Bedragare som vill använda ens BankId - vända på det

Jag tänker, vore det inte kul om en bedragare ringer och vill att man ska använda bankid, att man ber dem identifiera sig med bankid?

Finns det någon sida där man knappa in ett personnummer för att begära att någon ska identifiera sig?

1. Knappa in personnummer
  2. Personen identifierar sig
  3. Sidan säger att personen har identifierat sig

När jag skriver det här så inser jag:

1. det går att ta valfri hemsida som vill att man ska använda bankid för att göra detta
  2. det räcker att man ber bedragaren identifiera sig med bankid och hen kommer avbryta…

Ja, då var det inget.

uppdatering: Hmm, man kanske kan be dem Swisha en slant, och gör de det så är det bara att tacka och lägga på :thinking:

4 gillningar

Man ska nog vara försiktig med att bluffa bluffare, lyckas jag få en Swish så är väl jag också en scammer?

Jag fortsätter blockera och orkar jag så anmäler jag numret som ett blufförsök på Hitta.se och liknande sidor.

För mig har det lugnat ner sig, får nu 2-3 försök i veckan, ner från 10+ per dag under en period i fjol. Främst sms och FB kommentarer.

1 gillning

Tänker att det inte är någon scam om de frivilligt ger mig pengar när jag ber om det. :upside_down_face:
Tänkte inte att man luras, utan bara säger “jag vill att du swishar mig 100 kr”. Sen lär de kanske aldrig gå med på det :man_shrugging:

Oj, det låter inte kul. Jag har lyckats hålla mig till 0 samtal+sms på min egna mobil, men jag har också varit väldigt försiktig med mitt nummer (finns t ex inte på Hitta/Eniro). Inser att jag alltså har noll erfarenhet av sådana samtal.

Eller, ah, när jag var kanske 11 år ringde någon på hemtelefonen och ville prata med “Mr. [efternamn]” i familjen. Var någon Microsoft Support. Jag sa att jag ju är Mr. [efternamn], eftersom jag hade lärt mig det på engelskan :slight_smile: .

1 gillning

Varför är du så utsatt för bedrägeriförsök?

Vet inte, har aldrig blivit scammad heller.

Men gissar att någon onlinesida någon gång sålt mitt telefonnummer och sen fortsätter numret att cirkulera i fel kretsar.

Kanske det faktum att jag haft samma telefonnummer sen jag skaffade min första mobil 1997 spelar in?

Men störigt är det, får i perioder tysta okända uppringare.

Men jag kan nog göra en guide i hur scammers beter sig på FB och Insta! :rofl:

1 gillning

Swish-scams är väl alltid att någon “frivilligt” skickar pengar

Hade varit rent otroligt om du lyckades bluffa en bluffare, jag hade inte trott på dig om du sa att du gjort det :joy: