Hej! Undrar om det är någon därute som har fått Mail från Engelska staten ang. investeringar i plattformen Option 888?
Hur menar du? Menar du att du blivit blåst på siten och nu fått mail från någon som påstår sig representera någon statlig myndighet som vill hjälpa dig (till en smärre summa pengar…)?
Det är säkert en scam, lurendrejare. Finns det någon anledning till att Storbritannien skulle mejla till dig?
Jag får mejl från UK GOV i jobbet och de gör saker rätt med sin e-post så att den flaggas inte i olika spamfilter osv.
Gjorde en snabbsökning i offentlig information och bortsett från nämnanden i olika skattelagar så fick jag inga resultat på söktermen. Försök till bluff skulle jag tro.
Jag får mail från Nigeria.
Och jag är troligen inte släkt med någon prins.
Bara googla på Option888. Det är en scam.
Detta är ju lite roligt. På option 888 år 2017 satte jag in 300 euro (var bara lite nyfiken) och handlade lite med optioner. Det gick rätt bra i början men sämre sen. I spel får man räkna med att förlora. Hade 100 euro kvar, efter det lät jag det ligga vilande. Nu blir jag informerad om att option 888 var en olaglig, oseriös verksamhet som UK GOV har beslagtagit. Ägarna till option 888 ska tydligen ha handlat med insättarnas pengar i kryptovalutor. I mitt fall ska 300 euro ha blivit över 63000 euro. Jo, jag ska ju bli hjälpt med dessa pengar. Svarar jag inte med ID så blir det inga utbetalningar och då ska jag underteckna ett dokument att jag avsäger mig krav i fortsättningen. Vet att option 888 var lurendrejeri. Vet även att det finns dom som fått ut insatta pengar med hjälp av ex. Chasn.live.
Ja, det är verkligen trovärdigt skrivet. När man luskade vidare stämde inte adressen.
HM Revenue & Customs (GOV.UK) ecs.helpdesk.gsi.gov.uk@taxinternationalservice.com
Utan att se mail och möjlighet att kunna kolla trace samt leta upp ansvariga myndighetspersoner och avdelningar och verifiera i officiella källor så skulle jag utgå från att du hamnat på en shit-list (dvs fortsatta bluffar enligt devisen “fool me once you’re the fool, fool me twice I’m the fool”)
Fejk adress
Den där adressen har inget med gov.uk att göra. Du kan ju ge dig själv namnet veryimportantperson.gov.uk@minbluff.se om du så vill.
Ja, men lite osmart tror jag det var att deadline flyttades fram ett antal gånger. Vill du se första mailet?
Nej, det är ganska genomskinligt att det är ett scammail, och dom har jag redan nog av i min egen skräplåda.
Ok, tack för konversationen. Ha en bra dag.
På vilket sätt vet du det?
Via trust pilot. Om man nu kan lita på det.
Den goda nyheten är att det aldrig fanns några 63000 euro. Dina 300 euro var borta så fort du satte in dem. Resten har bara varit påhittade siffror på skärmen. Tur att det “bara” var 300 euro som du förlorade!
Skicka inga id-kort eller signaturer till dessa skummisarna.
Om du måste fråga om det är en skam…då är der (troligtvis) det. ![]()
När du öppnade konto, delade du med dig av pass, ID, konto och blodgrupp? Alla dessa uppgifter är du till salu.
Läs denna tråd och gör allt snarast.
Svar: nej. Gissa vem som skrev där. Samma gäng som mejlade.
Gör om och gör rätt och blockera avsändaren och se dina 3000 sek som läropengar.
Men… Välkommen till forumet.
Tack. Snyggt namn JBL. Jag har spärrat hos Skatteverket sedan 2016. Som dom skrev misstänkte jag från början att det var scam. Men körkort id fick dom 2017.