Så är det kanske. Å andra sidan är det väl vad man har normala relationer och nätverk till?
Vad jag förstått skapas det vårdköer så riktiga patienter inte kommer fram, för att det blivit så populärt att säga “gå till en terapeut bara”. De kan liksom inte trolla med knäna. Livet suger ibland.
När vänner (och forum) hänvisar till vården och vården till vännerna har du ju ingen att vända dig till istället. Fast man kanske bara säger “sök vård” för att slippa gnäll från familj och vänner (och forum)?
Då finns det ju något konkret att ta itu med. Sorg av typen “min kille dumpade mig” eller “jag missade mellandagsrean” är inte en fråga för terapeuter. Vad jag förstått är det bara en belastning som skapar onödiga vårdköer.
Ett tag var ju mental ohälsa stigmatiserat, så man började uppmana kreti och pleti att söka vård. Nu är det tvärtom ett problem att för många söker vård för småsaker.
Det var därför jag frågade: Vad konkret vill man att terapeuten gör? Det tar trots allt ofta lång tid att få en tid och genomgå terapin och det ges inga garantier. Talar av erfarenhet.
Ja, ett syskon fick arv före mig och i några veckor trodde jag inte jag skulle få något alls. Kändes ungefär som du beskriver, men jag har känt så gentemot mina föräldrar länge. Dessutom hade jag byggt upp ett oberoende av dem och eventuella gåvor sedan tidigare. Jag orkade inte med att de hintade om att ge saker som sedan inte blev av. Jag var trött på att manipuleras, så jag hade gjort mig känslomässigt avtrubbad för gåvor, besvikelse och orättvisa redan innan. Jag tror det räddade mycket.
För mig känns det inte realistiskt att bryta helt med familjen. Man har ju bara en. Men jag försöker ha korta, positiva möten med långa mellanrum. Jag får vågor av frustration efteråt och har därför valt den strategin som en kompromiss.
Första raderna i Epictetus bok “Handbok i livets konst” har blivit en favorit i liknande situationer. Det handlar inte om förlåtelse - bara total acceptans. Det som inte berör en kan inte skada en.
Jag vet inte om det var därför hon inte ville ge dig pengar, men ett bolag som äter snarare än ger kapital är livsfarligt för ekonomin på nivå med spelberoende eller droger.
Om hon istället ger dig motsvarande belopp efter att du insett det kan det rädda pengarna åt dig att inte ha tillgång till dem just nu.