Revolut BTC-överföring

En person ska föra över en liten bitcoinsumma till mitt Revolutkonto. Jag är nybörjare i Revolut och vet varken ut eller in. Instruktionerna jag fick över mail var ganska diffusa och jag får inte tag på honom:
Jag TROR jag är på rätt väg, men vill ändå dubbelkolla med andra eftersom jag är ett sådant blåbär.

Instr. från honom:
“Klicka på knappen Hubb längst ned på sidan. Sedan väljer du Krypto under “tillgångar”. Du kommer se ett sökfält längre upp, skriv in BTC där och sedan väljer du Bitcoin, Du kommer se skicka ta emot. Välj ta emot och sedan kopierar du den adressen under QR koden. Efter det så mejlar du dem uppgifterna till mig.”

Är det som hamnar i urklippet när jag klickar på den blå knappen det han menar med ‘adressen’/‘uppgifterna’ att jag ska skicka?

Edit: Under knappen ser jag nu ett avsnitt ‘Risk of loss’ - Funds sent from the wrong network cannot be recovered and can lead to a total loss of funds. Do not transfer from other public networks,

Betyder det “Skicka inte över internet”… typ?

1 gillning

Låter lite skumt? Varför får du instruktioner från någon du inte verkar känna så bra över mail om hur du tar emot bitcoin, som du inte längre får tag på :slightly_smiling_face:

Men svaret är ja, detta är adressen han frågar efter.

Med risk of loss menas att om något annat än just bitcoin skickas till adressen (någon annan krypto som råkar ha samma typ av adresser) så åker dessa ner i ett svart hål i cyberrymden

1 gillning

Förlåt, men jag associerar bara till diverse lurendrejerier. Du har väl inte hittat nån som försöker dra nåt gammalt skojeri i stil med att de ska skicka dubbla pengarna tillbaka om du skickar nåt till dem, eller nåt däråt?

Du kan lita på Revolut och du gör helt rätt. Notera dock att Revolut är hårda på granskning, så är det en större summa bitcoins du skall ta emot, så kan du räkna med att bli granskad och du kommer då behöva bevisa bitcoinens ursprung.

Själv skulle jag inte ta emot något innan jag hade säkerställt med Revolut angående vad de behöver för granskningen. Sedan skicka över all dokumentation (CSV filer, m.m.) till Revolut för godkännande innan du tar emot Bitcoins.

Alldeles riktigt. Det är en (investerings)sk**are. Men jag har lyckats övertyga dom om att jag behöver dessa pengar (2500kr) för att kunna skaffa mer att ytterligare investera och på detta sätt föreslog han att han skulle skicka dom (och jag får en chans att få tillbaka en del av pengarna jag lurats på).
Något ursprung kommer jag aldrig att kunna bevisa då jag inte vet vem han är (falskt namn, falsk adress, falskt telenummer etc.).

Det låter som att du är på väldigt tunn is här. Jag tror att det är läge att svälja det som hänt, glömma och gå vidare. Det slutar aldrig bra för en lurendrejare har mer erfarenhet av det här än du. Hen har helt enkelt övertaget i alla lägen.

2 gillningar

Får man fråga hur du blev av med pengarna från början? Kan du beskriva själva tillvägagångssättet.

Som tidigare nämnts så känns detta väldigt tveksamt. Om du bestämmer dig att gå vidare så hade iaf jag skapat en ny anonym Wallet och studsat pengarna genom den innan jag kört den vidare in på mitt Revolut. Då du kan använda den Wallet enbart för detta så minskar du din risk exponering. Men som sagt, läs på lite innan och se till att du vet vad du gör. Risken att du blir scammad mer är hög…

För val av Wallet så har bitcoin.org en bra tutorial Choose your wallet - Bitcoin

1 gillning

Som svar på HUIR:
Investeringsbedrägeri… bitcoin. (Tillsammans med oförsiktighet.)

Inte särskilt märkvärdigt, snarare “textbook”-tillvägagångssätt från deras sida. Men jag har ännu inte anmält något (förutom tipsat Finansinspektionen) utan fortsatt att spela god kund (utan att skicka ytterligare pengar)… skulle kunna kalla det ‘inside scambaiting’.

Scammad är jag redan och förlusten (inte särskilt hög) har jag redan accepterat. Jag investerade i bitcoin, redan beredd att kunna förlora på det… och det var det jag gjorde (fast inte på samma sätt jag var beredd på). Men så uppenbarade sig chansen att få tillbaka en del av det - spela på deras girighet och säga att jag ska investera ytterligare 60000, men behöver först 2500 för att få in pengarna. Naturligtvis inga problem från deras sida (endera nöja sig med dom inledande 3000 eller att lura åt sig 63000). Så att skicka dessa 2500 i bitcoin till mitt Revolutkonto är deras förslag på det. Om jag får dom - bra… om inte - so be it. (Men det ska vara enkelt och jag ska inte riskera strul, annars är det inte värt det.)

Jag kan inte se hur jag skulle kunna bli scammad på mer eftersom dessa 2500 är mitt mål (och jag avbryter all kontakt efteråt). Dom “70000” jag tjänat hos dom är bara manipulerade siffror och inget att bry sig om. Scammad på mer kan bara göras om dom tar sig in i mitt Revolut-konto, och det är väl inte något jag riskerar genom att bara låta dom skicka pengar dit?

(Det är er jag lyssnar på nu. Deras råd eller svar på frågor betyder inget för mig.)

Varför överför inte människan pengar istället?

Jag har funderat över det själv, men det är väl den krångliga vägen en bedragare är van vid. Fast den här gången är det ju han som ska tjäna på det (tror han), så kanske jag kan få honom att göra det enklare för mig genom att skicka pengar i stället.
Hur tar jag i så fall emot pengar från en annan person i Revolut?

Nu skriver du att det är inget stort belopp men hur mycket pengar har du blivit av med som du försöker få tillbaka i viss mån? Bara nyfiken :slight_smile:

Det är bara 3000… den initiala minimumöverföringen. Kan lätt leva utan, men kan jag enkelt få tillbaka dom är dom förstås välkomna.

Då de nämner att de vill att du skickar din Revolut bitcoinadress till dem, personligen skulle jag inte delge den just på grund av att det är dem som föreslår det. Detta för att minska risken att de kan utnyttja din adress/eller att de har någon form av kryphål för att komma över kontot.

Själv skulle jag skapa enligt följande:

Personligen skulle jag dock avbryta kontakten med individen, och ta kostnaden på 3000 SEK som en lärdom för framtiden.

1 gillning

Kollar en del på scambaiting. Det känns spontant som att dom är intresserade av din adress av någon annan anledning än du tror.

1 gillning

Hur har du övertygat dom om att du behöver få ut 2500 för att sätta in mer?

Jag visste inte mycket om Revolut/Bitcoin innan och trodde det där var någon slags “engångskod per transaktion”. Men efter att ha läst den där artikeln (Allinornothing) vet jag bättre än så. Med tanke på att det var han som ville att jag skulle skaffa Revolut från början, är det nu lätt att tro att hela Revolutdelen är en del av bedrägeriet. Så nu får han varken bitcoinadresser eller något annat från Revolut.

Svar till Borax:
Jag “har en bil som jag kan sälja. Men den står hos en släkting i [stad] och jag behöver ett par tusen för att åka och hämta hem den”…
(Det är dom som puschat på att jag ska sätta in mer och där kom idén om hur jag kunde utnyttja det för att få tillbaka lite.)

… men ska det bli något nu får det bli en banköverföring till mitt (tillfälliga) E-sparkonto, eller inget alls.

1 gillning

Efter att ha läst tråden är mitt stilla råd att acceptera förlusten och stäng det här kapitlet i ditt liv utan att fundera mer över det. Om du lyckas lura till dig pengar av den som först lurat dig på pengar, tror du att den/de glatt accepterar att du sen slutar kommunicera med den/de? Fundera på den aspekten innan du bestämmer dig för att fortsätta den här vägen är mitt råd.

1 gillning

Aether:
Jag har gjort det också och det alternativet väger fortfarande tungt. Det är inte mycket det handlar om (för dom heller), men kan jag inte göra det säkert är det inte värt det. Scambaitingdelen av det har ändå varit lite underhållande (vara motsträvig/trögfattad/misstänksam), så det är inte helt bortkastat… och eftersom jag tidigt accepterade det som en förlust, så är det ingen förlust att gå miste om den där “återbetalningen” heller.