Hejsan!
Jag och min fästmö har precis flyttat in i vår nya lägenhet. Nu när vi kommit till detta steget funderar vi lite kring hur vi ska hantera vår ekonomi. Vi vill dela på utgifter som härrör boende och gemensamma kostnader i övrigt så som mat. Vi har också tänkt oss att spara på halvlång sikt gemensamt. Vi vill i övrigt hålla våra egna ekonomier frånsett detta.
Vi tänker oss rent tekniskt att sätta över pengar på ett konto där vi har autogiro till de gemensamma utgifterna, och ha ett matkonto och matkontokort där vi sätter över pengar.
Nu kommer mina funderingar. Vi vill ha någon typ av balanserande faktor oss emellan. Som i nuläget tjänar jag 50’ och hon 41’, och vi har därför enats om att jag står för lite större del. I framtiden kan det ju bli tvärtom, det står skrivet i stjärnorna så att säga. Men funderingen är om det finns någon typ av privatekonomipraxis kring hur mycket mer den som tjänar mer betalar?
Spontant tänker vi oss nog inte att vi tänkt korrigera löneskillnaderna helt och hållet, utan kanske något procentuellt. Det skulle kännas tryggt här att ha någon typ av bruklighetsprincip att vila på! Om det inte finns, kanske några vill berätta hur just nu tänker här?
Jag undrar också om det är något särskilt man bör tänka på kopplat till samboavtal? Är det tillräckligt enkelt att hantera om man har grundläggande kunskaper i juridik och ett pragmatiskt förhållningssätt?