Fick samtal på engelska där en dam från ett ohörbart företag meddelade mig att jag har bitcoin på mitt konto.
Frågade lite om detta och hon bekräftade att det fanns bitcoin på mitt konto.
Satt lite illa till och misstänkte att det var scam så jag la på - men funderade sedan på hur upplägget hade fortsatt om jag har möjligt att fullfölja samtalet.
Hade jag blivit uppmanad att uppge kort-uppgifter för att betala “transaktionskostnad” för att få ut pengarna varefter dom drar så mycket som möjligt på kortet utan att jag får några pengar för mina “bitcoin”?
Sätter dom in för “mycket pengar” på mitt konto och ber mig betala överskottet och sedan visar det sig att jag inte fått några pengar
Annat?
Hade jag kunnat fortsatta samtalet hade jag fått svar på hur scanmet var upplagt - men nu vet jag inte.
Jag fick ett sådant samtal i höstas och spelade med. De sa att jag hade ett konto på Binance med Bitcoins som jag inte hade tagit ut. Jag sa “oj, men jag som aldrig köpt någon krypto” varpå han svarade att det kan ju vara någon annan som satt upp ett konto. “Säkert min farbror i USA” ljög jag och frågade i vilket namn kontot stod på, varpå han läste upp ett fejknamn jag hade satt upp på en gammal mejl för länge sedan varpå jag skrattade och sa att det där är ju inget riktigt namn, eller hur? Då bad han mig artigt om att bistå med mitt riktiga namn så att de kunde uppdatera sina kundregister. “I’m sure you would like that” svarade jag och efter mer tomt snack sa han att jag var en så viktig kund att hans chef skulle ringa upp mig. Jag svarade inte på det andra samtalet.
Detta är en scam som går ut på att man ska betala en “överföringsavgift” för att få tillgång till sina bitcoins. Efter man gjort det ser man inte röken av dem igen.
Det roliga i mitt fall är att jag faktiskt har ett konto hos binance men sålde av allt. Hobbybröt krypto förut ett tag. Med tjommen på tråden (från Rumänien?) så kollade jag på mitt konto och såg mycket riktigt att mitt saldo var 0.
Då blev det svårt för honom att försätta samtalet och hörde aldrig av dem igen.
Tack för återkopplingen - nu vet jag vad jag troligen missade.
Var din tidigare koppling till bitcoin bara en slump när dom ringde upp dig kan man undra.
Det är ganska enkelt att förklara. Jag har registrerat min mejladress på någon sajt någonstans som sedan sålt/läckt mina kontaktuppgifter inklusive mitt telefonnummer. Det är så de får tag på underlag för att ringa folk i hopp om att lura någon på kuppen.
Kollar man lite scam baiting, t.ex Kitboga på Youtube så lär man sig att känna igen mönstren väldigt fort.
Det finns inte så himla många olika utfall, det brukar oftast sluta i:
Du ska betala en avgift för att kunna få ut pengarna
Du måste tömma ditt konto då det är hackat
Du luras att bedragaren återbetalt dig för mycket pengar (efter att du fått mejl om en dragning som inte finns), så du måste skicka tillbaka pengarna (refund scam). Ofta genom att fjärrstyra din dator och trolla med saldon på din banksida.
Du luras att investera pengar på en kryptoplattform där pengarna egentligen går direkt till bedragaren. Du kan logga in och kolla runt, men hela sidan är bara fejk. Ibland bygger bedragaren upp förtroende genom att faktiskt betala ut pengar vid begäran, så att man smackar in ett stort belopp senare.
Ja, mySpace-läckaget känner jag till (så gammal är jag och så länge har jag haft min adress) och det har visst tillkommit några. Jag orkar inte bry mig och diverse phishing. Och scam-mejl får man ju regelbundet oavsett. Jag tycker de är ganska underhållande.
Också fått flera sådana samtal och spelat med ett tag men nu är jag nojig över att de spelar in min röst och kopierar den (med AI) för något scam mot t.ex. min familj
Om du granskar mejlet noggrant så är det adress i USA det kommer ifrån. Vi blir skrämda i medier att ryssen är farlig och glömmer att sällan lurar dom oss.