Börjar med att be om ursäkt för min okunskap. Men jag trycker att jag kan aktier och jag har ett par vännen som är villiga att överföra sina pengar till mig så jag placerar pengarna på aktier och att vi delar på avkastningen. Det rör sig om ca. 200000 kr i dagsläget. Vad krävs och hur kan jag göra detta, om jag får göra det lagligt? En följd fråga är hur man beskattas om vi exv.delar på avkastningen 50-50. Jag har ett aktiebolag och då ett företagskonto.
Jag håller absolut med. Men det är inte alltid man vill lära sig och ibland vill man också ha det reslutat någon har och insisterar pga det, så har det varit fallet i detta fall. Sen har vi ju pratat tydligt om riskerna och de är redo att förlora alla pengar i värsta fall. Jag vet att det är tufft och jag vill absolut inte hamna där men händer det så har jag inga problem att förlora vänskapen så länge jag inte har agerat fel, måste jag säga.
Sen är min plan att köra detta en kort period för vännerna - pröva på konceptet typ - och sedan lägga ner och gå vidare och göra det åt andra människor, tänker jag.
Om du tänkte sköta de via företag blir de väldigt dyrt.
De står en hel del hos finansinspektionen om vad man behöver ansöka om och vad man behöver för tillstånd för olika tjänster. Men kostnaden brukar ligga på några hundra tusen per ansökning.
Kolla t.ex:
Men om du tänkte göra de privat så skulle du ju tex kunna använda avanzas fullmaktsfunktion. Då slipper dina kompisar överföra pengarna till dig vilket kan skapa en hel del strul.
Bättre att du hjälper dem att investerar rätt på deras konto skulle jag säga, då slipper de bli strul med skatt också.
Du skulle ju kunna fråga avanza om de är något mer man ska tänka på i samband med att man skrivet ett sådant fullmaktskontrakt, typ om FI ska vara inblandat eller ej.
Jag hade dock precis som andra skrivit här avråda dig från att blandat in kompisar och pengar på de viset, de brukar inte alltid sluta så bra.