Placera stor summa pengar, blir Stay Rich

Hej nördar!
Detta blir mitt första inlägg i detta eminenta forum så jag börjar med lite information om vem jag är och vilken situation jag befinner mig i.
Är 53år med en vanlig svensk medelinkomst. Bor i helt obelånad villa, utanför större stad, värderad till ca 6mille och har ett gammalt fond och aktiesparande till ett värde av ca 8 mille. Har aldrig direkt reflekterat över min ekonomiska situation utan knegar på som den vanliga Svenne Banan jag är. :slightly_smiling_face:
Nu har jag dock kommit i den situtionen att jag börjat fundera på det här med tidig pension, FIRE och placering av kapital.
Ponera att jag i närtid skulle få 12 miljoner i arv hur skulle ni placera detta på ett smidigt sätt? Jag tänker att med den summan så hamnar jag i den sk ”Stay Rich-fasen”?
Min initiala tanke var att bygga upp en utdelningsportföj vilket jag redan påbörjat för en tid sedan (genererar idag 150k/ år) men har nu ändrat mig då portföljen går så jäkla dåligt jämfört med index. Tanken jag har nu är att placera 2 mille på räntekonto och sedan gå direkt all in i Avanza auto 4, för att sedan plocka ut 2-3% att leva på. Det borde ju rimligtvis vara den enklaste och smidigaste lösningen, med både lite gas och broms som också automatiskt ombalanseras? Önskar att ha mitt sparande samlat på Avanza.
Tänker jag rätt? Vad har ni för ideér, hur skulle ni göra i liknande situation?
Tack
/ Oluf

1 gillning

Wow, grattis till en fantastisk ekonomisk situation! Din inkomst kanske är medelsvensson, men du befinner dig garanterat i en bättre situation än medelsvensken sett till balansräkningen.

För att besvara din fråga så hade jag tittat på 4 hinkar-strategin och startat ett Lysakonto med rätt proportion mellan aktier/räntor och sedan tagit ut en summa från det årligen. Det är ju egentligen inget magiskt med utdelningar, det funkar lika bra att sälja av fondandelar årligen. Men om du tycker att det är kul att pyssla med utdelningsaktier så kan du ju ha kvar dem och bygga på det istället :slight_smile: Fördelen med Lysa är väl automatisk ombalansering och jag tror också att de har en speciell uttagsfunktion där man kan ställa in under hur många år man vill fördela kapitalet eller liknande.

Lycka till :slight_smile:

Edit: Sorry, såg nu att du vill samla på Avanza. I så fall är ju Avanza Auto en jättebra lösning.

Att anlita en oberoende rådgivare för äkta rådgivning (inte försäljning) är också en bra idé. Då får du nog bättre råd än du får från forumet eftersom hen kan anpassa råden precis efter din situation.

5 gillningar

Förutom robotar och utdelningsaktier så skulle jag vilja slå ett slag för en allvädersportfölj eller permanent portfolio. Kolla t.ex in @Zino tråd om den ultimata allvädersportföljen. Kan passa den som ändå vill pyssla lite med sina innehav själv och inte bara köra fondrobot. :slight_smile:

2 gillningar

Oj, Zino har verkligen grottat ner sig ordentligt, spännande läsning! :sweat_smile::+1:
Frågan är om det egentligen måste vara så ”svårt”, visst man kanske kan vinna någon liten procent hit och dit men i det stora hela så gör det nog ingen större skillnad mot allt in i fondrobot tänker jag?

1 gillning

Tack för svar! :blush: Är det verkligen så att en rådgivare kan göra så mycket mer än en fondrobot typ 70/30 mer än att ta bra betalt :wink:, men jag kanske tänker fel?

Välkommen till forumet och grattis till fina siffror! :slight_smile:

Jag hade gått på primärt en global indexfond och skippat utdelningsaktier. Det är min egen plan iaf.

Din lösning låter också konservativ och bra med tanke på storleken på din pengabinge.

2 gillningar

Jag tror att det duger gott och väl med en egen portfölj som du skriver. Men jag tänker ändå att om man kan få en finansiell genomgång med ett proffs på individuell rådgivning (inte försäljning) för exempelvis 10k (vet inte riktigt vad det kostar ärligt talat men på Småspararguiden står det 2000 kr/h så 10k kanske är i överkant till och med) och sedan slipper tänka på det framöver så är det ju en droppe i havet sett till hela kapitalet när det betalas som en engångssumma. Så skulle man få ut något av det så är det värt det. Kanske är värt risken? :slight_smile:

1 gillning

Aha, så du hade valt att endast välja en global indexfond och köra på bara den istället för ”fondrobot”?
Inga räntor eller mer nischade fonder?

Ja, primärt. Landar jag där jag vill så kanske räntor blir en del, men just nu ser jag snarare en vettig buffert som ett alternativ. Men allt så’nt här är ju individuellt. Jag har låga utgifter och behöver således mindre buffert och tar hellre lite högre risk i aktiefonder.

Jag har kvar lite nischat, men håller på att styra över dessa till globalindex också. Jag kör ingen fondrobot alls utan ombalanserar hellre själv isf.

Många resonerar väl, inklusive mig att det kan vara bra att ha 1, 2 andra fonder som täcker andra marknader än bara en global indexfond. Och kan inte Avanza Auto så väl men kvickt läst så låter den intressant då den erbjuder andra marknader (tillväxt, småbolag, sverige, europa, japan, etc). Men personligen så hade jag nog valt en annan balansering än deras mellan dessa marknader.

Men du kan ju köra typ LF globalindex, sen typ tillväxt och sen en till om du vill (småbolag, sverige, europa, annat som exempel. Vilket är ett par få, gärna index och bättre möjlighet att styra procenten mellan dessa mer själv.

1 gillning

Månen då eller? :wink:

Jag förstår hur du menar, men global är ju global. Sedan kan man övervikta mot hemmarknad eller olika nischer såklart.

100% aktier alltså? Hur tänker ni med räntefonder fasträntekonton som krockkudde i portföljen? Totalavkastningen är ju inte så viktigt utan mer stabiltet som står hyfsat i både goda som dåliga tider.

Jag hade definitivt inte köpt in mig nu allt på ett bräde. Hade mixat räntefonder med Avanza Auto och gått linjärt in i auto över 48mån åtminstone. Sen vilken nivå på auto du vill ha är beroende av tidshorisont och hur gärna du vill “stay rich”.

1 gillning

Att skriva marknader och då syfta på global, Sverige, tillväxt är vanligt använd lingo som alla här förstår vad som menas så ja rätt tråkigt skämt om månen…

Jag har funderat över det där och är inte helt hundra hur jag ska göra men det lutar åt att gå in med allt på ett bräde då det teoretiskt visat sig ge bäst avkastning på lång sikt. Har haft sparande genom många kriser och aldrig varit speciellt nervös även vid rejäla ras, har inte varit FIRE då förvisso. :sweat_smile:

Se den här tråden:

1 gillning

Tack för länk. Inte riktigt samma situation med lånade pengar och tid i livet men jag förstår vad du menar. :blush::+1:t2:

Ditt inlägg förutsatte att global inte var just global, så då kan du nog tåla ett litet skämt också.

Som att säga ”min målarlåda innehåller alla färger, samt blått, för blått vill jag inte vara utan”.

Jag hade definitivt inte kontaktat nån rådgivare, helt plötsligt när man har en hel del cash så ska man ha rådgivning, varför??? NEJ!! Jag hade haft en global indexfond eventuellt en indexfond i Sverige och sen hade jag haft en hel del på ett vanligt sparkonto så jag hade klarat mig i 5år så får indexfonderna jobba ifred. Lycka till :sunglasses:

3 gillningar