Förvaltare på västkusten som lovar 6 gånger index och/eller 30% avkastning per år, rimligt?

Droppa namnet på firman om du vill ha ett svart vitt svar. Annars så ja, det verkar ju som att din kompis hellre skulle köpt in sig i lite högrisk fonder istället, all respekt för att man gillar risk.

Alla investeringar är kvalificerade gissningar på någon nivå

Heter förvaltaren Bernie Madoff?

5 gillningar

Det bör noteras att den tjänst som beskrivs kräver tillstånd från Finansinspektionen. Finns de i FI företagsregister?

Om de gör det så skulle jag ändå dra öronen åt mig då det låter som vårdslös marknadsföring/rådgivning.

1 gillning

Låter ju exakt som den där “bankmannen” som figurerade i Uppdrag Granskning, som lovade och lovade. När de hittade honom verkade han inte speciellt bekymrad över att han hade lurat massvis med småsparare, och som jag minns det hade lagens långa arm svårt att komma åt det hela också.

Varför öht bekymra sig med detta riskfyllda krångliga upplägg när det rör sig om 47000 kr? In med allt på en indexfond/Lysa/Opti istället. Klart Slut.

/

4 gillningar

Uppenbart lurendrejeri.

2 gillningar

Älskar att du inleder med att säga att din kompis blivit bränd ett antal gånger och sen fortsätter personen göra samma misstag om och om igen. Ni vet vad man säger -“Att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat, är första tecknet på en idiot”, Så din kompis är alltså…

Vissa personer lär sig inte, oavsett vad du kommer med för argument och hur mycket du än hjälper till. Dessa personer måste man få göra misstag tills de lär sig. Som tur är handlar det inte om stora pengar, även om det kan vara mycket pengar för en enskild person. Mitt tips är att säg att det är idiotiskt och att han inte ska göra det, ge han ett bättre tips med typ Lysa eller välj random fonder som högst troligt ger bättre avkastning. Struntar han i dina tips och invändningar är han inte värd mer hjälp. Låt han fortsätta göra misstag tills han själv vill förändra sig och slutar gå på niter om och om igen. Bättre att göra misstag med mindre pengar än om det hade varit mycket mer.

7 gillningar

Ja det finns, och efter lite research och hjälp från en annan i forumet så ser företaget seriöst ut eller åtminstone har delar av sin verksamhet som är det.

Det roliga var också att efter han förlorat halva sitt sparkapital i aegirbio så försökte jag leda hästen till vattnet genom att fråga “ja, vad lärde vi oss av dehär?”

1 gillning

Vill han åt 6x index borde han väl låna 250’ och stoppa in allt i en indexfond :stuck_out_tongue_winking_eye:
Nuförtiden lyckas man väl inte komma åt räntor på 2%, men hade han gjort det hade räntekostnaden varit ungefär de 400 kr/mån som annars hamnat på västkusten.

1 gillning

Det låter som du kanske ska försöka fråga din vän om hur han vill att du ska agera ifall han blir bränd igen på detta?

Låt honom förklara och be honom berätta för sig redan nu hur han vill att du ska agera om han blir bränd. Förnekar han möjligheten att bli bränd så säg bara att du vill veta rent hypotetiskt.

För att öppna tanken hos honom att tänka på scenariot att bli bränd. 47k är relativt lite pengar för många här (inklusive mig) men jag tror inte man kan säga det om alla människor generellt.

3 gillningar

Att någon som gör 30%/år garanterat vill ha in mer pengar att investera tyder på väldigt dåligt omdöme. Den som bidrar med dessa pengar har också väldigt dåligt omdöme.

Jag har svårt för att se att det inte skulle vara ett skämt. Men vi lever i ett fritt land och vi finns av alla sorter.

2 gillningar

Är det Gunnar som är i farten igen? https://unt.se/uppland/uppsala/rattegang-for-bedrageri-pa-71-miljoner-4347881.aspx

Om hans företag vore så bra och legit och lönsamt, varför måste han få vänta sig till småsparare istället för professionella investerare med mycket cash?

Enkelt, för att dom skulle fatta att det är en bluff.

Det skriker bedrägeri lång väg.

1 gillning