Bryta kontakten med familj efter orättvisa

För båda, i mitt tycke. Man favoriserar inte på det viset.

3 gillningar

Det är en sorglig historia du målar upp. Det låter som att du och ditt syskon blivit särbehandlad systematiskt genom livet. Det är så svårt att förstå varför man som förälder väljer att skaffa barn och sedan bete sig så.

Jag kan verkligen inte heller förstå hur de kan ha samvete att inte ens försöka ta kontakt med mig heller. Ju längre tiden går av tystnad från deras sida, desto större blir sveket.
Så ofattbart att det kunde bli såhär…

4 gillningar

Jo, men jag hade bytt hela mitt arv mot en god relation till syskon och föräldrar 24/7/365 är min poäng.

Men för det krävs också en ursäkt.

Och då kanske man får acceptera att stå till sidan ett tag.

TS kan förmodligen bestrida gåvan juridiskt. Det är ju så om jag minns rätt att gåva till bröstarvingen (barn ) brukar räknas som förskott på arv i normalfallet och det krävs vissa speciella rekvisit för att det skall inte skall.avräknas från arvet.

TS bör kontakta en jurist för att reda ur förhållandena. Det kan bli jobbigt för släktingarna.

3 gillningar

Inte personligen men min fru har/är med om något liknande. Jag beskrev det i en annan tråd - se länken nedan - som kanske också är intressant för dig. Tyvärr verkar detta inte så ovanligt som man skulle hoppas.

Jag tycker din reaktion är helt befogad, inte enbart för den stora ekonomiska orättvisan, utan kanske t.o.m. mer pga att de dolt det. Ett svek.

Jag vet faktiskt inte hur jag själv reagerat. Sannolikt brutit kontakten med båda åtminstone temporärt för att inte riva mer i såret just nu. Fokuserat på min egen familj och jobbet/företaget du startar. Där hade jag lagt min energi i avvaktan på om jag eller de vill ta kontakt i framtiden. Och framförallt om de då vill be om ursäkt.

Jag hade nog varit minst lika besviken på mitt syskon som min mor. Syskonet borde rimligen ha lyft frågan hur det skulle bli rättvist mot dig, om nu din mor råkat vara förblindad av barnbarnets boendesituation.

Det legala får bli som det blir i min mening. Om de skrivit något eller inte så hade jag hanterat vid ett framtida dödsbo, och där hävdat min rätt. Att försöka få rättvisa då, om det går.

5 gillningar

Precis…det är just det som är så fult gjort. De har smusslat med det, hållit tyst om det, för att de måste ha KÄNT att det var fel/inte rätt.
Kan inte se någon annan anledning…

Och om de känt det, samvetet, så ställer jag mig återigen frågan…VARFÖR och HUR kan man…

Jag var jättearg första dygnet. Kokade av ilska, men det gick snabbt över till en känsla av sorg. En sorg över en orättvis och respektlös behandling. Jag har inte gjort dem nåt. Försökt på alla sätt att ha en god relation med bägge. Bjudit hem dem, firat jul och hängt med syskonbarnen. Pratat med min mor om allt och inget. Varje vecka. Kollat hur hon mår osv.

Sveket…

4 gillningar

Jag har ett helt annat perspektiv än tidigare inlägg. Din mamma köpte en lägenhet till sitt barnbarn med din systers hjälp. Inga konstigheter som jag ser det.

De kanske misstänkte att du skulle få denna (i min mening helt obefogad) reaktion? Det är en helt rimlig förklaring till smusslandet.

8 gillningar

Vanlig åsikt från de som inte råkar ut för inom familjen? :man_shrugging:

4 gillningar

Gott. Samma här. Men det är inte bara vårt val. Det finns en motpart som också väljer hur de beter sig. Jag kan inte ha en god relation till någon som behandlar mig så respektlöst som beskrivs här. Det handlar inte primärt om pengarna.

3 gillningar

Jag ska läsa den tråden, tack för tipset.

Tråkigt att din fru är med om något liknande.:cry: Träffar hon föräldrarna och övriga i familjen eller har de bara kontakt digitalt/telefon?

Själv känns det helt omöjligt att kunna träffa min familj mera.

2 gillningar

Råkar ut för vad? TS mor väljer att hoppa en generation och hjälper fortsättningen på släkten, som TS syster ordnat åt henne, istället för fullvuxna barn med ordnad ekonomi. Jag hade istället varit glad för och hjälpt mina syskonbarn allt jag kunde om jag varit i TS situation. Så att bli arg över detta är helt skevt i min värld.

13 gillningar

Så att smussla med det är inget problem iställer för att stå för sina handlingar och motivera dem?

1 gillning

Det är intressant att du beskriver min reaktion som “obefogad” utan att känna mig, min familj eller hela sammanhanget.

För mig handlar det här inte om att “någon köpte en lägenhet”. Det handlar om att bli förbisedd, tystad och sårad av en förälder, samtidigt som man själv kämpat för att upprätthålla en relation.

Att kalla det “inga konstigheter” är att blunda för hur familjer fungerar känslomässigt. Vi är inte rationella robotar, vi är människor med band, lojaliteter och behov av att bli behandlade med respekt.

Jag förstår att du har ett annat perspektiv, men det kostar ingenting att bemöta en annan människas sår med lite varsamhet och empati, även om du inte själv bär samma erfarenhet.

11 gillningar

Jag hade inte smusslat, men samtidigt hade detta aldrig upplevts som ett problem i min släkt.

De har genom sitt handlande visat hur lågt de värderar dig. Jag skulle precis som du ta avstånd från dem.
Mitt syskon har alltid favoriserats och det har påverkat min relation till mina föräldrar, men när det handlat om pengar har vi alltid fått lika. Det har både mitt syskon och föräldrar varit noga med.
Idag har jag accepterat att det är som det är, men jag kan iaf känna en viss sorg över att jag, men framförallt mina barn/ deras barnbarn inte ges samma omtanke och uppmärksamhet som sina kusiner.
Sen tror jag att du borde kontakta en jurist och säkerställa att du åtminstone får din laglott.
Lägg fokus på de som uppskattar dig och ha det gott!

4 gillningar

Försök skifta perspektiv. Om du istället skulle tänka ”det blev inga barn för mig, vilket tur att min syster genom blod, svett och tårar ordnade detta åt mig” - hur känner du då? För det är så det objektivt är. Hon har ordnat fortsättningen på släkten åt dig.

6 gillningar

Det är din värld som är skev, ur min synvinkel. Bra för oss båda att vi inte är släkt :wink:

Har du egna erfarenheter av att ett syskon fått miljoner mer än dig bakom din rygg. Hur kändes det?

12 gillningar

De flesta klarar inte att tänka längre än en nivå, så det förvånar mig inte.

Fast det är inte situationen vi diskuterar här. TS mors barnbarn har fått pengar till en lägenhet, inte TS syster.

2 gillningar

Tack, du sätter ord på mina tankar.

Tänker också att jag får försöka bygga starkare relationer bortom min egen familj nu.

Fokusera mer på vänner och min sambos familj. Ge kärlek och respekt där det finns och där man får tillbaka. :pray:

8 gillningar

Och om tjejen som får lägenheten har småbröder, ska de få 1,8 miljoner var då? Vad händer om en av dem genomgår en vasektomi?

1 gillning

Kan du i din visdom förklara för någon som är så dålig på att tänka som jag, det kloka i att man som förälder förfördelar mellan barnen?

Ge gärna exempel på när du omsatt detta i praktiken, så att vi inte felaktigt får uppfattningen att du pratar om saker du egentligen vet mycket lite om.

7 gillningar