Jag räcker ut en hand för att se ifall fler har blivit utsatta för liknande. Det är ett stort bedrägeri med flera utsatta och jag förmodar att det finns ännu fler därute som sitter i skam och inte vet hur det ska klara sig ur det här.
Bedrägeriet är stort och komplicerat där vi utsatta förminskas av rättsystemet och även bankerna och andra myndigheter.
Min nära vän och arbetskollega lurade in mig i en bedrägerihärva som gick ut på att man skulle ta lån som i senare skede skulle tas bort. Först fick jag information om att det var bankmän som gick in och tog bort lånen och sen att det var en bolånehandläggare som skulle ta ett stort bolån och alla lån skulle betalas av och sen skulle det bolånet markuleras/försvinna.
Hon hade gjort det innan och garanterade mig att det legit.
Kontaktpersonen uppgav att han hette Daniel. Idag, efter att jag har sökt och hittat personen samt annan involverad så heter han inte Daniel. Något min vän hade intygat att han hette och hade sett hans pass.
Upplägget var:
Vi utsatta skulle ta lån och krediter, vi fick listor på banker som skulle ansökas hos och även vad som skulle stå i ansökningarna.
När pengarna väl började utbetalas så skulle de försvinna från ens konto så snabbt som möjligt i form av köp av guldtackor, euros eller kontantuttag.
Under 1,5 vecka så var det stora summor pengar som försvann från mitt konto och min bank reagerade inte.
Bankerna som har lånat ut pengar har inte uppmärksammat de orimliga och felaktiga uppgifterna som angetts i ansökningarna. De har heller inte uppmärksammat alla andra kreditupplysningar som har gjorts. De va ett fåtal banker som kontaktade mig och frågade och som därefter nekade vilket jag är tacksam för idag. Där va även banker som godkände men som jag på nåt sätt nekade trots pressen av bedragarna att godkänna allt.
Guld butikerna kände bedragarna och visste direkt hur köpen skulle göras så att min bank inte reagerade. Köp under 100 000kr gjordes flera.
Allt lämnades över till bedragarna och därefter skulle de sätta igång processen att lånen skulle börja försvinna.
Vi är flera utsatta men ändå har brottsutredningen lagts ned och de är motvilliga till att utreda oss som grupp. Jag har överklagat även åklagaren men kommer ingenstans.
Jag har även bestridit bankerna. Har fått rätt mot en bank hos ARN som avskrev lånet enligt rekommendationen från ARN. Jag har även andra banker som har misskött och undanhållit bevis såsom låneansökan med de orimliga uppgifterna samt deras interna utredningar gällande min anmälan om bedrägeri.
Har även kommit i kontakt med media som är intresserade av att granska bankerna, guld butikerna och ARNs beslutshantering.
Så, jag söker efter folk som befunnit sig i liknande situation eller är utsatta för den här typen av social manipulering och bedrägeri.
Jag har insett att skammen får jag leva med ett tag till men jag kommer aldrig ge upp för att få rättvisa.
Tack för att du tagit dig tiden med att läsa mitt inlägg och såklart hoppas jag inte på att det finns fler utsatta men att vi kan komma i kontakt och hjälpa varandra för att få den rättvisa som vi förtjänar.