Hur kan vi skydda oss mot investeringsbedrägerier?

Sant. Jag får mest samtal som antingen är förinspelad robot-röst eller de som ringer mig och säger att jag har ett kryptokonto i någon konstig bank jag aldrig hört något om. Undrar vilka som går på det?

Är troligen någon %, annars hade de slutat ringa. :see_no_evil:

Det är de nya Nigeriabreven. Sådana där samtal kommer i vågor. Tyvärr har de ju lärt sig att “spoofa” nummer och anger numera ofta svenska mobilnummer. Det är ju lättare när samtalen kommer från länder man definitivt inte har någon kontakt med.
Men så fort någon säger krypto så säger jag scam och lägger på.

I Tyskland har det börjat komma fysiska brev, med rätt namn och address på mottagaren, som verkar komma från skatteverket. Man måste snarast betala restskatt.

Helt sjukt vad bluffarna kan och vad viktigt det är med dataskyddslagar. Dessa address uppgifter har ju kommits över i databreach etc.

Jag försökte googla och hitta igen det, men jag misslyckas.

Jag kommer ihåg ett slags P2P bedrägeri där man lånade ut pengar till bönder i Afrika, så att de skulle kunna föda upp Kameler. Den första tiden fick man ingen avkastning då Kamelen inte jobbade eller producerade mjölk. Men efter några år började avkastning komma och när kamelen vuxit upp och såldes efter 20 år fick man en stor del av vinsten.

Man ägde den specifika Kamelen och hade rätt att komma och hämta upp den om avkastningen uteblev :rofl:

En del investerningsbedrägerier är bara för roliga :grin:

Helt klart stilpoäng, eller kanske kamelpoäng, för kreativitet.

1 gillning

Chat GPT kan vara ett sätt att skydda sig. Såg ett inlägg på Facebook som ville att folk skulle kontakta personen för mer info.

Jag kan inte lägga orginalet här, men när jag bad Chat GPT analysera texten fick jag följande svar som jag personligen tycker är spot on.

Från chatGPT

Den här texten innehåller flera varningssignaler som tyder på en potentiellt tvivelaktig affärsverksamhet, särskilt en multi-level marketing (MLM)-modell. Här är några tydliga varningar:

1. Fokus på snabba pengar och begränsad information: Personen framhäver att det går att tjäna pengar snabbt med minimal insats och kunskap. Men det ges väldigt lite detaljer om själva affärsmodellen eller produkten.

2. Tryck på att agera snabbt: Texten skapar en känsla av brådska och antyder att om man inte investerar nu, så missar man en stor möjlighet.

3. MLM-struktur: Personen nämner att affärsmodellen är av MLM-karaktär, vilket ofta är förknippat med pyramidspel där fokus ligger mer på rekrytering än på faktiska produkter eller tjänster.

4. Personligt charmig och övertygande ton: Personen framhäver sin framgångsrika karriär och sin förmåga att bygga hållbara system, vilket kan vara ett sätt att få potentiella investerare att känna sig trygga.

5. Vaga löften om passiv inkomst: Det lovas passiv inkomst utan att förklara hur denna inkomst faktiskt genereras.

Det är viktigt att vara försiktig med investeringar som saknar transparens och att noggrant undersöka innan man engagerar sig i något liknande.

Sedan har vi motsatsen, vill vi verkligen att det ska vara omöjligt att lura någon? Vilka lagar och regler kommer att finnas då?

Jag har en person som har en liknande email adress som mig. Ett litet feltryck och jag får mailen istället. Detta har hänt flera gånger och denna text är klippt från ett Mail jag gissar skulle till denna person istället.

Mailet är lite långt men räkna antalet röda flaggor! Jag får det till ett tiotal saker som jag tycker gör att detta känns som en bluff:

Hi xxxxx@xxxxx.com,

We are absolutely delighted to announce an exclusive opportunity for you to join our highly anticipated staking program! As a selected user, you have the incredible chance to earn a remarkable 29.30% on your staked assets in just 48 hours. This is a rare opportunity to enhance your investment strategy, and we strongly encourage you to seize it while it lasts!

Here’s What You Need to Know:
Effortless Onboarding: Our straightforward and intuitive process makes it easy for you to dive into staking without any complications. You can get started within minutes!

Commitment to Security and Transparency: Your peace of mind is our priority. We take robust measures to ensure the safety of your assets, providing you with complete transparency throughout the staking process.

Maximize Your Staked Assets: By participating, you can effectively utilize your staked assets while simultaneously earning attractive rewards. This allows you to optimize your investments without sacrificing liquidity.

Flexible Exit Policy: Enjoy the flexibility to manage your investments as you wish. Our exit policy is designed to accommodate your needs, giving you the freedom to redeem your staked assets whenever you choose.

Time is Ticking: With only 05h: 26m: 38s left on the countdown to this exclusive opportunity, we urge you to act quickly and secure your stake before time runs out!

To learn more about this exciting offer and how to get involved, simply click on this link: https://www.google.com/amp/rb.gy/0iyw6o.

Start Your Earning Journey in Just Three Simple Steps:
Stake Your Assets: Begin the staking process today and position yourself for success.
Earn Rewards within 48 Hours: Experience the thrill of watching your investment grow rapidly as you accumulate rewards.
Enjoy Flexible Redemption: Take advantage of the freedom to redeem your rewards at your convenience.
This is an unparalleled opportunity to elevate your financial portfolio. Don’t let this chance slip away—begin your staking journey today and unlock the potential of your investments!

Warmest regards,

1 gillning

Är nog inget feltryck. Bara spam som skickas till alla möjliga adresser. Men hur någon går på detta är för mig oförklarligt. Gör man det är man utom räddning oavsett vad anledningen är… :pensive:

1 gillning