Investerings VIP-grupper på WhatsApp och Signal

Jag har varit på Felix Nordqvists gratis webinarium om investering. Jag nappade på en annons på FB. Det var ett långt möte på en söndagkväll, som drog över minst en timme med Q&A.
Nu finns det också en annons ute på ett live-event utan att man behöver vara medlem i Investeringsklubben.
Innan kursen skickade han en länk till en VIP-grupp på Whatsap, som ägs av Michael Davis. Han har en assistent Marina som sköter uppföljningen med deltagarna.
Efter kursen fick jag inbjudan till en annan Whatsup grupp som ska vara Felix egen, och där finns assisten Elena Rockefeller.
Assistenterna i båda grupperna verkar vara AI-avatarer, då språket låter som lite stel översättning från engelska.
Tipsen är ibland väldigt spekulativa på bolag som tex hotas med avnotering, men även stora kända bolag som Intel. Dock har tipsen från Michaels grupp varit framgångsrika, och jag har fått 15-38% avkastningar på kort tid.
Felix VIP group blev efter en tid flyttad från Whatsapp till Signal, med motiveringen att det hade varit något typ av intrång.
Nu efter en period med valfria investeringsbelopp, kring 10kSEK, kräver Felix att man nästa gång ska investera för minst 450kSEK, bara lita på analysen och följa instruktionen.
Båda grupperna ha 3 månaders fri deltagande, varefter skall man skriva ett kontrakt och betala provision på vinsten.

Lite fundersam om de är fejk, dvs gjorda med kapade id:n, och om jag skall fortsätta syna vad som händer.

Har någon här erfarenhet av dessa eller liknande VIP-grupper?
Vad tycker ni?

4 gillningar

Håll dig långt borta från sådana investeringsgrupper…

18 gillningar

Mitt råd. Håll dina pengar så långt bort du bara kan från denna skojare och andra med liknande upplägg. Det är bara arrangören som tjänar på detta.

Finns en lite äldre tråd på ämnet. Investeringsklubben

3 gillningar

Jag är väääldigt skeptisk mot alla former av VIP-grupper/”betala-för-min-kurs-så-blir-du-rik”-kurser. Frågor som är värda att ställa sig är:

• Om nu personen är så duktig och kan slå börsen konsekvent, varför skulle man hålla på att sälja aktietips och ta medlemsskapsavgifter i VIP-grupper och inte leva på sin överlägsenhet på börsen?
  • Om personen nu illa tvunget vill få in mer “kapital” genom att ta avgifter, varför är målgruppen privatpersoner via Whatsapp och inte banker som absolut också hade varit superintresserade av någon som konsekvent kan slå börsen?

Slutsatsen är att dessa investeringsklubbar/kurser inte tjänar pengar på att vara bättre på börsen än en indexfond, utan för att de lyckas lura med vanliga svenssons som vill bli rika snabbt. Jag skulle verkligen hålla mig borta!

14 gillningar

Vad är det man säger? You can’t make this shit up! :rofl:

8 gillningar

Det är ju rätt vanligt med fejkade grupper i sånna annonser, där folk tror att det är en kändis som håller i det men det är någon bedragare som kör pump and dump. Låter som att du gått med i en fejkad grupp…

4 gillningar

För att förtydliga, mitt tips handlar alltså om “riktiga” investingsgrupper och liknande. Som har nämnts finns det stor risk för att detta inte ens är en “ärlig” bedragare!!

3 gillningar

Över 10% av alla annonser på fb är scam…

Yo, pump up the jam, pump it up · While your feet are stompin’ And the jam is pumpin’ Look ahead, the crowd a-jumpin’ Pump it up a little more .

Det blir ju inte direkt bättre av att 20 sekunders googling på MIchael Davis investment scam leder till post om en Michael Davis på WhatsUp och en pump-and-dump.

5 gillningar

Om man inte genast inser att detta är en bluff så bör man sluta försöka göra egna investeringar och i stället lägga in alla sina pengar på Lysa, innan man blir av med dem på ett eller annat bedrägeri.

9 gillningar

Det låter som en klassisk setup för scams. Att dom först “bevisar” metoden med små belopp och sen ber om större som du antagligen aldrig kommer se röken av igen.

3 gillningar

Jag säger det till dem varje gång de vill ha återbetalning.

2 gillningar

Givetvis är det bluff,
men av ren nyfikenhet, hur investerar du? det låter på dig som att du ska skicka 450k till dem?

3 gillningar

Luktar scam och låter inte som om det skulle vara Felix bakom detta. Är tveksam till att Felix ska ha startat en sådan tjänst då hans bolag är registrerad med följande beskrivning:

“Produktion av videos, sociala medierelaterad verksamhet på
internetplattformar med tema ekonomi, finans, träning, upplevelser och resor.
Valutahandel samt ägande av fastighet.”

Men även om det skulle vara @felixno så anser jag att man ska undvika sådana krav.

1 gillning

Det är troligen en bluff. Även om det inte skulle vara en bluff är det en för-bra-för-att-vara-sann-investering som sannolikt går åt skogen. Om det var så lätt att få hög avkastning, varför gör då inte alla det?

De uppgifter du gett grupperna är förmodligen med på listor över sannolika “kunder” för investeringsbedragare nu. Jag skulle försöka dölja uppgifter på nätet så inte fler hör av sig.

Undvik att bevaka eller följa någon utveckling, utan bryt all kontakt.

Poddlyssningstips om en nyfiken person som fastnade i kriminellas garn: https://www.sverigesradio.se/grupp/48092

4 gillningar

Finns en tråd om detta här på forumet Investeringsklubben

och självaste Felix Nordqvist svarar (felixno)

Ska spara dig tid. Ta ut så mycket du kan och spring!

4 gillningar

Helt otroligt att folk faller för sådant här. Och häromdagen var det Filantropens finanshus.

Här sitter vi och gnuggar geniknölarna och jobbar i vårt anletes svett för att spara ihop till en rimlig pension samtidigt som det verkar som att om man saknar moral kan man snabbt slänga ihop en hemsida om Snurre Sprätt, Edward Rockefeller och Lusidor Bernadottes investeringsfond så ramlar miljonerna in.

9 gillningar

Håller med, det kan inte vara frihet, om Felix måste spendera 5 timmar på webinar varenda söndag kväll för att locka nya kunder.
Jag kunde inte låta bli att kolla vad som händer. Tycker det skrivs väldigt lite om dessa bedrägerier hur de går till i detalj. Folk som blivit utsatta kanske skäms.

Nej, absolut inte. Jag skickar inga pengar till någon.

Så vad kommer minst 450k investeringsbelopp ifrån? om du använder ditt eget ISK hur vet dem hur mycket du investerar, vad spelar summan för roll? Varför vill de ha minst 450k?

2 gillningar