Vill bara dela en erfarenhet som hände under veckan med en Bitcoin scammer och var försiktiga och va uppmärksam. Investera inte på någon annans uppmaning som exempelvis via Sociala medier, telefonsamtal eller via mejl.
Igår blev jag uppringd av ett företag som anser själv hjälpa personer som har utsatts för Bitcoin bedrägeri och hon kan hjälpa mig att få tillbaka förlorade investeringar. Vill vara tydlig med att jag inte äger Bitcoin och kommer inte gör det heller.
Blev nyfiken så jag svarade på det första samtalet och lät personen prata, hon var ganska nonchalant och så jag avbröt mitt hennes mening, svarade att jag inte har tid just nu. Sa till henne att hon får ringa mig senare, hon prata på och jag lägger på. Plötsligt ringer hon igen med ett annat nummer.
Hon ringer senare samma dag, då är det ett annat nummer. Ja lätt henne prata på, svarade inte hennes frågor och hon la på. Hon ringer igen med annat nummer, svarade lätt henne prata på, jag svarar inte tillbaka, hon blev frustrerad, sedan dess har hon inte hört av sig.
Efter 4 samtalen har det varit fyra olika telefonnummer som hon har ringt från. Jag har sökt dessa nummer på Google och att telefonnummer verkar som tillhöra vanliga människor som bor i Sverige.
Detta sätt ändra telefonnummer kallas då för spoofning läs mer härhttps://www.konsumenternas.se/konsumentstod/guider–checklistor/guider—lan–betalningar/rakat-ut-for-kortbedrageri-eller-andra-obehoriga-transaktioner/phishing-och-spoofing/
Här ni andra erfarenheter av dessa typer av samtal?
Hade ingen aning om detta nummer!
Verkligen bra tips! Detta borde de nämna ofta på nyheterna, tex i samband med inslag om bedrägerier… eller är det bara jag som missat detta?
Återkoppling: Scammen ringde igen med nytt nummer. Kvinnan börjar snabbt företaget, att jag la på tre senaste samtalen. Jag avbryter henne och förklarar att hon är en bedragerska. Hon börjar säga nej det är jag och börjar försöka övertyga mig, om att jag har fel. Jag blir trött på henne och klickar henne. Sedan dess har hon inte hört av sig.
Det jag blir mest irriterad bedragerans översitteri mentalitet. “Jag har bättre koll än vad du har, jag vet mer än dig och du har fel”
Under några års tid fick jag 5-6 telefonsamtal om att investera i aktier och han som ringde började samtalet likadant varje gång:
“Hej, jag fick ditt nummer av Christer, har du tid några minuter?”
Detta var det första jag tänkte på när jag skulle använda en laddstation. Så brutalt enkelt att bara klistra över en liknande QR-kod, förvånad över att inte det dykt upp massor med artiklar om det tidigare faktiskt.
Men till tråden, får kanske 2-3 samtal i månaden, väldigt ofta gällande krypto. Är nog för att mitt nummer läckt från diverse såna sidor historiskt dock.