Utsatt för bedrägeri där lånen skulle tas bort

Jag räcker ut en hand för att se ifall fler har blivit utsatta för liknande. Det är ett stort bedrägeri med flera utsatta och jag förmodar att det finns ännu fler därute som sitter i skam och inte vet hur det ska klara sig ur det här.

Bedrägeriet är stort och komplicerat där vi utsatta förminskas av rättsystemet och även bankerna och andra myndigheter.

Min nära vän och arbetskollega lurade in mig i en bedrägerihärva som gick ut på att man skulle ta lån som i senare skede skulle tas bort. Först fick jag information om att det var bankmän som gick in och tog bort lånen och sen att det var en bolånehandläggare som skulle ta ett stort bolån och alla lån skulle betalas av och sen skulle det bolånet markuleras/försvinna.

Hon hade gjort det innan och garanterade mig att det legit.

Kontaktpersonen uppgav att han hette Daniel. Idag, efter att jag har sökt och hittat personen samt annan involverad så heter han inte Daniel. Något min vän hade intygat att han hette och hade sett hans pass.

Upplägget var:

Vi utsatta skulle ta lån och krediter, vi fick listor på banker som skulle ansökas hos och även vad som skulle stå i ansökningarna.

När pengarna väl började utbetalas så skulle de försvinna från ens konto så snabbt som möjligt i form av köp av guldtackor, euros eller kontantuttag.

Under 1,5 vecka så var det stora summor pengar som försvann från mitt konto och min bank reagerade inte.

Bankerna som har lånat ut pengar har inte uppmärksammat de orimliga och felaktiga uppgifterna som angetts i ansökningarna. De har heller inte uppmärksammat alla andra kreditupplysningar som har gjorts. De va ett fåtal banker som kontaktade mig och frågade och som därefter nekade vilket jag är tacksam för idag. Där va även banker som godkände men som jag på nåt sätt nekade trots pressen av bedragarna att godkänna allt.

Guld butikerna kände bedragarna och visste direkt hur köpen skulle göras så att min bank inte reagerade. Köp under 100 000kr gjordes flera.

Allt lämnades över till bedragarna och därefter skulle de sätta igång processen att lånen skulle börja försvinna.

Vi är flera utsatta men ändå har brottsutredningen lagts ned och de är motvilliga till att utreda oss som grupp. Jag har överklagat även åklagaren men kommer ingenstans.

Jag har även bestridit bankerna. Har fått rätt mot en bank hos ARN som avskrev lånet enligt rekommendationen från ARN. Jag har även andra banker som har misskött och undanhållit bevis såsom låneansökan med de orimliga uppgifterna samt deras interna utredningar gällande min anmälan om bedrägeri.

Har även kommit i kontakt med media som är intresserade av att granska bankerna, guld butikerna och ARNs beslutshantering.

Så, jag söker efter folk som befunnit sig i liknande situation eller är utsatta för den här typen av social manipulering och bedrägeri.

Jag har insett att skammen får jag leva med ett tag till men jag kommer aldrig ge upp för att få rättvisa.

Tack för att du tagit dig tiden med att läsa mitt inlägg och såklart hoppas jag inte på att det finns fler utsatta men att vi kan komma i kontakt och hjälpa varandra för att få den rättvisa som vi förtjänar.

13 gillningar

Inte lurad själv men din situation väcker ju en del frågor.

Vad säger din arbetskollega då? Blev hon lurad också eller var hon en del av bedrägeriet? Kanske kan polisanmäla henne åtminstone?

Varför blev utredningen nerlagd? Kan de inte hitta lurendrejarna? Låter så sjukt märkligt och frustrerande. Borde ju definitivt vara brottsligt då det är ett bedrägeri och det låter ju som att du förlorat hundratusentals kronor. Om det är flera drabbade borde väl polisen sätta ihop en task force i princip och gå till botten med det hela tycker man.

3 gillningar

Jag förstår inte - här måste du ju anat ugglor i mossen? Eller var det din tanke att du skulle få gratis pengar? Vilka frågor ställde du kring detta?

31 gillningar

Så du trodde du deltog i stöld helt enkelt?

31 gillningar

Får också känslan avsatt TS själv trodde han skulle vara en del av bedrägeriet och att bankerna var offret men blev den som bedragen. Vad kan man annars tänkt att det handlade om?

14 gillningar

Hej,

Tack för dina frågor.

Jag anade det första gången jag fick frågan under hösten 2023. Jag varnade min nära vän och även arbetskollega om det och sa att det var inget jag vill vara en del av.

Men i vissa perioder i livet så blir man lätt påverkad och manipulerad. Jag ställde alla frågor och fick svar på dom. Jag var osäker hela tiden men att ha en person som är väldigt nära en, stå på ena sidan och är lugn medans man har en annan person på andra sidan som stressar på och pressar en till att göra något man egentligen inte vill är inte en lätt situation. Allt gick snabbt så jag hann inte tänka mig för ordentligt.

Enligt dom gjorde jag inget olagligt utan jag skulle bara ta lån och sen investera i guldtackor o liknande.

Jag lämnar det där och du får ha din uppfattning om upplägget men jag undanber dig att döma mig och det jag har blivit utsatt för.

Eftersom vi är flera utsatta redan så vill jag se om det finns fler där ute som blivit drabbade av samma.

Hoppas jag svarade på dina frågor.

3 gillningar

Nej jag trodde inte jag deltog i stöld.

Hade jag hunnit tänka till så hade jag förstått mer vad det handlade om och hade avbrutit. Jag är en laglydig människa precis som många andra men blir manipulerad av en nära vän som även var min arbetskollega.

Som jag skrev i tidigare svar så fick jag till mig att jag inte gjorde något olagligt.

2 gillningar

Man ska komma ihåg att många bedragare inte är klumpiga och korkade. Att använda en vänrelation är oerhört fult och gör att det är lättare att bli lurad.

Grupptryck, fomo och okunskap gör att det är lätt att glömma att vänner kan vara fiender.

Även i avsnittet med säkerhetsexperten togs detta upp och varnades för. Så det lär vara ett vanligt upplägg.

https://youtube.com/shorts/3ceG6EL49bc?si=gg_SyBDKIMOx7UUl
Kortavsnitt från långa avsnittet.

Så även om vi andra i efterhand kan se varningsklockorna ringa redan i början av TS inlägg, så har TS blivit utsatt för ett brott. Så lägg ner victimshaming och kom med tips och råd i stället.

Hoppas att fler offer ger sig till känna och att ni hittar ett sätt att driva detta vidare. Så de kriminella får sitt straff.

21 gillningar

Kan du beskriva lite mer i detalj hur de sa att det här var tänkt att gå till? De måste ju ha gett någon mer utförlig beskrivning än så för att få det att låta övertygande.

2 gillningar

Stort tack för att du länkade. Jag kommer ta en titt på hela avsnittet.

Precis som du skriver så är dessa personer inte klumpiga eller korkade. Allt är utstuderat och inte första gången dom har gjort det här. Men folk vågar inte gå ut med det för att folk dömer en, de förstår heller inte manipulation och den stress/press som man blir utsatt för.

Jag har äntligen börjat ta steget för att nå ut med det som har hänt mig och de andra utsatta som inte orkar kämpa längre och lagt sig platt och lever med djup ångest och skam.

Bedrägeri kan vem som helst utsättas för oavsett hur kunnig och försiktig man är.

3 gillningar

Upplägget var att vi utsatta skulle ta lån och menade att det var inget olagligt som jag eller de andra utsatta gjorde. Första informationen jag fick var att de fanns personer i ligan som arbetade inom banksektorn och ville göra livet enklare för folk. Man skulle även få en del av det man tog ut i lån. Där var ingen som skulle bli lurad eller hamna i knipa. De sa också att de behövde en sista person för att kunna avsluta och när mitt var klart så skulle dom sätta igång och ta bort lånen.

Men i senare skede fick jag informationen om att det var bolånehandläggare (högre person inom ligan) som skulle samla allas lån i ett bolån som senare skulle markuleras.

Min vän sa att hon hade gjort det tidigare och att hennes var klart. Men nu i efterhand har jag förstått att hon endast agerade som indrivare och fick ersättning för dom hon fick in.

Hon undanhöll också information om att hon och de andra hade pressat in en annan av hennes anställda till att gå med på, dessutom under hens arbetstid. Jag fick först redan på det efter dom hade fått in mig då den utsatta inte sa något själv och var rädd.

Hoppas jag svarade på din fråga men är det något mer du vill att jag ska utveckla så gör jag gärna det.

Jag förstår inte. Var påståendet att banken av ren välvilja hade rutiner för att makulera lån de precis givit ut och på så sätt skänka bort pengar?

8 gillningar

Nä, inte själva banken.

Den information jag fick från bedragarna var att deras “liga” innehöll personer som arbetade inom bank. Alltså korrupta människor.

2 gillningar

Så du var helt på det klara med att du skulle ingå i ett bedrägeri, och är nu besviken på att banken inte upptäckte ditt bedrägeri och stoppade det i tid, så att inte de andra bedragarna kunde bedra dig?

38 gillningar

Välkommen till forumet, trots det tråkiga ärendet.

Det jättefint att du delar och inser att ni blivit grundlurade och jag hoppas att andra drabbade kan hittas så ni gör gemensam sak, om inte annat för att få upp detta på bordet och ut i offentligheten. För nog slarvas det från många håll. Men…

…fick inget av detta dig att undra hur det skulle fungera? Man kan inte makulera lån hursomhelst och att baka in flera människors olika lån i ett enda bolån taget av en handläggare. Det låter ju faktiskt vansinnigt.

Vad det än är och hur sorgligt det än är så är det åtminstone precis exakt motsatsen till legitimt. Det är ju detta som jag inte förstår att ni inte verkar ha förstått. Hur exakt skulle lån “försvinna” om ingen betalar dem?

Grattis! Jag tror enda vägen är att ta bankerna en i taget och verkligen kunna påvisa att de slarvat. Men vid minsta lögn/tveksamhet på ansökningarna från er sida så lär ni vara rökta.

Detta låter intressant. Uppdatera gärna tråden kring hur det går. Bankerna och guldbutikerna behöver säkert en smäll på fingrarna (igen). Men ARN är rådgivande och ingen reklamationsinstans, så de beslutar utifrån de underlag de får in och sunt förnuft. Om de fått samma information som vi i tråden så förstår jag om de är ytterst tveksamma till att ge er rätt.

Släpp skammen, för den gagnar ingen. Alla kan råka illa ut och alla kan skämmas, men det hjälper ju inte. Även om jag kan låta tuff ovan så tycker jag synd om er och håller två vidskepliga tummar för bästa möjliga slut på situationen.

11 gillningar

Nej jag var inte klar med att jag skulle ingå i ett bedrägeri. Jag blev manipulerad och vilseledd.

Men jag förstår att det ser annorlunda ut för dig och din uppfattning om det jag och andra har blivit utsatta för. Vilket är helt okej. De människor som finns i min närhet har ställt samma frågor som jag får här men när det utvecklas och dom fått tagit del av allt så ser dom på händelsen annorlunda.

Ingen av oss som är utsatta har hamnat här medvetet. Hade jag gjort det här medvetet så hade jag nog inte skrivit om vad som har hänt mig och andra samt kämpat för rättvisa.

Detta är en uppmaning för andra och räcka ut en hand till andra som har blivit utsatta för samma.

Önskar dig all lycka i livet och hoppas på att du aldrig hamnar i liknande sits.

1 gillning

Jag förstår att du är besviken på vad som hänt och känner dig vilseledd, men mina frågor är för att förstå vad som egentligen hänt. Ena stunden säger du att du fick information om att allt var “legit”, och senare säger du att du kände till att upplägget byggde på korrupta människor inom banken. Om det krävdes korrupta människor, hur kunde det då vara legit.

Jag har också blivit utsatt för bedrägeri som kostat pengar, rullar rättsprocess i två länder sedan 5 år.

11 gillningar

Då har det blivit missförstånd.

Jag försöker både förklara vad jag förstod och visste då och det jag vet idag. Vilket jag ser nu inte framkommer i varken inlägget eller i svar.

Jag hoppas att du får rättvisa i det bedrägeri som du har blivit utsatt för.

Egentligen två gyllene regler som har brutits:

1. Ge inte bort tillgång till dina bankkonton till någon annan.
  2. Ta inte lån åt någon annan.

För många är du nog medbrottsling här, t ex enligt bankerna.
I andras ögon är du drabbad av ett bedrägeri precis som i ett romansbedrägeri.

Det är läskigt vad folk kan gå med på!

Tycker det låter som att du var medveten om att det var fuffens bara att du inte förstod att det var du som låg på slaktbänken.

21 gillningar

Det är klart som sjutton att de måste ha förstått att allt inte var helt ok även om det självklart inte går att medge det nu, för då är de ju faktiskt medbrottslingar!
De kan säkert ha blivit lurade att tro att just det de själva gjorde var ok och lagligt och att det var ”riskfritt” för de själva.
Varje steg och kunskapen de själva hade av vad som skulle genomföras var ju uppenbart shady.