tre barnbarn och skänker 1,8 milj till ett av barnbarnens lägenhet. Har hon motsvarande summa sparad till de övriga barnbarnen? Jag skulle känna precis som du i din situation, men kan hända att jag skulle kunna komma över det. Funderar nästan mer över barnbarnens relation sinsemellan. Skulle min storasyster få 1,8 milj medan jag inte får något, skulle jag nog inte komma över det?

5 gillningar

Jag har upplevt liknande och kan helt känna med dig. Mitt yngre syskon har sedan födseln fått allt serverat på silverfat, fått betalt körkort, bil betald mm. Jag fick knappt en födelsedagspresent förutom nödvändiga saker såsom kläder… Idag är vi vuxna och jag kämpar fortfarande med denna “orättvisa”. Mitt syskon får pengar, saker och hjälp med olika inköp. Jag får ingenting. Inte ens när jag gifte mig ville min mamma bidra med något och inte fick vi en bröllopspresent heller.
Till detta kommer att jag aldrig fick barn men mitt syskon har. Jag blir ofta exkluderad vid jul, födelsedagar, skolavslutning mm men fastän jag har frågat flera gånger varför får jag ingen förklaring. Som tur är har jag fina vänner och världens bästa make.
För att orka gå vidare stöttar och tröstar han mig. För ca 30 år sedan bröt jag kontakten med min mamma, och efter något år tänkte jag att “hellre en dålig mamma än ingen mamma alls” och återupptog kontakten.
J

11 gillningar

Vad ska PTn hjälpa en med på gymmet? Vad ska matteläraren hjälpa en med på mattelektionen?

11 gillningar

Jag tycker din reaktion är rimlig. Baserat på din beskrivning har du hittills betett dig oklanderligt mogen. I mina ögon hade du med all rätta kunnat agera mer i affekt. Situationen din mamma skapat är orimlig.

Jag har 5 barn. Kan jag inte ge summa X till alla 5 barn så har jag inte råd att ge summa X till ett barn.

Det är självklart. Behov är inte en faktor. Med respekt; din mamma verkar emotionellt omogen.

När min “slarver”-syster bad våra föräldrar om X00k i “lån” till en lägenhet hon inte hade råd med så styrde jag om till förskott på arv med jurist inblandad och såg till att vi övriga syskon fick samma summa + inflation inom 2 år. Våra föräldrar förstod min poäng. Idag är alla betydligt mer nöjda än vad någon hade varit när min syster oundvikligen skulle misskött “lånet” vilket sen skulle drabbat oss syskon vid bouppdelning och slitit isär syskonskaran.

På rika tillsammans finns en betydande andel som anser att föräldrar får favoritsera mellan barn med många miljoner eftersom “man får göra vad man vill med sina pengar”. Mitt råd är att ignorera dem. De har sällan erfarenheter av syskonskaror och har de det har de ofta små barn dvs deras åsikter är till största del ren teori.

17 gillningar

Terapi handlar inte alltid om att “bota” något.

Det kan vara skönt och givande att prata med en utomstående om man befinner sig i en besvärlig situation som man grubblar mycket över.

4 gillningar

Tack, det betyder mycket att få höra det.:broken_heart: Hade jag haft barn hade jag resonerat likadant. Aldrig behandlat dem så olika och orättvist. Och framförallt inte gjort saker bakom någons rygg…det är dömt för att göra sönder en relation. I detta fallet har de bägge bått bakom ryggen på mig och sveket känns rakt in i hjärtat.

6 gillningar

Tack. Det du skriver går rakt in i hjärtat, särskilt att du själv har många barn och så tydligt håller fast vid rättvisa.

Det här handlar ju precis om det du säger: att inte känna sig sedd, att tystnaden och bristen på respekt gör mest ont.

Tack för att du satte ord på det jag själv inte orkat formulera ännu. Det betyder otroligt mycket. :pray:

7 gillningar

De kan aldrig ge bort din laglott. Du har rätt till den oavsett vem som sitter på den.

Sedan kan det vara mer eller mindre svårt att få ut tillgångarna såklart men i princip är det en skuld som förfallit.

Jag tycker också att det är ärligt talar för jävligt av din morsa att betee sig såhär.

Jag hade skällt ut syrra och morsa efter noter och sagt att de kan dra åt helvete tills jag hade fått en ursäkt. Men det är jag det.

Ursäkt inte för pengarna utan för smusslandet. Varför smussla om de inte visste det skulle bli tjafs för ngn skulle känna sig illa behandlad?

3 gillningar