Jag har så länge jag kan minnas alltid haft ett ekonomiskt tänk. Bodde hemma under studietiden, rest mindre än de i min omgivning och haft billiga intressen. En period efter jag studerat jobbade jag 150% och levde på kanske 10k per månad. Men kände aldrig att jag saknade något.
Sen blev jag tillsammans med en tjej och vi gjorde saker tillsammans, utgifterna steg något men fortfarande på en rimlig nivå, dock minns jag att det kändes lite orimligt att inte handla i tre olika butiker för att maximera extrapriserna, att äta ute var sällsynt etc.
Åren gick och fick en ny tjej med vilken jag började dela ekonomi i samband med graviditet. Det var en lite jobbig omställning (delar på lönerna, inte sparat kapital). När hon köpte ”dyr” mat var det ju av våra pengar, att köpa inredning som jag tyckte var onödig var också lite jobbigt. Löste det med att ordna fickpengar vilket över tid gjort att det känts ok, även om jag fortfarande tycker flera inköp är onödiga (dock skulle ”normala” folk tycka de var fullt rimliga.
Problemet som kommit är att vi nu köpt nytt större hus som kommer vara betydligt dyrare i drift. Omkring 8k per månad. Det var helt och hållet ett gemensamt beslut att köpa det dyrare huset (kollat på hus i flera år och aldrig hittat något vi båda tyckte passa till 100%), men jag blir ändå orolig över min syn på pengar och hur jag ska förhålla mig.
Idag har jag accepterat vår situation eftersom vi alltid gått plus varje månad och då gillat läget, men tänker redan nu innan vi flyttat in på hur jag ska förhålla mig till att inte gå lika mkt plus.
Är medveten om att jag har rätt mycket marginaler (amortering på 5k per månad, belångsgrad på 55%, ytterligare amortering på 3k för att täcka underhåll, sparar 5k på börsen, amorterar på värdeminskning på bil fast vi inte har lån etc).
Men likväl känner jag redan en stress för att vi kommer ibland gå back och att jag vill dra ner på alla utgifter för att se till att det inte händer. Men vill inte heller skapa massa friktion av att gå runt och snåla i familjelivet.
Är en orossjäl och är medveten om att även om jag skulle få 5k mer i lön skulle jag nog inte känna mig så mkt lugnare, men tänker ändå att jag skulle det.
Någon som känner igen sig i dessa ostrukturerade tankar?