Jag vill diskutera en viktig fråga som berör många av oss: hur kan vi skydda oss mot finfluencers och investeringsbedrägerier? Det verkar som om det finns många ekonomi-influencers som marknadsför investeringsmöjligheter som senare visar sig vara scams.
Istället för att peka ut specifika individer, vill jag fokusera på hur vi kan vara mer källkritiska och försiktiga när vi tar emot ekonomiska råd från influencers och andra aktörer i sociala medier.
Finansinspektionen har varnat för “finfluencers” som kan vara bedragare och som ger ekonomiska råd utan tillräcklig kunskap eller erfarenhet. De betonar vikten av att vara källkritisk och försiktig när man tar emot ekonomiska råd från influencers och andra aktörer i sociala medier.
Hur kan vi som samhälle arbeta för att skydda oss mot dessa bedrägerier? Hur kan vi vara mer källkritiska och försiktiga när vi tar emot ekonomiska råd?
Jag vill höra era tankar och idéer om hur vi kan skydda oss mot finfluencers och investeringsbedrägerier. Hur kan vi skapa en mer säker och ansvarsfull miljö för ekonomiska diskussioner och investeringar?
Låt oss ha en konstruktiv och framåtriktad diskussion om detta ämne med god ton och vänligt samtal!
Råd som konkret säger en vad man ska göra är oftast inte så bra:
Registrera dig på den här hemsidan bästinvestvitardinapengar.nu .Vi tar hand och sköter om allting. Vi garanterar avkastning på det du satsar alternativt 10% vinst i veckan eller 100% per år och så vidare. Investera i cryptovaluta och följ trenden som “alla” andra.
Jag tror folk envist vill gå sin egen väg och gör oerhört dumma beslut. De lär känna en person som sedan tar deras pengar lite i taget. Även om personen i fråga skulle ringa från okänt nummer, prata annat språk så kan de nästla sig in.
Just folk som ringer. Lägg på luren. Varför ringer dem. För att lura dig eller vad tror du?
Har jag varit ung och dum? Ja. Vad gjorde jag som blev fel? Mitt fel var att hjälpa någon annan innan jag hjälpt mig själv och utbildad mig angående investeringar. Jag gav bort pengar som en fin gest tänkte jag samtidigt som mig mage och mina känslor vände på sig. Inte så smart.
Steg 1 är tycker jag är att gå till sin vanliga gamla bank och ställa frågor och sedan gå vidare därifrån.
När man arbetar med extrem IT-säkerhet så inför man ju många olika mekanismer för att skydda sin information.
Ett av skydden kan vara “flerhandsgrepp”, dvs fler än en person måste godkänna manövern man ska utföra.
Självklart svårt att förmå självständiga fria människor att inte kunna besluta över sina egna transaktioner, men ibland är undrar man inte om det skulle behövas.
En avlägsen bekant (60+) har nyligen blivit sol-och-vårad via nätet (de träffades aldrig IRL). Min bekanta förde över nästan 2 miljoner till Dubai innan min bekantas pengar var slut. Då slutade sol-och-våraren att höra av sig.
Det värsta i historien är nog skammen min bekanta känner inför sig själv och sin familj.
Viktigaste är nog att alltid fälla in frågan, vad tjänar ”försäljaren” på att informera eller tipsa om detta?
Köpta råd är väl ofta tveksamma och än värre är sms, Facebook-annonser, telefonförsäljare och oseriösa Youtubers som lovar tokhög avkastning om man följer just deras tips.
Men dessa råd kan även komma från vänner, kollegor partners och familj. Speciellt om det är en variant av pyramidspel.
Sen, debetspärr och buffertkonto på en separat bank.
Har själv en bekant som ”hjälpte” en utsatt familj som hen fått kontakt med på Facebook. Hen blev lurad på stora summor innan hens nära upptäckte det, begynnande demens upptäcktes i samma veva.
Finns det någon tjänst som gör att man kan ge en närstående insyn i ens ekonomi, utan att de kan pilla med den?
Har också nära vänner som har blivit lurade av någon form av fininluenser via sociala medie, har skulder över öronen och har nu ansökt om skuldsanering hos Kronofogden. De blev lovade guld och grönaskogar, de tog ett biancolån, för att betala transaktions avgiften, för att lösa in vinsten av investerade kapitalet.
Det värsta är att jag har varit tydlig med min investering strategi och att jag försökt inspirera mina vänner att investera i passiva indexfonder. De ansåg att jag hade fel och att de gick alldeles för långsamt att investera indexfonder, utan de menade på att själva hade en bättre strategi att investera pengar på.
Ja.
Vi människor vill tro att vi är smartare än alla andra, men det är vi inte. När andra lyckas bättre på kort sikt/snabbt så är det ett stort mått av slump.
Utslaget på 10 års tid slår den mediokra avkastningen på breda indexfonder 95% av aktiva “smarta” förvaltare som i det långa loppet spekulerar bort för mycket.
Fast, det finns ju vettiga influensers med. Så det gäller att veta skillnaden på vettiga investerare och kicksökande spelare i sociala medier.
Helt klart är att sensationsrubriker och klickbait ger en större publik, men de gör dig som tittare sällan till en bättre investerare. Men de får klicks och därmed lön.
Värt att komma ihåg att bankernas rådgivare och många investeringskanaler sysslar med samma sak, att göra sig själva rika i första hand. Såklart kan de ge ok råd, men källkritik är vettigt i alla lägen.
Det som låter för bra för att vara sant är det inte.
Lever efter dessa två sanningar som det tog tid för mig att förstå.
Kom på en tredje efter att ha börjat läsa på detta forum: Investera bara i indexfonder och räntekonton (hos kända aktörer ska tilläggas).
Har en vän som blivit lurad ett flertal gånger av kryptosäljare men han fortsätter. Han uppger frustrerat till mig: Jag ser ju pengarna på kryptosidan men de har fastnat och de svarar inte på mina telefonsamtal. Försöker förklara att han inte är ekonomiskt sinnad och inte ska ge sig in i investeringar utan spara på banken i tråkiga räntekonton och indexfonder. Tyvärr vill många människor bli rika snabbt och chansar istället för att inte ha möjligheten alls. Vet inte hur man ska komma åt dessa individer.
Jag tror att måltavlorna för bedrägerier inte är gemene man på det här forumet -som många redan nämnt, utan antingen de som snabbt kommit över större belopp och aldrig har investerat eller de som vill bli rika snabbt utan att lägga ner jobbet.
Jag har många gånger fått frågan “Så du gillar investeringar, vilken aktie ska jag satsa på som ger mig 200% avkastning inom ett år?”. För dem tänker jag alltid att de ligger i farozonen för att bli blåsta:
Fel förväntansbild på avkastningen
Inte koll på att ökad avkastning ofta innebär högre risk.
Villiga att lita blint på en person utan att veta om jag 1. Ens har fog för att säga att jag är en bra investerare .De har inte sett att jag att jag en gång för miljarder år sedan köpte SAS-aktier som minskade 80% i värde. Att jag köpte PEAB-aktier för att någon sa till mig att man skulle satsa på byggaktier när det fanns byggkranar i skyn (insåg först efteråt att det stod Skanska på de där byggkranarna). 2. Inte har alternativa motiv för att rekomendera aktie X, att jag inte ens FÅR rekomendera något utan risk för att vara kurspåverkande.
Jag upplever också att det finns två stycken typer av blåsningar:
“Kompisen” som köpt aktier i ett högriskbolag och som ivrigt vill få andra att också investera i den för att den gått upp 100% på några få månader. Kanske inte regelrätt bedrägeri men många gånger uppmaningar utan substans. Se exempel från flashback (lustigt nog den första länken jag klickade på)
Organiserad brottslighet som döljer sig bakom fina hemsidor och där man kanske har lurat in någon med högt förtroendekapital som själv blir blåst i slutändan.
Du glömmer SMS, telefonsamtal och mejl, som tur är rensar gmail bort de flesta. Men jag får fortfarande 3-10 sms i veckan kring lån, investeringar och möjligheter att tjäna stora pengar på påhittade jobb.
Telefonsamtal från okända har jag slutat svara på.