Känns kul att få anledning att göra sitt första inlägg, söker svar och erfarenhet från personer som tidigare eller just nu har sina pengar förvaltade av mindre förvaltare som lovar guld och där förvaltaren själv gör schyssta vinster enligt allabolag (8 miljoner i vinst 2021 på 5 anställda om jag minns rätt, allabolag.se ligger nere just nu så kan inte kontrollera)
Nu till storyn. Jag har en kompis…
Han har blivit bränd ett antal gånger, tidigare kom han till mig med “dom senaste tipsen”, från diverse forum och kompisar. Samtliga av tipsen har backat mellan 50-100% detta året. Kompisen har därför tröttnat och bestämt sig för att ta en mer passiv roll i sitt sparande genom att anlita en förvaltare på västkusten som för ynka 400kr/månad erbjuder tips och förvaltning av hans pengar. Kompisens intiala sparande som ska förvaltas är 47 000 riksdaler.
Vill också nämna ett par saker som framkommit under deras samtal och sedan vidarebefordrats till mig:
Förväntad avkastning på 30% per år hette det först.
Förväntad avkastning på 6 gånger index hette de efteråt, min kontrollfråga då var om index går ner 10%, går han då ner 60%? Skulle inte säga att svaret jag fick var tillfredsställande, han tyckte mest jag gjorde mig lustig.
Han kunde visa mig deras aktietips, men de hjälpte nog inte för de funkar inte om “man inte kan knepen”.
Jag frågade om han gått bananas då förvaltningsavgiften ligger på 10% (400*12=4800 på ett sparkapital om 47 000). Då svarade han såklart att det inte var något problem för han kommer sätta in mer pengar efterhand och dessutom att vinsterna kommer täcka kostnaderna med god marginal.
Så nu till mina frågor. Jag vill inte droppa namnet på firman då jag inte har förstahandsinfo på exakt hur dom formulerat sig, allt kommer från kompisen, men det känns ganska oseriöst? Hur vanligt är de att mindre förvaltare ger sina kunder och småsparare den här typen av råd och info?
Är det någon som använt sig av en sådan här förvaltare och kan berätta om hur det var? Kändes det som guld och gröna skogar sedan efter några år var inte vinsterna så fantastiska som de beskrevs till en början med 1000 olika bortförklaringar? Eller möjligen tvärtom, det blev ännu bättre än du trodde och alla borde egentligen gå till dessa förvaltare som kan “knepen” för att göra enorma vinster? Tror ni det kommer bli vanligare med förvaltare som tar en fast månadsavgift för förvaltning och aktietips, eller är det redan vanligt? Vad tycker ni om det?
Förvaltaren är licensierad via Swedsec och insuresec enligt deras hemsida.
Det ser ut som världens bästa deal enligt din beskrivning. Varför är det inte fler som spridit ordet om hur fantastiska de är?
Det är tyvärr folk som köper löftena och förlorar sina pengar. En del fall har drivits till domstol och där har de som drivit företagen åkt i fängelse.
Jag skulle inte köpa det. Allting skriker lurendrejeri.
Jag lutar åt @Jacke78:s tes. Men jag skulle be om dokumentation, framförallt om hur det ska förvaltas och vad man placerar i. Sedan kan man ju börja nysta därifrån. Men jag skulle spontant inte sätta några pengar i det.
Delar era bedömningar och gör vad jag kan för att förmedla det till vederbörande, jag hoppas mest på att det ska komma saftiga historier från folk som testat liknande koncept och deras erfarenhet.
Tror tyvärr att historierna lär vara att de som testat liknande har blivit av med sina pengar. Jag gick på en sådanhär nit runt 2008 med en person som skulle ha en robot som bl.a. handlade med valutaarbitrage etc.
Grejen är att det ibland kan fungera under en period, men sedan exploderar det alltid spektakulärt. T.ex. många tror att det är vad som hände med t.ex. FTX och Alameda. Man hade en bra affär under ett tag där man kunde lova och generera en hög avkastning, sedan upptäckte andra den möjligehten och den försvann och allt sket sig.
Det låter ju närmast som att de tänker bränna in hela högen i krypto för att få nå’n rimlig chans på de siffrorna och då är ditt antagande fullt rimligt (eller t o m lite modest).
Om ni alla lovar att tro på mig och inte tänker ta ut era pengar på minst tio år så lovar jag att ge 100% avkastning. Det kommer ett SMS i slutet av varje år med bekräftelse…
[-Hallå, är det resebyrån? En enkel till Phuket, tack!]
Man kan inte lova någonting om framtiden. De kan bara visa hur det har gått historiskt och försöka övertyga dig om varför det skulle gå bättre eller sämre under nästa dag, månad och år.
Man behöver inte knep, superavkastning eller slå index. Du behöver ha en metod som säkerställer att du är tillräckligt långsiktig och tålmodig för att till slut bli en vinnare.
Jag har haft två sådana förvaltare längre tillbaka i tiden, den ena i tre år och den andra i fyra år, båda var bra på att snacka men det visade sig vara mest luft. Jag lät dem förvalta delar av min portfölj i tron om att de förvaltade allt. När jag klagade på att deras resultat inte var tillräckligt bra så märkte jag att de började ta större risker för att försöka få bättre siffror. När jag slutligen grundligt jämförde deras resultat med den del jag förvaltade själv så fick de sparken. Numera sköter jag hela min portfölj själv med bättre resultat och lägre risk än vad de lyckades med.